1 346 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
solfångare och kulvert....
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Hej!
Håller på att planera inför garagebygge nu i vår. Vår primära värmekälla idag är pelletseldning i ett separathus. Det är idag ca 20 m kulvert mellan boningshus och pannrum. Ny kulvert PEX 32+32 skall läggas mellan garage och pannrum, sträcka ca 32 m för att driva 75 kvm golvvärme.
Nu till frågan. En liten tanke jag har är att på sikt sätta solfångare på garagetaket då det ligger i fritt söderläge, gargetak 27 grader. För att kunna använda solfångaren till tappvattnet under högsäsong så måste jag väl även lägga ner en 2-rörskulvert, ex PEX 28+18, till pannrummet? sedan går det därifrån och vidare in i boningshuset. Det blir då totalt 50 m kulvert tappvattnet skall färdas. Har jag cirkulerande tappvatten mellan garage(solfångare) och pannrum, så borde det väl bli samma status som vi har i dag. Dvs det tar någon minut innan vi får in det varma vattnet i huset. Vi kommer förmodligen även att byta pellets mot ex bergvärme när väl pannan lämnar in, och då har jag förstått att man kan dra nytta av solfångaren också. Det jag försöker undvika är att plöjja ner pengar i en tappvatten kulvert ifall ovanstående senario inte funkar. Det blir ju avservärt billigare att sätta en liten vvb i garaget för de få gånger jag vill tvätta mig varmt där ute. Går det att räkna hem en solfångar investering för detta ändamål?!
ujuj, mycket långa frågor detta. Kan någon hjälpa mig på vägen är jag tacksam :S
mvh Fredrik
Håller på att planera inför garagebygge nu i vår. Vår primära värmekälla idag är pelletseldning i ett separathus. Det är idag ca 20 m kulvert mellan boningshus och pannrum. Ny kulvert PEX 32+32 skall läggas mellan garage och pannrum, sträcka ca 32 m för att driva 75 kvm golvvärme.
Nu till frågan. En liten tanke jag har är att på sikt sätta solfångare på garagetaket då det ligger i fritt söderläge, gargetak 27 grader. För att kunna använda solfångaren till tappvattnet under högsäsong så måste jag väl även lägga ner en 2-rörskulvert, ex PEX 28+18, till pannrummet? sedan går det därifrån och vidare in i boningshuset. Det blir då totalt 50 m kulvert tappvattnet skall färdas. Har jag cirkulerande tappvatten mellan garage(solfångare) och pannrum, så borde det väl bli samma status som vi har i dag. Dvs det tar någon minut innan vi får in det varma vattnet i huset. Vi kommer förmodligen även att byta pellets mot ex bergvärme när väl pannan lämnar in, och då har jag förstått att man kan dra nytta av solfångaren också. Det jag försöker undvika är att plöjja ner pengar i en tappvatten kulvert ifall ovanstående senario inte funkar. Det blir ju avservärt billigare att sätta en liten vvb i garaget för de få gånger jag vill tvätta mig varmt där ute. Går det att räkna hem en solfångar investering för detta ändamål?!
ujuj, mycket långa frågor detta. Kan någon hjälpa mig på vägen är jag tacksam :S
mvh Fredrik
Medlem
· Västra Götaland
· 275 inlägg
Ok. Men har man inte en större ack tank tillsammans med fångaren, sen kan man väl shunta ner tempen till vad man nu vill ha? man vill ju inte ha 100 gradigt tappvatten. Tänker jag rätt?
Kulvert för solfångare kostar drygt 6 tkr för 20 meter (sfinx.se).
Lönsamt blir det inte på lång tid med dagens elpriser som ännu är för låga jämfört med vad solen kostar i installation.
Men elpriserna kommer nog inte att sjunka i framtiden och solen skickar inga räkningar och att jämföra värmepumpar med solfångare är lite orättvist pga vp kanske har halva livslängden jfrt med solen.
Själv har jag FLVP Comfort Zone + solfångare.
Lönsamt blir det inte på lång tid med dagens elpriser som ännu är för låga jämfört med vad solen kostar i installation.
Men elpriserna kommer nog inte att sjunka i framtiden och solen skickar inga räkningar och att jämföra värmepumpar med solfångare är lite orättvist pga vp kanske har halva livslängden jfrt med solen.
Själv har jag FLVP Comfort Zone + solfångare.
Klicka här för att svara