Hej
Har ett hus med stenifasad och det är ju hyfsat underhållsfritt och inget fel på fasaden i sig. Tyvärr är steniplattorna så fula och huset ser smutsgrått ut. Finns det någon som har erfarenhet av att måla plattorna? Vi kommer lägga om taket till våren och kommer då ändå ha ställning runt hela huset och då skulle man ju i så fall passa på.
 
Du menar du har steni fasad skivor? Tror de som är målade är akrylfärg, men om du har strukturerade/sten skivor kan de vara äkta sten som ytskikt. Lättaste är att hitta din fasad i steni's kataloger och se exakt vad du har.

Om det är fasad skivor kanske Fasad delen av forumet är bättre att fråga i
 
M
Det borde ju vara fasadskivor eftersom det är en fasad. Och mycket riktigt, då kanske fasaddelen av forumet passar bättre.
 
S
KitKat skrev:
Hej
Har ett hus med stenifasad och det är ju hyfsat underhållsfritt och inget fel på fasaden i sig. Tyvärr är steniplattorna så fula och huset ser smutsgrått ut. Finns det någon som har erfarenhet av att måla plattorna? Vi kommer lägga om taket till våren och kommer då ändå ha ställning runt hela huset och då skulle man ju i så fall passa på.
skulle gärna se en bild på skivorna. kan vara så att den gråa skiva kan va en annansorts skiva än steni
 
S
men herregud, någon har skrivit på fel forumsdel,:thumbup:
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
KittyKat, vi har ett putsat hus som vi målade i höstas. Trodde det skulle bli att bara åka och köpa "standardputsfärgen", men så var det inte. Putsen är 50 år gammal och fin, men det finns tydligen många varianter av bindemedel, och man vill gärna välja rätt färg. Färghandeln kom ut till oss och tittade, samt rådfrågade för säkerhetsskull centralbutiken. I slutänden blev det bra. Servicen var så klart gratis.

Så det är mitt råd - be någon komma ut och titta, och köp alltså inte på nätet om du inte är helt säker.
 
Vi högtryckstvättade våra Steni-skivor (krossad sten i ytskiktet, färg Gallio Siena). Trots 17 års exponering för storstadsluften blev de som nya.
 
  • Gilla
monikaw och 1 till
  • Laddar…
Tack för tips... jag har lagt in ny tråd under fasad också.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.