Solceller, Solfångare, Solenergi
Gano: Hej Ljusbåge Om man vill maximera utbytet av sin solfångare så kan man överdimensionera ytan och vinkla upp solfångaren. Man vinner då 2 fördelar: 1. Anläggningen blir mindre benägen till kokning under sommaren. På sommaren har man ofta ett rejält överskott av solenergi. 2. Man får ut mer energi när det verkligen behövs, d v s på höst/vinter/vår när solen står i en lägre
znitz: Det kan du säkert göra, se tex denna anläggning: http://www.echtshop.de/solar/
Anders Svensson: Skulle jag göra någon förändring i dag så skulle jag nog bygga en luftfälla med manuell avluftningskran högst upp (eller en auto. som är manuell öppningsbar). Då kan man bara öppna till när man går förbi o kollar. Och luften samlas i luftfällan medans anläggningen går av sig självt. Men det är ju det som jag i stort sett har inbyggt i pumpstationen. Men inte på högsta punkten
fredda: :D http://www.kvd.se/index.php?page=/objekt/nr/423682/Vindkraftverk_Vindsyssel_//150Kw.html http://www.kvd.se/index.php?page=/objekt/nr/425899/Vindkraftverk_Zephyr_//_75_/_250_Kw.html
drakbane: Rännan finns o är billig! Funkar? vet ej, har beställt en för leverans om 2 veckor ivf. http://www.karkulla.se/nyheter.html /joakim
pellesnurr: Vet inte, men prova 24volt.eu. De har massa saker inom det området. /Per
Pasta: Jag har isolerat med Boaflex på vinden det är glasull som är slitsad så att den är lättare att böja den är belagd med folie. http://www.isover.se/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=7700a&typ=ti /Patrik
Reyba: Nu har jag (som startade denna tråd;-)), skaffat en 160L-tank med varmvattenslinga i. Så nu återstår bara :-) att komma underfund med hur jag skall styra den på enklast sätt o sen koppla in den. Ja, inkopplingen får väl vänta till efter sommaren. För nu räcker ju solen till gott
Spax: Ja det blir till att isolera så fort man har testat klart anläggningen. Då lär man även se skillnaden. Tack för alla svar!
hakan_wallin: Hej, Tack för ditt svar. Jag hann dock installera och valde en annan lösning a´la sfinx. Den bygger på att en termostatstyrd ventil inte släpper in något vatten i tanken förrän vattnet kommer upp i inställd temp. Kanske Inte lika bra men absolut bra nog. Särskillt som jag toppladdar. Mvh Håkan www.walltorp.net
hakan_wallin: Hej, Jag har 90 rör från Sfinx och en 750l tank (nyligen installerat). I Lördags hade jag ca 30-35 grader i hela tanken. Igår stoppade inladdningen för att jag hade mellan 90 grader i botten och 98 grader i toppen av tanken. Du kan följa mina temperaturer online om du vill på www.walltorp.net Mvh Håkan www.walltorp.net
hakan_wallin: Hej, Jag har nu fått igång min anläggning. Fungerar i princip som ovan. Ni kan följa temp-logg och se lika bilder på www.walltorp.net Den består av 90 rör från sfinx och en 75o liters tans /Håkan www.walltorp.net
marjons: [citat] Absolut. Tack för ditt engagemang. Själv har jag betydligt högre förbrukning (drygt 30 000kWh/år), så min kalkyl med vindkraftandelar borde se aaaningen bättre ut :rolleyes:... /Martin
Timmot: vet någon vart man kan köper s.k. multi-contact typ 4 till solpaneler - jag har skaffat en 24V/230V omvandlare från Holland och kan inte får tag i dessam typ av koppling !! [bild] [bild] Tack för hjälpen :)
Macke202: Ja bidraget är riktigt bra, 7500 kronor är maxbeloppet och vi kom upp i det utan problem med 5 paneler från LeSol.
Fluidistor: Japp.. så var det med det. Det lät ju bra i början av tråden... http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article573821.ece
Breadshop: hey again... Thanks for the links. It looks like I could buy from o2 pretty easily, but the other you must be from other regions. I am in Göteborg. Once again, thanks for the links! Any more help would be greatly appreciated. Best, BBb
Bozzle: [citat] Sant! men ser det mer som en förvärmare till inluften till aggregatet, menar om det är ex. -15 och sol, solvärmaren värmer luften till ca. 0gr. in i aggregatet. Då blir ju det mindre kall luft att värma upp till inställd värme i aggregatet och således lägre elförbrukning..
leifa.k: Nää, cementrörena behöver nog inte kallasfalt, det var något jag fick för mig då jag höll på... tänkte nog i stil med att om det kommer vatten på cementrörena uppifrån så ska de inte binda så mycket vatten....Kulverten är öppningsbar i bägge ändar så man kan se in och kolla statusen, tack och lov för det när jag drog lite signalkablar i efterhand.
hakan_wallin: Hej, LejaHandel säljer både Luft-solfångare och solceller som genererar el. De har även vindkraftverk och solpaneler för vatten om det skulle vara av intresse. Mvh Håkan www.walltorp.net
Majgårdarna: Riktigt intressant. Payoff blir kanske lång men det vore ett kul projekt. Någon som har enrfarenheter att dela med sig?
magentis: [citat] Inte alls nåt dumt val. Allt är som sagt en fråga om att ha tillräckligt med yta/effekt från solfångarna så blir resultatet bra. Har själv haft paneler en gång i tiden.., för läääänge sen, men p.g.a ny fasad å tidens tand har jag gått över till heatpipe.. magentis
Cheever: Ungefär som med allt annat då, först subventionerar man så att folk skaffar miljövänliga alternativ och sen beskattar man det. Är inte det en klassisk svensk politikgren? Så alla förnyelsebara energikällor är inte bra då? De som inte är kooperativ där man bidrar till miljön och på köpet får billig energi är bra? Om det är så att bara "vissas" elräkning subventioneras varför
magentis: [citat] Eller om man bor riktigt långt norrut..., fast jag har min p.g.a av mitt intresse för sat-tv.., hade gärna haft en ännu större, men med 150cm klarar jag det mesta avsett för norra sat-himlen.. Idag klarar man Norden-positionerna med 40-60 cm utan problem, undantaget de som bor riktigt långt norrut. Men hur som helst, så finns inget som motiverar att krångla upp en tallrik på
magentis: [quote="gnoll, post: 825856"]låg temp? nja jag ska köra pvvxl så min temp bör ligga runt in på mellan 4-7 C så har du en rätt bra utgångspunkt. Sen är det bara att försöka justera ner att utbytet blir optimalt (vilket inte går :rolleyes: ) Det som ställer till det, är att det finns olika mycket energi att hämta vid olika väderlek å under olika tid på året. Nåt som märks redan
magentis: Jag använder mig av handpåläggning, varmt rör = vv in, kallt rör = skit åxå, inget vv idag.... :-) Men du har helt rätt i: "att satsa på så mkt solfångare som möjligt - allt annat kan man trixa mkt med, men har man dåligt med solfångaryta så hjälper det inte mkt." Å när bidraget man får, beräknas på solfångarytan, så begår man nästan tjänstefel att snåla på dom..., det
imported_dr: Hej Kolla att flödet går på rätt håll in och ut ur värmeväxlaren och sen har jag märkt att om man strävar efter att returtempen till solfångaren hålls någerlunda nära tanktempen så innebär detta att mer värme förs over till tanken i mitt fall har jag 500 liters tankar med solslinga i botten .
john Hansson: Hej, jag såg ett seminarie om småskalig vindkraft samt solel på Ekocentrum vid Chalmers i mitten av april. http://www.ekocentrum.se/ De som höll i föredraget var www.hybridenergynordic.com
Uffe 61: Upplysande länk http://innandetsker.blogspot.com/ den 26 mars 2009 Vertikala vindkraftverk Detta är produkt jag tittat länge på för framtida hemmabruk
hakan_wallin: Hej, Jag har precis fått mina solpaneler och en 750 liters ack-tank. Nu ska jag börja montera allt i badrummet och på taket. Jag funderar lite på isolering av rör plattvärmeväxlare mm och vibrationer från cirk-pumpar. Tänkta jag frågar Proffsen på värmepumpsforum. 1. jag kommer att toppladda in solvärmen med en extern plattvärmeväxlare. Jag har köpt sfinxs externa sol-laddare.