Stenhus
Nisken: Så här blev grundisoleringen Först tätades skarven mellan betonggrundsulan och Leca-muren som stod ovanpå. Det här är den kanske känsligaste punkten för vatteninträngning, så gör det ordentligt! Dessutom fanns det grovt grus ner till ca 20 cm under skraven och därnere låg naturligtvis dräneringsrören. Jag började med att spika fast platonmattan i Lecan med tätande fästbrickor.
House3: Jag kan rekommendera detta examensarbete som behandlar skånelängor och 2000-talets energikrav. :)
Marre666: Hej, hur gick det...köpte ni huset? Vi äger ett hus från 1956 byggt i " massiv " siporex. Vi har ägt det i 5 år nu och totalrenoverat det, älskar stenhus....håller den värsta värmen ute på sommaren och är släpper ej igenom värmen på vintern så snabbt " värmetrögt " klimat mässigt så slår ett stenhus, trähus alla ggr! Vi har grannar som som bor i nybyggen från 90 talet och
phattrance: Hej! Är du nöjd med http://www.stenhusarkitekten.se/ ? Tänkte köpa ett hus från dem (redan färdigbyggd) och försöker hitta lite omdömmen om dem. Företaget verkar vara rätt liten så hur blir det med "nytt hus" 10års garantin ifall de går o konkurs osv? Tacksam för svar
smurfen72: Tror trä är lättare att underhålla visst får man måla ett trähus oftare men det går inte att laga tex frost skador på puts på ett snyggt sätt utan att måla om hela sidan. Jag tror att den typen av skador kommer att bli ganska vanlig på puts hus som är väl isolerade men jag tycker ju trä hus är bättre på alla vis så jag målar nog fan på väggen i onödan.
Nilsson S: Vi har byggt ett hus från Lindenvillan under 2012 och känner oss helt nöjda med både hus och bemötande:) från företaget. Bygget startade mars 2012 och inflyttning 1 Nov 2012.
D4niel: Låter spännande. Kommer du fortfarande först att bura upp stenarna för att sedan gjuta på insidan, som din plan var från början. Hur tjockt kommer gjutningen i så fall bli ungefär, mellan insidan av stenarna och innerkant på grunden? Vilket bruk kommer du att använda? Jag tänkte köra med kalkbruk, som föreslås på flera ställen där jag läst.
Nilsson2: Åh, du är ju helt enkelt bäst! Precis vad jag letade efter, dock var det inte på biltema jag sett dem men det gör det ju bara billigare. Du räddade min helg. Tack!
Campar: Är det någon som vet mera om det här med "dragstag"? Har ett gjutet bjälklag som nu under våren lyft sig i ytterkanterna runt om hela plattan. Skulle vilja veta om man som entreprenör borde känna till att man ska armera neråt eller på annat sätt när man gör sånt här?
saiter: Ser inte ut att vara mer än 95mm, jämför med asfaboard och gipsskivan... = lägg på mer. //AA
Woland: Jag tänker på att metall och betong rör på sig väldigt annorlunda vid temperatursvängningar, så jag hade förväntat mig att tätskiktet spricker i gränsen mellan metall och betong.
ronolo: 365-block ger en bra vägg. Gör en gämförelse på energiberäkning.se. Där kan du på ett enkelt sätt räkna ut u-värdet på vilka väggar/tjocklekar du vill om du vill gämföra mot ex. en vanlig reglad vägg
BTGLOVER: Det verkar som mitt utgångspris, som jag såg på nätet någonstans, på 1900 SEK per m2 BKL kommer gå ner kraftigt och det är alltid välkommet:cool:. Ska man ha golvvärme i denna konstruktionen får man väl isolera undertill, för det duger väl inte att gjuta in isolering i konstruktionen...hmm, man vill ju inte ha "värmetak":thumbdown:.
Cujo: Det finns dock ett par nackdelar med träullit, som inte har nämts har i tråden: Vid infästning av tyngre saker så måste man vara väldigt noga med vilka fästdon man använder, och att man monterar dem rätt. Stora belastningar, som t ex en markis, är det bra om man kan planera in redan när huset ritas. Måste putsas invändigt. Även om man sedan kan tapetsera, eller t o m sätta skivor
Åttioettan: Försöker på nytt Tack för tipset om att anonymisera! Fick kopiera sida för sida från PDF till Word så läsbarheten är inte lika bra nu men hoppas det funkar ändå. [bild]
Pumba: Det är ganska svårt att säga nått generellt vad som är vad, de hus jag sett som varit i ren blåbetong är oftast 50-tals hus, för att nyare hus bara vara vissa icke bärande väggar. Men det står ju helt klart att mätningar måste göras, sånt där ligger ju även i fatet om man själv skulle vilja sälja huset någon gång i framtiden. Jag har varit på 2 husvisningar där hela huset
jakim: Jag var först inne på lösningen med lecaväggar runt spisen och vanliga reglar utanför men då det är så liten yta ändå så måste jag försöka få till en lösning som sparar så mycket utrymme som möjligt. Jag frågade lite på bygghandlaren och de sa att 125mm leca funkar. En byggingenjör borde nog tillfrågas också...
magnushasselqvist: [bild] Bättre sent svar än aldrig ? Om man delar isolering i två delar och sätter fast fönster och dörrar i yttre muren, så hamnar dessa mitt i isoleringen vilket påstås vara bra för att minimera värmeflödet kring deras ramar. Dessutom kommer fönstren estetiskt 'lagom långt in' sett från utsidan, och man får en rejäl men inte extrem fönstersmyg på insidan. Grundplatta och
Herr_JT: För den som, liksom jag, inte vet vad EKS är: http://sv.wikipedia.org/wiki/EKS_(Boverket)
Cujo: [citat] :thumbup: -------------------- Så länge du slammar, putsar etc, så har du iaf inte förstört fasaden, utan bara förändrat den på ett genuint och seriöst sätt. Till skillnad från de XXXXXXX som målar sin murade öppna spis med vanlig väggfärg. Det borde vara spöstraff på sånt! ------------------- Vad gäller huset som länkades till tidigare i tråden, så tycker jag att
Muraslabbarn: Glömde skriva att de va väggen jag prata om
Muraslabbarn: Går de lätt att ta väck dom så gör se om inte låt dom sitta
Linus1977: Jag håller med om att det verkar intressant. Själv tittar jag för tillfället på H+H, ytong och dorocell. Men jag har ännu inte slagit leca helt ur tanken heller. Nån som vet nåt om de materialen?
marre123666: Bra fråga! Man vill ju inte att det skall kollapsa ner en massa block, men samtidigt så tycker man att det borde hållas på plats av trycket samt murbruk.mm! Men någon sakkunning får gärna hojta till :) !
Videonisse: [citat] Tack, hittade bla följande: http://www.youtube.com/watch?v=lLojhA_O5wY&list=PL3A2C9DE7765D0EA0 Ser ju riktigt enkelt ut med rot-dosan. Men dubbeldosa är lite mer jobb, men visst måste det vara så att man tar bort plåten efter gjutningen?
anders07: Vi står inför samma övning men vi har bara skalmur av tegel på delar av huset på övre våningen så det är inte så mycket yta egentligen, dock en våning upp förstås. Vi tog in tre offerter och de var ju vansinnigt dyra så jag får nog ge mig på det själv om det ska bli något... vi får se... Jag följer detta med intresse så meddela gärna vidare hur ni går till väga och vad ni
gaia: det finns kalkputs att köpa idag som passar bäst till dina gamla tegelväggar. Gips passar bättre i betonghus, tycker jag. gaia
gaia: skulle också gissa att tegel under putsen kan vara kantstött , ha ojämn färg! och yta , fogar är inte snygga, inte lika hårt bränt som tegel som ska synas och klara all väder . Det är troligast att det krävs puts för att skydda mot väder och ge estetiskt snyggt yta åt dina tegelväggar. Putsen hjälper att hålla tegel torrt så den isolerar bättre än våt murverk. Om du vill ta