Solceller, Solfångare, Solenergi
cheetah1: Skulle möjligen vara tyngden på takstolarna då, vad väger dom, fulla med brine?
Ewald: Hej ! Okej. Ja, alltid bra med snöfria solfångare :-D Hittade en SP-rapport förresten. Snö kan ha en viss inverkan. SP rekommanderar vertikal montage för vakuumrör i områden där det finns mycket snö. Vid det där testet hade snö dock ingen inverkan på årsutbytet vad jag konstaterar. Vakuumrör och plana var lika bra på att ge värme på vintrarna. På somrarna var vakuumrören
SondreG: Her er noen tall fra Dublin. Se omtrent midt på siden. http://www.alliedsolar.ie/tubes.html
miry: tycker att det med en frånluftvärmepump är lite dumt i det här fallet när den inte har så bra värkningsgrad och den kommer dra en hel del effekt när det är kallt själv så skulle jag nog sätta in en kryss växlare iställe för inluften som det går självdrag igenom och kan sättas mer sug där när det behövs men som går på självdrag när ingen vistas där och är det kostnaderna
Ghia64: Tack för era svar. Förfrågningar är skickade till tre leverantörer. Två har hört av sig och skall lämna offert. Detta löser sig nog. :-)
tio_Pepe: Ska bygga en luftsolfångare så småningom. Tänkte bygga ventil och fläkt först som en oberoende del med difftermostat som styrning. Jag skulle kunna installera en ordentlig ventil med rörfläkt och termostatstyrt kallrasskydd, men jag skulle gärna ha något mer kompakt (och billigt). Tittar på Mysons badrumsfläktar som finns på tex Jula och Clas Ohlson. Vad som krävs är ju att vända
PST: Fler inmatningsställen med slingor, visst men, det är dyrt med kamflänsslingor, ännu dyrare med flera, en eller annan extra muff på tanken ger framtida flexibilitet även om man inte använder den.. Inte bara nyanskaffningskostnaden är högre för slingan,,Går den sönder eller får en beläggning på "kammarna" som försämrar växlingen blir det mycket dyrare/besvärligare än att
PST: Det finns givare av olika typer, och de flesta ändrar iofs sin resistans efter temperaturen(men inte alla det finns sådana som ger spänning, ström, eller frekvens som utdata också), men oavsett detta kan man inte parallellkoppla eller seriekoppla dem .. Det blir helt fel mätvärden då... Du behöver en "mottagare" för varje sensor, eller en reglercentral som från början kan läsa fler
PST: Principiell skiss : Bara koppla VVX i serie med slingan, pumpen på VVX tanksida startar man då tempen är hög nog i solkretsen.. OBS det kan bli självcirkulation på VVX tanksida, så det kanske behövs strypning också när pumpen stoppas....Strypning behövs nog även för att få rätt flöde så att man inte kyler VVX för mycket... en shunt/ventil med motorstyrning och en liten
PST: [citat] Så kan man göra om man har vaccumrör som inte ger så stora förluster vid drift med hög temperatur.., men även vaccumrör går effektivare vid lägre drifttemp, så det kan var vits att ha minst två laddnivåer i tanken (Styrd av termisk ventil eller motorventil)
PST: Har du kollat att det inte frusit sönder så vätskan läckt ut Det brukar finnas en tryckmätare i solvärmekretsen, vad visar den ?. ,och kollat att pumpen snurrar. Har den stått still ett längre tag kan den ha kärvat fast. Om pumpen har en sån där trelägesomkopplare för olika effekter kan det vara vits att prova med läge tre .. och kolla att styrsystemet ger spänning till pumpen
KalleT: [citat] Låter kanon! lite avundsjuk på alla med källare och plats för tankar.
Timmot: Någon som vet vart man kan köper s.k. MC2 kopplingar till el solpaneler - jag hittar de ingenstans :S !! Tack för hjälpen !!
LeifBohlin: Här är en som tillverkat en lösning, verkar få ut rejält med energi från den med .. =) http://kra4rd.se/ Skicka ett email till honom och fråga .. Funderar själv i dessa banor .. =) .
apersson850: Ska kanske tillägga att den släkting som har kulvert med dubbelriktade pumpar får elda alldeles för mycket med ved, för att få bra varmvatten. Även på sommaren, alltså. Mitt simplare system fungerar bättre.
apersson850: Jag har 72 rör. Taket pekar mot västsydväst, så solen står rakt mot panelerna sådär 13:30 ungefär. Pumpar in i en 15 meters kamflänsslinga i en 750 liters tank. Har sen ett par tankar till, som bara är extra lager, för den kallaste årstiden. Vill det bli för varmt på sommaren har jag ett separat element i källaren, ett som fungerar med självcirkulation, så jag kan dumpa värme
Don82: Det finns tunn film med solceller pressat på. Vet någon nåt om det?
Anglia59: Är det "termisk temperaturbegränsare" du menar? Brukar även kallas "Syrventil" (Syr är ett märke) http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/59500-vad-aer-syrventil.html http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43400-vad-aer-termisk-temperaturbegraensare.html Om det är termisk temperaturbegrönsare du behöver så finns det hos bla.www.rinkabyror.se Mvh
Rigor: För att rörskålar ska passa ordentligt så bör du ta av plasten... typ ett 15 mm prisol är 17 o lite till med plasten... Det brukar inte vara några problem med att låta plasten sitta kvar dock,....
Ewald: Att U-pipe är alltid bättre i effekt stämmer inte. Det beror ju på solfångaren !!!! Du kan ju kolla SPs lista och sen hämta in priser på de olika modellena. Sen kan du räkna ...
lasseseger: Har en liten ide om hur man kan kolla om Heatpiperören ger lika mycket på varje rör. Inom miniracing som vi sysslar med har vi en IR termometer som är mycket känslig och minst sagt riktbar. Kan man mäta där bulben går in i "ramen" och se skillnaden rören emellan varandra? Då kan man ju ev byta en pipa om det skiljer mer än vad man acepterar. Bara en ide som ni säkert provat, frågar
stedevil: Precis, man vill tvinga in luften nere, för den stiger ju av sig själv inne i rummet. Att pumpa in ett lock av varmluft vid taket är ju meningslöst.
jakim: Ska du ha vanliga solpaneler ska du ha ca 1 kvadrat panel för varje 100liter ack tank. Lite beroende på hur många personer i hushållet och sånt, typ vädersträck, taklutning. För din del är ju syd-sydväst och 45 grader =100%. Med ovanstående resonemang ska du ha ca 10kvadrat paneler. För vacumrör vet jag inte.
HJFF1969: Måste underhållsvärmen alltid vara igång 24h/dygn 7dagar i veckan hela höst, vinter och vår är nog tyvärr nätelen enda alternativet om man bara ser till anskaffningskostnaden. Kan du kompromissa kan en luftsolfångare vara ett alternativ precis som stedevil skriver, "hushållsel" kan ju vara ett vitt begrepp när det gäller fritidshus men om du pratar om belysning, tv, dator kan detta
stedevil: [citat] Jag hade använt ordvalet kompromissar istället för kombinerar. Tappet i trycktålighet är ganska betydande även om det är bättre än en fyrkantig.
Anglia59: Kommer inte ihåg exakt vad läraren sa, men tydligen är det vanligt att folk kollar på hur många kW en vvx "är på", det viktiga är fortfarande hur många grader som vvx tappar mellan solkretsen och tanken, bland annat ska man ha ett dTln som är 10K eller mindre. Jag anser att det inte är så stor mening att försöka motbevisa dom som har jobbat med solenergi i över 25år på
Jonas_Olofsson: [citat] Intressant fundering. När värmebäraren kokar så ökar oxå trycket i röret, ökat tryck betyder ökad kokpunkt. Det bör vara så att beroende på temp i röret så är det oxå olika mängd vätska som befinner sig i vätskeform.