Stenhus
Lerstenstegel: Ljud är vibrationer så man måste minska flödet det kan nå dig med. En billig lösning är en ny vägg och man har en gummimatta. https://www.bauhaus.se/gummimatta-ljuddampande-svart Skär till den bakom alla reglar mot grannen och fyll resten med isolering. Lägg en ny gummimatta mellan gips och reglar då reglarna är ljudbärare. Det är en billig lösning och det bygger bara ca 60mm om du
gaia: Jag tror det behövs också luft/syre för att organisk material ska kunna ruttna
Frangipanista: 3 dörrar på plats. Bara målning och ett lager båtlack kvar. [bild] [bild]
Felixstrand: [citat] [citat] helt rätt, syllen man ser, och limträ som ska stadga stolarna. Har grundmålat änden på bjälken och pappat den, så ska jag kasta i bruk där i helgen
neo11: Hade druckit ett glas vin igår, så hoppas man inte lät för hård =) Verkar ju inte gå att redigera dagen efter. Jag dömer inte ut tunnputs så hårt, använder det inte så ofta bara. Men putsade om sockeln hemma på huset nu i somras med tunnputs, ca 90 m2. Men det var ju bara för att det var plastfärg på innan, och fanns inget annat bruk jag kunde använda för att få fäste på
Lerstenstegel: [citat] Sättning eller om väggen är för lång utan rörelsefog (spricker i mitten eller hörnen av ytan i ett rakt sträck) tredje alternativ är att du har mycket rörelse men ett bruk som är hårdare än stenen och då ger det sig på svagaste punkten lite här och var. Oavsett så är det antagligen att byta stenarna och hitta ett bruk som är snarlikt eller bara köra en fullösning och
pastrand: Svarar mig själv... Har fått svar från en konstruktör som rekomenderar att fälla in en L-balk i ett urfräst uttag i lättbetongelementen från insidan. För att få utsidan enhetlig "fixas" blocken till för att se ut som en överliggande balk om vi vill ha det så.
tergo: du får prova dreva utifrån ,närmast insidan en remsa plastad drev sen fyller du resten med ej plastad drev sen finns där ju svällist som är ca 2mm tjock oxså ett alternativ kanske bättre än drev
neo11: RENGÖRINGSMEDEL NITOR SALTSYRA 30% Är bra för att få bort kalk, men spä det med vatten. Och vatten först. För du det i ögonen blir du blind, och är inte jättebra att inanda det heller.
Rikthyveln: Tjo! Har fått hem mina nya fönster och tanken är att dessa ska bytas nästa helg och funderar lite. 1. Vad tror ni om djup-placeringen på dessa?...har läst om att det ska sitta i "varma" delen? Det är samma djup på karmen på de nya som på de gamla. 2. De gamla fönstrena ligger an mot puts på insidan. Hmm, alltså själva salningen är uppputsad. Tanken var att sätta tillbaka
InsidersUnited: Ingen aning, men den sitter bättre än all annan tejp du kan hitta. Vill du förlänga tiden innan den brinner upp när du får brand i kanalen så kan du väl klippa till en aluminiumbit och tejpa fast över hålet. Men börjar det brinna så har du nog helt andra problem än detta hålet.
skaraborgsfakir: [citat] Det finns ett tegelbruk i Västergötland (Horn) som slår för hand och sedan bränner. Det är bränningen som är bekymret (vad beträffar Stadion) gissar jag.
Göran Englund: Behöver göra ny isolerin till ytter tak till gammal jordkällare.Har tagit bort gammal isolering.Vad är bäst att använda som ny isolering?
Hus!: Alla hus behöver underhållas, som en bil ibland lagar man eller byter delarna. Det bästa är att ta in ett par offerter och jämföra , därefter bestämma om du vill behålla eller sälja Med vänlig hälsning,Jonas
Thyselius: [citat] Jo så kan det vara, kände på väggen samt tog ner innertak, det var ytong "plattor" med mått BxH (60x235) som hölls på plats med reglar på var sida, inget spikat då "plattorna" rörde sig när man satte tryck på dem. Vilket i min värld inte låter som att det bär något
0lle: Sant [citat] Du har helt rätt, går ju inte att svara på riktigt. Jag tror jag börjar kapa ur en bit enligt skissen. Stöter jag på armering får jag väl ge mig. Tack för hjälpen. Olle
Limi123: Onödigt vetande Märkligt nog tycks alla vara överrens om att galvat = varmgalvat= varmförzinkat. Men galvanisering är processen med elekrokemisk förzinkning. Inget annat. Varmgalvning är inget som existerar. På engelska heter det däremot hot dip galvanizing men det beror på att galvanizing betyder stålsätta/förstärka. (kall) galvanisering heter på engelska plating. Altså blir
Jakob78: Bifogar bild. Ett par liknande hål uppkom i samband med nytt plåtarbete vid takläggning. Hur lagar vi dessa bäst? Fogskum? Murbruk i omgångar? Andra alternativ?
Stalvik: [citat] Som jag förstått är inte heller cellplast känslig för fukt. Tyvärr är det i alla fall utanför min budget när alternativen kostar en tiondel. :-/ Jag tänkte i min post inte så mycket på alternativa material till fiber el cellplast, utan mer om det är något jag ska tänka på när jag sätter upp det för att undvika några dumma misstag.
LGO: Vi bygger en liten skånelänga med Dast.se Bilder på Insta @villa_olsson
Damcify: [citat] "Skadefall Skalmurshörn" ger en bra beskrivning, tack!
Lotusesprite: [citat] Ah, okej. Det trodde jag det fanns gott om folk som arbetade med :confused: att ta ner och så är nog inget jag ska ge mig på själv som helt rookie, känns som risk för större skador då:crysmile: Jag jobbar på ett gymnasium med yrkeslinjer, däribland mureri så får kanske ta mig ett snack med dom och se vad de har för tips om bra murare i stan :D
Träffatummen: Hm.. Nu har jag jobbat lite mer med väven. Den sitter på ett par lager tapeter. River jag i väven ger sig tapeten.
Melhan: Och att det blir en glipa då från sponten fram till yttervägg gör inget? Blir per automatik en glipa när man lägger lim mellan sponten i stötfogen.
neo11: Förstår inte valet av att använda primer. Då stänger du diffusionsheten, Och sen köper silikat som är lite diffisionsöppen? Silikat är ju dyrare än plastfärg.