Chrissofsweden
Chrissofsweden: [citat] Fast det är väl mer ljuddämpning för motorrummet än isolering. Jag tror han tänker på vanlig isolering typ isola med folie runtom. /C
3 svar · 2,2k läst
L
linnar: Jag ringde byggnadsnämnden i Göteborg om att sätta upp solfångare. Man behöver inte bygglov om solfångaren följer den godkända byggkonstruktionen. Dvs om jag moterar solfångaren rakt på väggen eller taket behövs inget bygglov. Om den däremot skall vinklas ut från väggen eller upp från taket (om taket ät platt eller liknande) måste man ha bygglov. De sade också att bygglov kan
8 svar · 5,1k läst
Besserwissern
Besserwissern: Jag har ett solvärmesystem som ska styras med Thermius T300. Dock vet jag inte hur den fungerar eller hur jag ändrar gränsvärden i den. Behövs någon programvara? Kan jag koppla in min PC till den? Är det någon som känner till något kring Thermius T300? Tack
0 svar · 1,5k läst
O
olli100: jag har nu levt i själförsörjande timmerhus med solpaleler och en litten vindflöjer. har 1200W i solpaneler och 600ah batteri bank.24V och 2 st. inverter en på 1500W och en på 3000W så jag kan driva allt som behövs som vedklyv, tvättmaskin, kyl o frys stor platt tv. Har också en generator som man får ta till hjälp att ladda batterierna med några timar när solen inte har syns till.
33 svar · 12,4k läst
T
tighmert: Tack för svar o tips:)
4 svar · 1,6k läst
L
lt1cobra: precis, jag räknade på det där i natt med fysikboken i högsta hugg. Det verkar inte gå att höja KBin med lagrad solvärme då man helt enkelt får för lite solvärme att lagra :-(. Lagrar man i en 300L tank så försvinner det i ett nafs då cirk pumpen för KB matar 'förbi' så mycket kall volym som ska värmas... Det blir en marginell höjning under ett dygn och alltså inte värt att
13 svar · 3,2k läst
J
JUniperhill: Verkar vettigt, tackar för alla svar.
6 svar · 2,2k läst
E
Ewald: TZ 58-1800 och SC HP 16 har nästan exakt samma värde för årsutbytet i SP lista per m² belyst area Eftersom HP-16 bara har 16 rör och TZ 58-1800 30 R har 30 rör har de förstås inte detsamma totala årsutbytet.
7 svar · 2,3k läst
P
PST: Använd lin & pasta (Gäller alla installationer tycker jag).. Linet har fördelen att täta även om en skarv måste justeras något (Tex för att anpassa en rörböj åt rätt håll).. När det gäller armaflex: Det går att skjuta över isoleringen över en böj och se till att isoleringsskarvarna hamnar på en "raksträcka" (Skjut ihop och dra som en "mätarlarv" längs röret) , Tejpa ihop
11 svar · 4,1k läst
M
miry: vet inte vad du ska använda det till men är det att kunna utnyttja den panelen fullt så bör du ju ha mer än 300Ah i batterina men jag antar att du har koll på hur mycket energi den ger eller? finns laddregulatorer som man kan läsa ut det på och de flesta har iallafall en bra amper mätare så får du skriva upp skillnad timme för timme när man har full förbrukning men jag tippar på
4 svar · 1,4k läst
P
perra från skogen: Hur gammal är cirk pumpen?? Är det en helt ny, eller en bättre begagnad. Tänkte på att du kanske kan ha problem med pumpen, att pumphjulet "släpper" från axeln när den blir varm. Men att det åter fassnar när ditt system kallnar. Vet att det händer ibland på v-pumparna på bilmotorer, så risken borde ju även kunna finnas på cirk pumparna. Det är då lite för dålig presspassning
13 svar · 5,7k läst
apersson850
apersson850: Elfa AB. Sök på drifttidsmätare. Bara att plocka det du önskar.
1 svar · 1,3k läst
P
Pedesibo: Till kbyskog: Intressant planerar själv ett system i Pedersöre (Nära Terjärv i Finland). Vet du vilken lutning solcellerna i Terjärv har?
31 svar · 11,3k läst
V
vedeldaren: Jag fattar fortfarande inte vad som menas med dessa 50 grader, som årsmedelvärde vad då? Hur ser denna formel ut mattematiskt?
2 svar · 1,7k läst
K
knicklas: För den som är intresserad kanske denna forumtråd kan vara intressant. OBS! Det är MYCKET att läsa - och själv begriper man väl bara en bråkdel... :) Trådskaparen verkar testa det mesta, minst sagt...! http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=8655&postdays=0&postorder=asc&highlight=vindkraftverk&&start=0
10 svar · 9,6k läst
·
E
Ewald: [citat] Jag hade fel !!!! YYJ har inget bra värde på SP ! Blandade ihop YYJ och HUJ. HUJ har ett bra värde, men inte YYJ. @tjena Na, om man vill köp ai Kina borde man kunna lite om solfångare. Det finns stora skillnader i kvälitet ... vad jag har hört.
6 svar · 2,2k läst
M
Mattebatik: Tror det blir till att låna frugans stektermometer. Detta för att se diffen.
26 svar · 2,9k läst
S
SuperMike: Nu har det gått ett tag sen detta skrevs, hur har det gått för er? Blev det en installation?
26 svar · 5,9k läst
B
BengtS: [citat] Även hos oss blir det varmt i solfångarna (runt 150° om jag minns rätt) när ackumulatortanken blivit full, vilket händer några gånger per sommar. Men vi har inget som helst problem med att säkerhetsventilens löser ut. Antar att expansionskärlet tar hand om volymförändringen. Undrans varför det fungerade annorlunda i ditt system?
11 svar · 4,8k läst
J
john_l: Jag jobbar i Köpenhamn och var inne på Bilka (stor kedja i Danmark, som en ICA Maxi ungefär) och tittade runt. Där hittade jag dessa: http://andespro.dk/shop/solpaneler-29c1.html. www.scansol.dk För mig verkar detta vara ungefär samma sak som Solarventis produkter. Priserna är mycket lägre än vad jag upplever Solarventis. Är det någon som har synpunkter eller erfarenheter kring detta?
0 svar · 2,6k läst
Nimajneb
Nimajneb: Maskinerna i ovan länkar är intressanta tekniskt sett då dom faktiskt ser till att tvätta med kallvatten och bara går in o toppar med VV när det behövs. På så ätt blir ju även tvätten ren och man kan använda vanliga tvättmedel med bra resultat. Det sägs att en modern vanlig tvätt/diskmaskin fungerar med upp till 40-45 grader i inflöde och då borde i bästa fall plast o
11 svar · 11,7k läst
I
imported_dr: Med en vettig reglercentral kan du styra det antal utgångar (Ventiler du önskar) planera först vad du skall använda solvärmen till och om du skall ha olika temperaturer . Hastighetsstyrning av pumpen är en sak som inte jag skulle klarat mig utan ,jag har solslingor i två tankar samt en stor plattis för poolen .I acktankarna krävs det ett större delta mellan tanktamp och solfångartemp
2 svar · 2,1k läst
E
elmont: Mitt förslag är isolering, engångskostnad och inga drift och underhållskostnader.
1 svar · 1,2k läst
D
daije: har ni bra tips på fläktar till LSF både på 12 volt och 230 volt som ger bra luftflöde samt en tyst gång skriv en rad eller 2
0 svar · 943 läst
M
mikaelbe: Det kanske kan vara ett alternativ att hänga på väggen, men helst vill jag ha det på taket. Jag vill helst göra en så billig lösning som möjligt. Vi skuggas något av träd i väster och kan inte utnyttja kvällssolen så bra. Däremot är det rätt bra med soltillgång mellan klockan 10 och 18, har inte kollat dessa tider så noga. Vad som kanske skulle vara optimalt är att kunna värma
2 svar · 1,4k läst
L
leifa.k: Ska du ha så många meter kulvert och täcka det med solvärmt tappvatten så undrar jag om det inte är bättre att spara de pengarna och tidigarelägga bergvärmeinstallationen.
4 svar · 1,3k läst
L
Lite: Vad gäller vindandelar så har det diskuterats en del hur säkert det är. Vad händer vid en konkurs m.m. Nu ska vi inte glida in på det för mycket så jag får ursäkta mitt OT men jag ville bara poängtera det
12 svar · 9,1k läst
I
imported_dr: Det du beskriver verkar att vara självcirkulation . Om du fäller in en backventil på den ledningen som varmvattnet stiger ur så kanske detta hjälper. Hälsningar Dr.Frost
13 svar · 2,0k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Hehe ska vi ha den här diskussionen igen om konstruktiva tips? ;) Solarventi är planerat :) /Christian
5 svar · 3,5k läst
B
bengtsaxmark: Min gamla ejektor pump har frusit sönder i botten och undrar om någon vet var man kan få tag i reservdelar eller en liknande som man kan plocka delar från, den kallas CPES-80
0 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.