Hej alla!

Vi ska snart börja vårt husbygge och funderar, bland mycket annat, hur vi vill ha vår braskamin. Jag själv är väldigt anti att köpa en "vanlig" cylinderformad kamin från Contura, jag tycker det ser ganska tradigt ut. Kaminen kommer även stå i ett hörn varför vi har vissa krav på formen, mest att det ska vara glas på två sidor. Jag har alltid tyckt det ser jävligt läckert ut med inmurade kaminer, och jag har sett att det finns insatskamin/kassetter som man själv kan köpa och placera i befintliga eldstäder - eller mura in dem själv.

Jag har tittat på något som liknar denna http://kaminexperten.se/produkt/hornkassett/.
Tanken är då att vi ska mura in kaminen själv, jag själv är inte jättehändig - det blir andra som får göra jobbet :rolleyes:. Men jag är ändå nyfiken på om det finns någon här inne som har erfarenhet av att mura in sådana här kasetter/insatser. Jag vill egentligen veta det mesta. Vad ska man tänka på? Är det något speciellt material man använder?

Det jag tänker är att det kommer bli väldigt varmt vilket kanske kan innebära sprickor osv?

Tack på förhand!

M
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.