Byggahus.se
Hej,
Min syll börjar bli lite dålig på sina ställen.
Finns det nån generell rekommendation vad man bör tänka på i syfte att göra vid den?
Jag tänker slå sönder så mycket som möjligt av det lösa, blåsa rent, fukta och sen på med rätt betong/puts?
Jo, jag är lekman på området, så kunskap begränsad även om arbetet i sig inte borde vara så märkvärdigt, eller borde man ta in en byggfirma/murare på det?
Länk till några bilder:
https://photos.app.goo.gl/aKZEzXb9K2xDBA5v9
Tacksam för alla tips.

Microkatten
En generell rekommendation är att betong/cement och korsvirke inte är en bra kombination. Trät bör tillåtas att andas, t ex. genom att använda mer traditionella material som rent kalkbruk.

En annan rekommendation är att anlita en firma van vid gamla hus och byggnadsvård. Att reparera eller t.o.m. byta fotträ (=syll på korsvirkeshus) är fullt görligt om man vet vad man gör.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Att putsa bort det ruttna och kladda på cement är en välkänt effektiv metod att bli av med resten av stommen också. Korsvirke instängt med cement ruttnar snabbt och då finns det snart ingen bärighet kvar.

Mitt råd är att ta in yrkeskunnigt folk som kan konsten att byta eller reparera fotträet på rätt vis så du får en stark stomme. Sedan skall allting som muras i kontakt med trä muras med rent kalkbruk utan cementinblandning.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.