Stenhus
István Z.Gubás: [citat] Tack för svaret men det passar inte.Jag har givna mått och dem färdiga bastun också,:-) och sällan är det samma!
neo11: Hade det varit mitt hus hade jag aldrig blandat eget bruk på isolering, hade fungerat på tegel kåk eller reviterat. Men ej på isolering.
Anonymiserad 353950: [citat] Skulle tro att det är putsat med ett alldeles för hårt bruk. Skulle ta ett Cbruk somär lite mer kalk i. Alt bbruk ovan tak. Så det kan röra sig lite. Sen ser det ut som en plastfärg?
Eric89: Hej! jag ska bygga ett låglutande (8 grader) isolerat pulpettak till ett attefallshus som kommer att täckas av sedum. Huset byggs i 300mm leca isoblock. När det kommer till infästningen av takbalkarna har jag en fundering på vad som blir allra bäst. Ska dessa fästas i ett hammarband eller går det att fälla in dessa i lecan på något sätt? Någon som gjort en sådan konstruktion som har
bighenk: Har undersökt och rådfrågat så jag kommer mura in en i balk i öppningen. Men har ytterligare en fråga då. Ska balken ytbehandlas på något sätt innan man murar in den med murbruk etc? T.ex grundmåla/slipa bort ytrost/ Och nederkanten på balken kommer ju vara "fri" så inget bruk eller sådant kan lossna och falla. Kommer kläs in med trävalv och är sugen på att ha infällda led
JSten: [citat] Ingen aning om de räknar på konstruktionen också, jag hade ringt och kollat med dem. Vad gäller åtgång per väggyta så vill jag minnas att jag bara tog ytterväggarnas yta, drog av area för fönster/dörrar och till sist dividera med arean för ett block (oftast 0.12m^2/block (0.6m*0.2m)). Då får du fram ett lägre tal på antalet block som kommer behövas (eller nja, inte
Charliesname: Har hittat en resurs som innehåller (i alla fall delar av) den informationen jag är ute efter. Lägger den här för andra som hittar på tråden. [MEDIA=youtube]HeH1B1mmD48[/MEDIA] https://www.ribuild.eu/
heimlaga: Att putsa bort det ruttna och kladda på cement är en välkänt effektiv metod att bli av med resten av stommen också. Korsvirke instängt med cement ruttnar snabbt och då finns det snart ingen bärighet kvar. Mitt råd är att ta in yrkeskunnigt folk som kan konsten att byta eller reparera fotträet på rätt vis så du får en stark stomme. Sedan skall allting som muras i kontakt med trä
BSOD: 2 Behövs ftx-pump för ventilation eftersom huset ”andas”? Tror du blandar ihop ftx med frånluftvärmepump? Frånluft vp eller fxt ventilation är i princip krav för att få huset energieffektivt. Tror frånluftvp är mer vanligt än fxt, förmodligen för att det är enklare/billigare att bygga. Men ja, nån ventilation behövs och självdrag är inte effektivt. 3. Ska man ha en tilluft
Åsagf: [citat] Hej Jonatan, vi planerar också att bygga ett hus 6*12 m. Har du lyckats hitta något bra?
d32andersson: Hej, är intresserad av att bygga hus i lättbetong i stockholmstrakten och undrar kort och gott om någon har erfarenhet/tips på byggare som kan detta material. Det kan vara t.ex bauroc, y-tong etc
Tånga20: Vi håller på att renovera vårat korsvirkeshus o vi ska öppna upp för ett större vardagsrum. Men är orolig för att när man väl har börjat rasera så e de försent. Kan man lägga ek balkar istället för limträbalkar?
Lewit: Naa, här skall din vän inte ge sig. För det första, man klipper inte hörnet på det viset. Man bockar det tätt. Det är en invit till vatteninträngnin att göra på det sättetet bilden visar. Speciellt om det är mindre än 15 graders lutning UT från fasaden. Vatten har en helt galen egenskap att krypa bakåt om detta inte görs rätt.
justusandersson: Nu ser det ljusare ut. Hade varit intressant att se motsvarande K-ritning.
Tokskalle: Kolla i Gula sidorna om Ni har någon lokal exorcist. ;)
Hemmasnickarn85: Hej. Jag har precis köpt ett Siporexhus, 1-plan med källare. Stommen, bjälklag och innerväggar är alltså byggda med Siporex. Jag är snickare men har inte så bra koll på det här med ångspärr på stenhus, så jag startar en tråd då jag inte fann svar i dom som finns. Okej, yttervägg är byggd så här (utifrån och in): 7 cm siporex + 6 cm styropor (cellplast?) + 7 cm siporex = 20 cm
AndersSt: Hej, mitt tegel har värmekonduktiviteten 0,09 W/(m*K). Det finns med så låg som 0,07. Om man jämför med stenull elller cellplast som ligger runt 0,035 är det naturligtvis högre. Dock kompenseras den högre värmekonduktiviteten till en del av den högre värmekapaciteten, som gör att solens värme vid den här årstiden kan sänka uppvärmningsbehovet mer än i ett hus i lättare material.
neo11: Fungerar säkert, du behöver inget putslager. Men man vill nästan ha kemankare i varje skruv då ytong inte drar så bra, men har man lättbetongskruv och en snickare som inte skruvar ett halvt varv för långt fungerar det nog.
neo11: Ska du måla måste du högtryckstvätta först ändå och välja en bra färg. Hyr en varmvattenstvätt som går på diesel och tvätta i minst 120 bar och 50-100 grader. Men man får inte tvätta för nära för då kan fogarna sticka, men det märker man när man tvättar vad som fungerar. Men är bra att kunna ställa trycket på svärdet och tvätta uppifrån och ner. Alla tycker olika, men
Byggmarodören: [citat] Tomas Gustavsson http://konstruktioner.se/ Mycket seriös och kunnig om stenhus.
harry73: [citat] Nu är mina geologiska kunskaper av Belgien begränsade, men Oostende borde betyda att ni har antingen sandjord eller i alla fall en fast lera med bra egenskaper. Kanske leran är rimligare med tanke på sprickan. Glöm rustbäddar, kanske vanligt i Göteborg men inte i Holland och Flamländ. Vid torv, gyttja eller lös lera kan det vara träpålar, och vid gamla kyrkor kan det vara
neo11: Tror bristen på nätning och eventuellt dålig förvattning och eventuellt hoppat över grundning kan vara problemet. Men kan finnas helt oförklarliga orsaker också, puts spricker alltid i det långa loppet. Tycker inte du ska göra någon åtgärd såvida sprickorna inte är helt bom runtom. Det är bara lite kosmetiskt, och det kommer nog se sämre ut efter dom lagat sprickorna.
yalazy: [citat] Nu är inlägget ett par år gammalt, och jag vet inte riktigt hur resonemanget går hos de som river väggar etc. Vårt hus är byggt i lågstrålande blåbetong och långtidsvärdena ligger under riktvärdet, utan åtgärder. Men vi var inte speciellt oroliga ens innan vi mätt. Och efter att ha bott i hus från olika perioder, mest äldre, så tycker vi att vårt 50-talshus är
Erik JL: [citat] Hej, Det finns åtminstone ett tegelbruk kvar i Sverige: fråga dem. Tegel är ett fantastiskt material. Lycka till. https://www.hornstegelbruk.com/
Martin Zedén: [citat] Tack för svar, skall nog reda ut det. Har gjort lite andra efterforskningar också.
neo11: Jag förstår inte pratet om att fukten måste bort. Det är en betongmur och ena sidan är full med jord och alltid blöt. Det är en betongmur helt enkelt, klart att det är bättre om den alltid är torr. Det ser ut som plastfärg på muren, och då kan man inte måla med något annat om man inte blästrar hela muren. Gå med rondell tycker jag låter som överkurs, högtryckstvätta muren och