3 542 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Underhållsvärme - Fritidshus!
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag är på jakt efter något som enbart håller tempen uppe ett par grader mer än utomhus. Dvs underhållsvärme.
Fritidshus: Timmer
Area: 25+15kvm
Tak: GRÄS (15cm jordlager=bra värmeisolering)
Saknar el/vatten (Har köpt en Solcell 110w/Batteri260Ah)
Drömmen vore ju om man fick en underhållsvärme på 8-10 grader en normal vinterdag! Men så länge det ligger på ett par plus så är jag ändå nöjd.
Hur har ni löst det i fritidshuset?
Är en liten solfångare en bra investering.. lite fult med en panel till bara... d^_^b
Alla förslag är tacksamma! d^_^b
/Christian
Fritidshus: Timmer
Area: 25+15kvm
Tak: GRÄS (15cm jordlager=bra värmeisolering)
Saknar el/vatten (Har köpt en Solcell 110w/Batteri260Ah)
Drömmen vore ju om man fick en underhållsvärme på 8-10 grader en normal vinterdag! Men så länge det ligger på ett par plus så är jag ändå nöjd.
Hur har ni löst det i fritidshuset?
Är en liten solfångare en bra investering.. lite fult med en panel till bara... d^_^b
Alla förslag är tacksamma! d^_^b
/Christian
Luftsolfångare kan kanske vara en bra idé? Du kan läsa mer om det hos bland annat: www.24volt.eu och http://www.solenergiutveckling.se/
Mvh
Mvh
Redigerat:
Det är absolut en luftsolfångare du ska ha. Du kan bygga den själv eller köpa färdigt. Kräver ingen ström men däremot kan du inte garantera att du håller tempen på + sidan hela tiden. Men det är väl inget krav eftersom du inte har vatten.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag är övertygad efter att ha läst på om dessa. En solfångare blir det.
Tack för hjälpen
Hälsningar
Christian
Tack för hjälpen
Hälsningar
Christian
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Hehe ska vi ha den här diskussionen igen om konstruktiva tips?
Solarventi är planerat 
/Christian
/Christian
Klicka här för att svara