Stenhus
Kramla: [citat] Hej! Kontakta en mur/puts firma som har 10-15 år på nacken och kan visa upp korrekt kompetens mot referenser, det finns yrkesbevis eller mästarbevis för Murare. Det viktigaste är dock er kommunikation ihop, med ett avtal på vad som ska göras och hur slutresultat ska vara. Även om man som kund tar in ett företag för att (av olika anledningar inte göra jobbet själv) så är man
gaffa: Backar tillbaka ibland och berättar hur det gick... Det här gick rätt bra. Pillade bort dålig puts, stålborstade och gick till sist på med fin borste för att ta bort halvlöst damm, sedan penslade jag på ordentligt med primer, ordentligt. Att rolla gick inte för det är lite ojämnt. När primern torkat hade den sugit ihop den dammande putsen till ett segt ytlager som gick utmärkt att
gaia: Isolera inte! Låt bli dina 70 cm väggarna och lägg krutet på dina otäta fönster i stället. En viss ventilation behövs i alla hus så täpp inte till så att det börjar lukta instängt. Torr tegel är en bra isoleringsmaterial om det är 70cm av den varan. 5cm extra frigolit och gips gör varken av eller till. Skaffa dej inte en massa jobb enl min mening helt i onödan. Bättre lösning
Lasse Suzican: I detta fallet är det nog inga större problem då takbyte, fasadrenovering samt bottenvåningen renoverades 2007...
Maxwells demon: [citat] Bumpar en gammal tråd. Den isoleringen du hade på bild. Vilka dimesioner inhandlae du? Har lite svårt att hitta isolering i polen enligten måtten vi använder i vanliga svenska träregelverk. På både tjocklek och bredd. Behöver t.ex. 195 isolering mellan cc 600. Hittar bara rullar med 200 mm tjockt och 1200 mm breda.
M.Färmnell: Söker efter seriösa murare för byggande av större garage/verkstad (11x23m) i lättbetong/klinker. Hade för avsikt att bygga i prefab betong men det verkar som om alla företag har sina orderböcker överfulla! Företaget borde för bekvämlighetens skull ligga i kronobergs län, några tips?
Hojte: Annars finns alternativet med spotlight skena, så får du flexibiliteten Eller ring och fråga de stora leverantörerna om dom kan svara på din fråga ☺
jakim: Det kanske är överspelat men jag har förstått att man borde putsa leca för att få den vindtät och således varmare.
gaia: Spikar är köldbryggor och blir alltid kallare/fuktigare än väggen och det kommer att samlas damm på dom kalla ställen. Inget farligt och syns ofta i gamla hus. Det är bara att torka rent någon gång om året :). Bra ventilation i huset bromsar fenomenet att ny ytlig smuts samlas på dina kalla spikhuvuden. Spärrfärgen ska stoppa den befintliga rosten/fläckar att vandra genom ny
prototypen: Är ni riktigt säkra på vad ni gör? Tegel är väl nästan underhållsfritt. Liggande panel är väl två snäpp sämre. Om huset har trästomme så riv bort teglet, isolera och sätt på panel. Är det ett stenhus har jag ingen åsikt. Protte
Traume: Det enda jag är fundersam till är hur rören ser ut inuti efter ett antal år.
MurarRocky: Så ni ska mura stommen och ni undrar hur många timmar snickarn har? Fine Hur stort är huset? Platsbygger ni takstolarna? Beställer ni dem? Hur klär ni taket? Ska ni mura innerväggarna och sen putsa dem? Ska ni gipsa innerväggarna? Enkelgips? Osb i botten? Fönster? Dörrar? Kök? Platsbyggt? Innertak? Hur långt är ett snöre? Visst brukar en riktig snickare göra grunder men El och VVS
peddapedal: Ytterväggarna består, inifrån och ut, av: Betong Isolering Lättbetong Puts Det blev köp, och vi känner oss väldigt nöjda. Besiktning bokad, självklart!
Per_Eriksson: Vilken firma köpte du av? Leverarade de vad som var överenskommet?
yonna: Sök "Baron house" - norr om Ystad. Där är en väldigt sofistikerad lösning istället för golvsocklar. Det är några mm mellanrum vägg/golv som är såå snyggt! Mitt hus har varken golvsocklar eller taklister och jag har betonggolv. Taket har visserligen granplank men det borde inte vara svårare med putsat tak. Kan varmt rekommendera detta.
Österby: Hejsan, Vi har köpte en liten gård med boningshus från 1885. Huset/källaren är i suterräng, med två fulla våningar ovanpå (ca 380-400kvm). Källarväggarna är delvis av gigantiska stenblock och delvis i flera lager tegel. Är ganska grön på sten/puts/tegel och har lite funderingar inför renovering. En hel del puts har ramlat bort och vissa partier är väldigt poröst och smuligt
Jajada: Jag har för ett projekt diskuterat med Legalett om att använda systemet. De rekommenderar själv att man drar i fransk skruv från ovansidan ner i övre formskivan så att dessa sticker upp några centimeter som extra förankring. Jag tror att man KANSKE kan klara sig utan detta men det är en väldigt enkel och billig försäkring stt skruva. Förslagsvis C/C 600mm kanske, tror inte att det
Karin h: Vi ska byta ut trappa och mur (stödmur) till vårt röda tegelhus. Idag är det sjösten. Vilken typ av betongsten passar bäst? Funderar på Benders megawall. Andra förslag? Tack för hjälpen! [bild]
Oldboy: "Eftersom jag tycker det är väldigt snyggt på gamla skånelängor med utskjutande grund så tänkte jag försöka få till det." Äntligen någon som har förstått det här med estetik! Och hur viktigt det är! Och att estetik går före den svenska grågrötiga funktionalismen! :thumbup::thumbup::thumbup: Personligen hade jag gjort som du gjort tidigare. Lecablock leder ju ingen fukt, och
Anonymiserad 141313: Mitt stenhus är byggt 1857. Här fanns inte heller inspektionsluckor. Jag hade brädat golv i vardagsrummet. Bjälkarna visade sig vara genomruttna när vi öppnade och grävde ur för att det skulle gjutas. Bjälkarna var täckta i flera olika sorters svamp. Det luktade inte heller förrän man sågat upp golvet. Har också en liten källare på ena sidan huset. Där fanns även en ventil för
JimpaLimpa: Tack för ditt svar b8q! På exempelritningarna från kommunen anges endast FG. Men i beskrivningen vad som ska specas så står det att även sockelhöjd ska anges. Får kolla med dom!
Marre666: Har själv ett stenhus med innerväggar i sten från 1956...det enda som är gjort på cirka 40 år är tvätt av den putsade fasaden 1 gång per 8 år = otroligt lättskött och minimal underhållskostnad! Sen att det håller värmen inne på vintern samt värmen ute på sommaren är ju ett stort plus 👍🏻 träfasad är också fint men mkt jobbigare och dyrare att underhålla samt
Dorr: Om mottagningen blir dålig kan du alltid köpa en signalförstärkare och placera den där det är lite bättre signal.
Marcus Lindberg: Det finns lösningar för den typen av byggsätt, man använder en typ av ståltråd i L format men mycket hårdare som man sticker igenom isoleringen och murar fast mellan blocken så att konstruktionen blir hållbar.
Bosanac: [citat] Vad jag skulle göra ( kommer att göra i framtiden ) är att köpa Ytong 36,5cm + Ytong multipor 10cm på utsidan. Alltså puts fasad, ingen tegel fasad. Självklart köpa Ytong materialet från utlandet - Polen eller Kroatien,beror på vem är billigare. Då kommer man billigt undan.
pette: Jag gick lite i samma funderingar och tog beslutet att skippa tilläggsisoleringen av yttervägg helt. Lejde in firma som renoverade de gamla 2-glasfönstren och gjorde 3 glas av det. Extremt prisvärt och jämnare klimat, och jag är idag glad att jag inte tilläggsisolera utanpå putsen. Visst är mina 20 cm klinkerväggar lite kalla på vintern men jag gråter inte när jag öppnar
MaxPax: [citat] Ja, hade jag inte tänkt på, även missat det inlägget. Jag har levt med uppfattningen att man inte skall använda gipsbruk där det finns risk för tillskjutande fukt, t ex insida av ytterväggar, men producenterna verkar tycka att det är lämpligt där. Så kör på det du. :)