Jag ska fixa till ett rum i ett uthus. Det kommer vara ouppvärmt och fungera som förråd för utemöbler o dyl. vintertid och hobbyrum sommartid.

Väggarna är av siporex, på utsidan fogade och målade direkt på soporexblocken. På insidan helt obearbetat. Jag har nu fogat insidan med lågalkaliskt putsbruk c.

Räcker det att jag putsar insidan med grundningsbruk A ca 6 mm? Vill ha en slät yta men vill inte kosta på det mer än nödvändigt i varken tid eller pengar. Det gör inget om fogarna lyser igenom. Eller vilket bruk ska jag använda om jag bara vill lägga på ett enda lager?

Mvh

N
Förstår inte riktigt med att du fogat insidan med bruk? Gissar att du grundat eller stockat hela ytan?
Vet inte hur ojämnt du stockat första vändan, men om det inte är jätteilla kan du ju dra på tunt 1mm c bruk och riva till. Då slipper du ju stenrullningar som man kan få med 3 mm när man drar på tunt.
A bruk ska du inte använda, det är betong och lämpar sig inte på vägg.
Eller dra på 3mm c bruk och slamma med plafonda, är väl nästan det enklaste, men den ytan har man oftast utomhus.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Weber har något som heter EF 262 vit som är framtagen för lättbetong. Lätt för lekman att ståla på, låg balast, bra vidhäftning samt beter sig ändå som vanligt bruk så du kan skura/filta utan att använda en stofilt. Dyr per säck men du får ändå ut en del m2 per säck.
Vanligt putsbruk bör aldrig användas på lättbetong även om det är inomhus så risken för reaktion ska vara markant mindre och du har gjort rätt med att köra med lågalkaliskt du hade kunnat lägga en tjockputs med samma material.

Dock så är det lågalkaliska mycket trist att putsa samt du måste ändå ha på en del för att det ska bli slätt och dyr som den är så kommer det springa iväg rejält i materialkostnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.