16 520 läst ·
9 svar
17k läst
9 svar
Sprickor i lättbetonghus
Vi har ett hus från 2005, byggt i HplusH/Celcon siporex/lättbetong 365mm massiva väggelement, utvändigt glasfibernätat och tunnputsat med Sto. Nu har vi problem med sprickbildning i alla stenväggarna, ffa i anslutning till de vertikala skarvarna mellan väggelementen. Sprickorna är förvisso väldigt fina men på flera ställen genomgående hela väggens tjocklek. För att hitta en lämplig lösning på problemen önskar vi nu kontakt med andra som har erfarenhet av samma problem.
Tyvärr kan jag inte hjälpa men jag följer tråden med spänning!
Vi har ett siporex/betong hus från 1977 med liknande sprickor i Siporex väggar (yttervägg). Vi fick problem vid ett par fönsternischer där det började släppa puts invändigt så jag har skrapat ur sprickorna och tätat med utomhus latexfog för att det inte ska suga in vatten vid regn...
Vi har ett siporex/betong hus från 1977 med liknande sprickor i Siporex väggar (yttervägg). Vi fick problem vid ett par fönsternischer där det började släppa puts invändigt så jag har skrapat ur sprickorna och tätat med utomhus latexfog för att det inte ska suga in vatten vid regn...
Vad säger h+h själva? Jag var spekulant på ett hus med sammabyggmetod. Dock så var det vanlig putas med nät på utsidan. På insidan var det längsgående sprickor men utsidan såg bättre ut.
Redigerat:
H+H aktar sig såklart för att uttala sig annat än i allmänna termer. De håller med om att vi har fler sprickor än vad som kan anses vara normalt men vill inte uttala sig om möjliga orsaker eller lämplig åtgärd. De förnekar också att sprickbildning skulle vara vanligt förekommande. Såklart.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Hur har det gått ang sprickorna?
En orsak kan vara för svag grundkonstruktion, cellplasten under kantbalken trycks ihopp och då blir det spänningssprickor i fasaden.
En orsak kan vara för svag grundkonstruktion, cellplasten under kantbalken trycks ihopp och då blir det spänningssprickor i fasaden.
Jag har själv ett lättbetonghus murat med h+h block. Har fått en hel del sprickor på insidan, men inget på utsidan. Alla sprickor är hårfina och troligen bara torrsprickor i putsen dock tror jag att det är ett par sprickor som troligen går genom lättbetongen. Kan någon berätta om hur man fixar dessa på bästa sätt?
Mitt tips är att laga med kakelfix eller Ardex A46 . Har med framgång lagat både vit siporex och blå ytong med detta och sprickorna kommer inte tillbaka .Puts är lite för hårt vilket gör att minsta rörelse får det att spricka. Hacka upp sprickan ordentligt (Jag brukar köra med en 20mm hålsåg och borra ner 2-3 cm in i väggen),laga i med kakelfix och sedan spackla eller putsa över lagningen.
Fredrik
Fredrik
Produkter som diskuteras: "hålsåg"
Hålsågar
Hålsågar är specialiserade verktyg som används för att skapa perfekt runda hål i en mängd olika material. De kan användas för allt från trä och plast till metall och gips, och kommer i en rad olika storlekar för att passa alla projekt.
Läs mer
Min första tanke är att om man murar upp en vägg så lägger man armering i typ var 3:e eller var 4:e skift.
Om det slarvas med detta så blir rörelserna större.
Men jag vet inte vad som gäller betr. just lättbetongväggar.
Vad säger bygganvisningarna om armering?
Om det slarvas med detta så blir rörelserna större.
Men jag vet inte vad som gäller betr. just lättbetongväggar.
Vad säger bygganvisningarna om armering?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden