Ska bygga en luftsolfångare så småningom. Tänkte bygga ventil och fläkt först som en oberoende del med difftermostat som styrning.
Jag skulle kunna installera en ordentlig ventil med rörfläkt och termostatstyrt kallrasskydd, men jag skulle gärna ha något mer kompakt (och billigt). Tittar på Mysons badrumsfläktar som finns på tex
Jula och
Clas Ohlson. Vad som krävs är ju att vända fläkten, och eftersom den går på växelström så måste den vändas mekaniskt. (Hade det varit likström så hade det bara varit att skifta polerna.)
Är det någon som har gjort något sådant och vet om det är enkelt?