S
stedevil: [citat] Nä, naturligtvis är det BRFen som äger värmesystemet. Men nya lagen för BRFer stärker ägarens valfrihet en hel del mot tidigare. BRFstyrelsen ska ha synnerligen goda skäl för att ha rätt att förbjuda dig att koppla in egen utrustning på tex en radiatorslinga i din egen lägenhet. Problemet ligger mer i om man kan få tillstånd för att installera tex en billig L/V-vp
19 svar · 13,8k läst
G
Gaffe: Du har förhoppningsvis redan Din anläggning igång! Men till Er andra: http://www.stegcentralen.se/sv/artiklar/takprodukter/tillbehor-5/weland-stal-2/fasten/index.html
10 svar · 6,4k läst
·
S
stedevil: [citat] Jo, det är ju en av anledningarna till den låga investeringsviljan :D [citat] Ja och nej. Solvärme behöver inte nödvändigtvis vara just nu producerad utan kan vara magasinerad från sommaren. Ett vanligt sådant sätt är tillexempel jordvärme. Med solpaneler på sommaren och ordentlig dimensionerad jordvärme så har man ju i varje fall sänkt sitt direktel uppvärmningsbehov med
29 svar · 4,1k läst
S
Spax: Runt 4 - 5000 Kr och då är den ca 1 - 1,5 m2.
4 svar · 5,0k läst
M
mIkEtReE: Bujin - Har du något länk till en sida med dessa paket som du rekommenderar?
7 svar · 3,0k läst
B
bryggtomten: [citat] Tack för tipset. Nu har jag ju lite tid på mig att undersöka:)
13 svar · 2,8k läst
S
SolMikael: Det finns ju ganska mycket diskussioner om detta med plana eller vakuumrör, jag har vakuumrör och måste säga att de funkar kanon. 4X10 rörs mot en 300L tank med el patron.
20 svar · 3,5k läst
v-g
v-g: Dimensionera solfångaren efter hushållet och tanken efter solfångaren. Du har flera alternativ i tråden och ett är att sätta panelerna i brantare lutning då tar du udden av värsta sommarhettan. Sen finns partiell förågning, rätt utfört fungerar det mycket bra. Sista alternativet är en SYRventil som blåser kallvatten genom tanken när det blir för varmt.
33 svar · 5,9k läst
P
pellesnurr: Du har gjort ett bra val. Jag köpte själv grejor från Sfinx för ett drygt år sedan och jag har inte ångrat mig. Bra support, en cirkpump började krångla och den bytte jag över dagen utan minsta knorr. Stig har jättemycket kunskap och ställer upp i vått och torrt. /per
7 svar · 1,7k läst
H
hakan_wallin: Hej, Tackar för era tips! Det slutatde med att jag köpte en trädgårdspump. Det fungerade kanon och jag upplevde att jag fick mindre luft i systemet jämfört med när jag enbart fyllde vatten via trädgårdsslangen. Mvh Håkan www.walltorp.net
14 svar · 2,4k läst
S
SolMikael: Det är endast solfångarna som är bidragsgrundande, det beräknas utifrån solfångarens energiutbyte med 2,5 kronor per Kwh. Det vill säga att om du köper en solfångare som beräknas (enligt SP) ha ett energiutbyte på 700 Kwh per år får du då 700X2,5 kronor i bidrag. Solfångaren måste vara godkänd av SP.
6 svar · 1,1k läst
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Glömde skriva upp hur det var med eldandet precis vid igångsättningen av solvärmen men jag tror att det bara eldades 1 gång precis i början av augusti och solfångaranläggningen togs i bruk 6-8aug någonstans.. Så det innebär troligen att vi eldat 3 gånger totalt i augusti och september! Har ju tyvärr inget loggningssystem... (och man glömmer ju lätt) Trots att hösten är här på
19 svar · 4,3k läst
E
Ewald: ... vilket årsutbyte solfångaren har .. ska det vara...
8 svar · 5,9k läst
Å
Åke L: [citat] Jag har inte kört mina solfångare så länge (startade 15 april i år), men om man kollar på kurvan på temperaturen i min acktank (bifogad) så har jag svårt att tro att jag inte skulle få ut något alls under vintern. Avbrottet i juli beror på att jag stängde av av solfångarna när jag åkte på semester. Före 15 april körde jag enbart elpatroner i acktanken.
10 svar · 6,4k läst
·
A
alen: Lars K Sfinxmodulen är vakuumrör. Modularea är 4.77m2 och referensarean är 2.83 (eftersom det är rör ställda bredvid varandra). Som sagt - med 1500l tank blir det fesljummet, MEN det berorockså på att jag har solsling i botten. Skulle vara spännande att höra vad en smartare anläggning skulle klara; t.ex. om det vore en slinga till placerad längre upp. Nu har de förresten bra priser
16 svar · 2,1k läst
E
Ewald: Hej igen ! Tanken kan tåla temperaturer upp till 95 °C under kort tid. Sen stänger styrningen av pumpen och då sker inget värmeutbyte mellan solfångarna och tanken. Blir det för varmt i solfångarkretesen öppnar säkerhetsventilen.
14 svar · 2,4k läst
·
E
Ewald: [citat] Hej ! Ja, det stämmer. Jag känner dock till en kille som påstår att han har utvecklat ett speciellt Drain-Back system som även fungerar vid strömavbrott osv. Men, men ....
15 svar · 5,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: För allt i världen, fotografera kvarnen och dela med dig av bilderna INNAN du river. Staffan
10 svar · 4,7k läst
E
Ewald: Hej ! Har lite bilder på en anläggning ... har du ngn mejl adress ? Annars kan du skriva til mig (kontaktuppgifter) ...
4 svar · 2,5k läst
·
Jonas_Olofsson
Jonas_Olofsson: Hur går det då? :)
10 svar · 2,0k läst
P
PST: [citat] Jo en till pump behövs, men flödet i solslingan är lågt så den behöver inte arbeta så hårt, en modern pump som kan ställas ner i effekt bör användas (eller en liten pump ställd på min hastighet). Jag skulle göra så att jag låter solkretsens normala pump starta som brukligt är, när acktankens nedre del är kallare än solfångargivaren, sedan skulle jag sätta en
8 svar · 2,4k läst
Macke202
Macke202: Ryck upp dig Johan! Bättre du eldar kottar då som någon skrev i en tråd här innan, det brinner ungefär lika bra men är lite bättre för miljön iallafall. :) Jag tror personligen att vi kommer att se fler och större satsningar från regeringens sida under nästa år. Småskalig vindkraft tex skulle kunna slippa beskattning för att uppmuntra investeringar. Se detta som ett första
45 svar · 4,3k läst
F
fredda: Det är styrboxen som sköter det. Reläutgångarna är av halvledar-relä typ om det gör nån skillnad :)
4 svar · 1,1k läst
·
F
Fulefejs: Jag har ingen kalkyl men jag konstaterar nöjt att mina 12kvm lesolpaneler efter 13 år håller mig och familjen (3 pers) med varmvatten 100% mitten av maj till mitten sept. Två månader före och efter ger det goda tillskott. Lycka till med anläggningen. Personligen tycker jag att gröna tefé är de vackraste firrarna.
25 svar · 6,1k läst
·
B
bjs: Hej, vet inte om någon "redovisat" hur de gått för dig/er/ni/dom/de för vindkraftsandelar men här kommer mitt. Inköp kostade 5900kr inkl moms , per 1000kw(andel) Amortering 5% av 5900:- 295:- Återbäring per andel 300:- moms på återbäring 60kr summa per andel 655:- så jag får pengarna tillbaka när de gått max 10år ,med årets (kassa) resultat på vinden, so far so good... btw
0 svar · 1,0k läst
G
Gano: OK, då var det därför länken inte funkade... MVH/Gano
25 svar · 9,3k läst
T
TanjaoMarkus: Lycka till.. De blir varmt ändå:D:D
11 svar · 4,3k läst
M
Magnus_Nordmark: Jag har sökt några olika installatörer men inte fått tag i någon än, så jag provar här. Jag ska beställa ett Myresjöhus Tenor, enplanshus på 140m2. Det sitter en Nibe Fighter 310 frånluftsvärmepump som standard, och jag är sugen på att koppla till ett solvärmesystem. Min fråga är vilken typ av acc-tank som bör användas för att få ihop det hela bra. T.ex Nibe ACCU eller Nibe
0 svar · 1,1k läst
A
Anders Svensson: [citat] :D Du har några alternativ att välja på. För det andra är en narturkraft du ej rår på. 1: Elda mer, för mentala hälsan skull. 2: Större accvolym o mer kvadratmeter solfångare. 3: Flytta till att land med mer soltimmar på dygnet och året. Så kan duschandet äga rum på större del av dygnet. Känn dig inte ensam broder!. Jag tror att vi har samma problem vart i landet vi bor,
12 svar · 2,4k läst
G
Gano: Hej Bäst är att undvika rör på taket så långt det är möjligt. Jag har alla rör dolda under plåtar eftersom min solfångare är försänkt i taket, men vore jag tvungen att dra rör så hade jag tagit rörskål och avslutat med väderbeständigt tejp, sedan lagt takplåt över för att undvika onödig väderexponering. Tvingas man till friliggande rör på taket så är det bara svindyr
14 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.