Hej!

Någon som kan ha en aning om vad som pågår här?

Skorstenen installerades för ca 8 månader sedan.

vänligen
Victor

Vy uppåt längs en nyligen installerad skorsten på en husvägg mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad murbruk runt en nyligen installerad skorsten med synlig sprickbildning och vittring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betongplatta med avlagringar vid husvägg, möjliga rester efter skorsteninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor spricka i en vitputsad vägg där murbruket syns, nära en nyligen installerad skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad skorsten med synlig sprickbildning och skador på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorsten med synliga skador och sprickbildning på vitputsad yta mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i en nymonterad skorsten med synlig skada på putsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprucken puts runt skorstenen på en vitmålad vägg, skadorna ser nya ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fukt i kombination med felaktig färg skulle jag gissa.
 
  • Gilla
adde86 och 2 till
  • Laddar…
D
Vad har de använt för bruk? Är det isokern?
 
N
Plastfärg/liknande är ju inte optimalt alls, utöver det är jag väldigt förvånad att detta kan hända på 8 månader.
Då har du ju garanti kvar, du bör ställa firman mot väggen rätt hårt.
Detta kommer ju bara bli värre.
Ser ju dock ut som det sitter ventiler som blåser ut luft precis vid skadorna, sånt kan ju påverka mycket.
Om det blåses in fukt i skorstenen som sedan fryser, bara en tanke.
Framförallt på den övre, men kanske ser fel.
På dom nedre bilderna ser det som att fukt vill ut, ser dock att det är kopplingen till spisen där.
Vet faktiskt inte, dom kanske målade för tidigt när det fortfarande var kvar fukt i skorsten.
 
Redigerat:
Inget nät, ingen grundning?( Kan inte se ondentligt på bilden) samt blocken ser inte ut att vara armerade då de värsta sättningar är där du har mest rörelse.

"Förankringen" i huset har snarare själpt er då husets rörelse och kraft har pressat blocken ur positioner.

Om de slarvat med det så är underarbetet garanterat också bristfällig gjort. En måttstock är 10cm gräva för varje meter. Här ser det ut som de gjutit plattan rakt på marken.

Detta går inte att rädda med att laga i bruk och måla om så det är i princip bara för att företaget att göra om hela. Men borde inte vara något problem rent juridiskt.
 
Redigerat:
P
S soft0 skrev:
Hej!

Någon som kan ha en aning om vad som pågår här?

Skorstenen installerades för ca 8 månader sedan.

vänligen
Victor

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Skulle tro att det är putsat med ett alldeles för hårt bruk. Skulle ta ett Cbruk somär lite mer kalk i. Alt bbruk ovan tak. Så det kan röra sig lite. Sen ser det ut som en plastfärg?
 
Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.