2 096 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Betongväggar i sandwichmodell
Hejsan
Jag är 58 år och driver jag mekanisk verkstad sen 35 år och har byggt och renoverat hus privat hela livet.
Jag håller på att konstruera en husgrund till vår fjällstuga. (fritidshus)
De utvändiga måtten blir 8000x10000 (BxL) med källare (souteränghus)
Takhöjd i källare 2500mm
Gjuten platta på mark.
Betongväggar av sandwichmodell.
Mellanbjälklag av hålbetong.
Regelstomme och sadeltak på 27gr.
Jag kommer att bygga huset i sektioner, helt färdigt här hemma, helt enkelt för att jag varken har tid eller lust att tillbringa månader av byggtid i fjällen.
Därför känns färdiga väggelement som en bra ide, dessutom gillar jag betongväggar i källare.
Till plattan blir det troligen färdiga kantelement - som jag egentligen inte har nån nytta av då dessa är under mark - men det blir en väldigt bra och enkel montering mot att forma själv.
Jag har ännu inte ringt runt och frågat om priser på väggelement men eftersom jag vill göra så mycket som möjligt själv, är det inte omöjligt att jag gör väggarna själv på ett hembyggt gjutbord. för att jag kan.
har dessutom hört att prefabväggar har låååång leveranstid och är relativt dyra.
Jag har en bra kompis som har transportföretag med bl.a. kranbilar och vana av att hantera byggelement så det blir ett ickeproblem.
Huset blir 8000x10000 (BxL) med
Väggarna tänker jag mig betonginsida 130mm - cellplast 150mm - betongutsida 60mm total väggtjocklek 340mm
Mina funderingar så här långt är:
1.Hur ska jag utforma kantbalken på ett smart sätt för att slippa värmeförluster?
2.Hur sitter betongen fast mot cellplasten i väggarna? med förtagningar genom cellplasten eller bara mot cellplastens yta?
3.Vilken storlek på kantbalken behövs?
4.Hur bör väggen placeras på plattan utanför eller innanför eller kant i kant?
5.räcker 150mm cellplast (s.k super-eps)?
6.räcker det med att ha lyftöglor i innerdelen?
Pekpinnar om typgodkännande och säkerhetsföreskrifter mm skippar vi.
Jag litar på mitt sunda förnuft och överdimensionerar där jag är osäker.
Jag är ganska erfaren vad det gäller husbyggen men vill vara lite extra noggrann med detta då jag inte byggt nåt liknande förut.
Dessutom tänkte jag vara extra noga med värmeförluster, bruten köldbrygga osv. inget passivhus men ändå bra isolerat och med smarta lösningar.
Jag är 58 år och driver jag mekanisk verkstad sen 35 år och har byggt och renoverat hus privat hela livet.
Jag håller på att konstruera en husgrund till vår fjällstuga. (fritidshus)
De utvändiga måtten blir 8000x10000 (BxL) med källare (souteränghus)
Takhöjd i källare 2500mm
Gjuten platta på mark.
Betongväggar av sandwichmodell.
Mellanbjälklag av hålbetong.
Regelstomme och sadeltak på 27gr.
Jag kommer att bygga huset i sektioner, helt färdigt här hemma, helt enkelt för att jag varken har tid eller lust att tillbringa månader av byggtid i fjällen.
Därför känns färdiga väggelement som en bra ide, dessutom gillar jag betongväggar i källare.
Till plattan blir det troligen färdiga kantelement - som jag egentligen inte har nån nytta av då dessa är under mark - men det blir en väldigt bra och enkel montering mot att forma själv.
Jag har ännu inte ringt runt och frågat om priser på väggelement men eftersom jag vill göra så mycket som möjligt själv, är det inte omöjligt att jag gör väggarna själv på ett hembyggt gjutbord. för att jag kan.
har dessutom hört att prefabväggar har låååång leveranstid och är relativt dyra.
Jag har en bra kompis som har transportföretag med bl.a. kranbilar och vana av att hantera byggelement så det blir ett ickeproblem.
Huset blir 8000x10000 (BxL) med
Väggarna tänker jag mig betonginsida 130mm - cellplast 150mm - betongutsida 60mm total väggtjocklek 340mm
Mina funderingar så här långt är:
1.Hur ska jag utforma kantbalken på ett smart sätt för att slippa värmeförluster?
2.Hur sitter betongen fast mot cellplasten i väggarna? med förtagningar genom cellplasten eller bara mot cellplastens yta?
3.Vilken storlek på kantbalken behövs?
4.Hur bör väggen placeras på plattan utanför eller innanför eller kant i kant?
5.räcker 150mm cellplast (s.k super-eps)?
6.räcker det med att ha lyftöglor i innerdelen?
Pekpinnar om typgodkännande och säkerhetsföreskrifter mm skippar vi.
Jag litar på mitt sunda förnuft och överdimensionerar där jag är osäker.
Jag är ganska erfaren vad det gäller husbyggen men vill vara lite extra noggrann med detta då jag inte byggt nåt liknande förut.
Dessutom tänkte jag vara extra noga med värmeförluster, bruten köldbrygga osv. inget passivhus men ändå bra isolerat och med smarta lösningar.
Kan tillägga att väggarna väger ca 1030kg/lm i detta utförande
Håldäcken Väger ca 2000kg/st x8 = 16000 kg
Delat på omkretsen blir det väl ca 500kg/lm.
vet att man inte kan räkna så men det ger en fingervisning om vad det handlar om för vikter.
långsidorna som håldäcken ligger på får mest vikt, men även gavelväggarna få lite extra.
Totalt väger källaren med bjälklaget alltså in på ca 1500kg/lm. grovt räknat.
vad själva stugan väger har jag inte räknat på än men det kommer.
Det rör sig om lite mindre vikter även om man räknar in snölaster osv.
Har svårt att tänka mig att det totalt blir mer än 2500kg/lm.
Håldäcken Väger ca 2000kg/st x8 = 16000 kg
Delat på omkretsen blir det väl ca 500kg/lm.
vet att man inte kan räkna så men det ger en fingervisning om vad det handlar om för vikter.
långsidorna som håldäcken ligger på får mest vikt, men även gavelväggarna få lite extra.
Totalt väger källaren med bjälklaget alltså in på ca 1500kg/lm. grovt räknat.
vad själva stugan väger har jag inte räknat på än men det kommer.
Det rör sig om lite mindre vikter även om man räknar in snölaster osv.
Har svårt att tänka mig att det totalt blir mer än 2500kg/lm.
Redigerat:
Klicka här för att svara