Min rörslinga till solvärmaren har frusit. Det har som kallast varit -30 och tydligen har jag för mager glykolblandning. I dag tempgivaren i fångaren på +99 men cirkulationen funferar ej, så det måste alltså vara stopp i ledningen. Röret är av typ metallslang, hur tinar jag enklast?
 
Har du kollat att det inte frusit sönder så vätskan läckt ut
Det brukar finnas en tryckmätare i solvärmekretsen, vad visar den ?.
,och kollat att pumpen snurrar. Har den stått still ett längre tag kan den ha kärvat fast. Om pumpen har en sån där trelägesomkopplare för olika effekter kan det vara vits att prova med läge tre ..

och kolla att styrsystemet ger spänning till pumpen (Nån tempgivarledning kanske har fått glappkontakt...)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.