1 385 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Solfångare nån ide?
Vi har en villa med totalt 2*500L ackumulatortankar. Jag har en ide om att koppla in solfångare i detta system. Problemet är att vi har väldigt liten takyta mot söder, det är ca 3,5 m brett, 2 m högt som det är att spela på. Jag har tänkt mig eventuellt att använda Sfinx paket om 30 rör. Detta skulle kunna räcka till tappvarmvatten. Hur gör man med acktankarna? Det går väl inte att värma upp hela volymen med bara 30 rör? Det finns möjlighet att bara använda tekniktanken, där varmvattenberedaren finns. Är det nån som kör med nåt liknande och kan dela med sig av erfarenheter? Vi måste använda värmeväxlare, för det finns inga solslingor i våra tankar.
Det kanske kan vara ett alternativ att hänga på väggen, men helst vill jag ha det på taket.
Jag vill helst göra en så billig lösning som möjligt. Vi skuggas något av träd i väster och kan inte utnyttja kvällssolen så bra. Däremot är det rätt bra med soltillgång mellan klockan 10 och 18, har inte kollat dessa tider så noga.
Vad som kanske skulle vara optimalt är att kunna värma varmvatten mellan maj-augusti. Då kan man eventuellt spara 10 pelletssäckar per månad * 4 månader = 40 säckar, ca 2000 kr per år. Dock måste man vara säker på att det blir tillräckligt med varmvatten. Pelletsbrännaren skulle ju kunna finnas parallellt och stötta i och för sig. Frågan är hur mycket energi man kan få ut och hur mycket man skall lägga ner i pengar på detta, om det är nån ide att satsa överhuvudtaget.
Jag vill helst göra en så billig lösning som möjligt. Vi skuggas något av träd i väster och kan inte utnyttja kvällssolen så bra. Däremot är det rätt bra med soltillgång mellan klockan 10 och 18, har inte kollat dessa tider så noga.
Vad som kanske skulle vara optimalt är att kunna värma varmvatten mellan maj-augusti. Då kan man eventuellt spara 10 pelletssäckar per månad * 4 månader = 40 säckar, ca 2000 kr per år. Dock måste man vara säker på att det blir tillräckligt med varmvatten. Pelletsbrännaren skulle ju kunna finnas parallellt och stötta i och för sig. Frågan är hur mycket energi man kan få ut och hur mycket man skall lägga ner i pengar på detta, om det är nån ide att satsa överhuvudtaget.
Klicka här för att svara