Hej!
Jag bifogar en planritning för källare med sektion.
Vi ska renovera källaren och tänker riva väggar som inte är bärande.
Vad jag tolkat är väggen längs garage till tvättrum är bärande och av betonghålsten. Väggen mellan klädk, mat, vägg vid wc, dock inte den som bär trappan är icke bärande.
Jag funderar på att riva de väggar, men är rädd att de har i funktion att stabilisera mot jordtryck och risken med rivning av de nämnda väggar är att det förekommer sättning i mellanbjälklaget.
Vad säger ni med era kloka tankar?
Jag bifogar en planritning för källare med sektion.
Vi ska renovera källaren och tänker riva väggar som inte är bärande.
Vad jag tolkat är väggen längs garage till tvättrum är bärande och av betonghålsten. Väggen mellan klädk, mat, vägg vid wc, dock inte den som bär trappan är icke bärande.
Jag funderar på att riva de väggar, men är rädd att de har i funktion att stabilisera mot jordtryck och risken med rivning av de nämnda väggar är att det förekommer sättning i mellanbjälklaget.
Vad säger ni med era kloka tankar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Murade källarväggar kan inte vara hur långa som helst. Hur långa de kan vara beror på olika faktorer, varav några är lokala. Med ledning av väggmaterialen kan man ändå dra vissa slutsatser.Träregelväggar, enstens tegelväggar och väggar av lättbetongplank har säker ingen stabiliserande funktion. En planritning över grundsulorna kan också ge upplysningar.
Klicka här för att svara