1 469 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
En eller två tankar?
Eftersom vi nu har börjat att bygga huset måste jag bestämma mig för hur det ska se ut på ack-tank sidan. In till tanken har vi två vakumrörssolfångare och en vattenmantlad vedkamin som ska ge 8 kW. Jag har tänkt mig både solfångare och tappvarmvatten externt värmeväxlat, så inga slingor i tanken. Huset är extremt välisolerat så åtminstone 9mån/år behövs bara varmvatten och någon vattenburen handdukstork. Frågan är nu ska jag välja en 1000 l tank eller två 500 l? Jag har fått för mig att den tid då vi egentligen borde klara oss med solen så skulle en mindre tank vara mer effektiv, men har jag rätt där? Snälla kom med input på detta, jag måste beställa tanken/tankarna nu!
Du har redan fått den kommentaren, men jag säger det igen: Du måste ladda solvärmen på flera nivåer!
Jag har bara en solslinga, i bottnen på en 750 liters tank. Det fungerar bra när det är mycket sol, men om jag hade haft en slinga högre upp, hade det gått betydligt fortare att få användbart varmvatten. Att hela tanken är 30°C är väl bra, men det är ingen höjdare att duscha i. Bättre att en tredjedel av tanken är 70°C i så fall.
Med en mindre tank går detta mer av sig själv, men att dela upp volymen på flera har då andra nackdelar.
Jag har bara en solslinga, i bottnen på en 750 liters tank. Det fungerar bra när det är mycket sol, men om jag hade haft en slinga högre upp, hade det gått betydligt fortare att få användbart varmvatten. Att hela tanken är 30°C är väl bra, men det är ingen höjdare att duscha i. Bättre att en tredjedel av tanken är 70°C i så fall.
Med en mindre tank går detta mer av sig själv, men att dela upp volymen på flera har då andra nackdelar.
Om man skall ha skillda temperaturer i tankarna så välj 2
Jag värmer själv med värmepump och detta funkar kanon i stället för en stor tank som blir omvirvlad av cirkpumparna så att skiktningen blir förstörd.
Jag har två 500 literstankar med dubbla varmvattenslingor i båda så jag förvärmer i radtanken och slutvärmer i tapptanken.
Solvärms av 120 heatpipes ,dumpar gör jag i poolen.
Jag värmer själv med värmepump och detta funkar kanon i stället för en stor tank som blir omvirvlad av cirkpumparna så att skiktningen blir förstörd.
Jag har två 500 literstankar med dubbla varmvattenslingor i båda så jag förvärmer i radtanken och slutvärmer i tapptanken.
Solvärms av 120 heatpipes ,dumpar gör jag i poolen.
Så kan man göra om man har vaccumrör som inte ger så stora förluster vid drift med hög temperatur.., men även vaccumrör går effektivare vid lägre drifttemp, så det kan var vits att ha minst två laddnivåer i tanken (Styrd av termisk ventil eller motorventil)Stenper skrev:
Klicka här för att svara