40 347 läst ·
74 svar
40k läst
74 svar
Sommarens Projekt: Bygga klättervägg i hallen
En annan tanke som slår mig är väl någon typ av galler för barnen ifall de skulle vara på ovansidan då man trycker undan trappan, skulle vara hemskt ifall de ramlade ner, speciellt innan madrassen ligger på plats!
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Kolla http://www.byggahus.se/forum/social...bygga-klattervagg-i-hallen-2.html#post1566691 översta bildenlorens skrev:
Härligt projekt!
Blev sugen på att bygga något liknande ute på torpet, frågan är bara om det skall bli inne i ladan:
+ överhäng på 45 gr under taket, värderskyddat ger något kul att göra regniga dagar
- Inget kul att hänga inne i en lada en varm sommardag...
eller på gaveln utomhus:
+ Alltid roligare att klättra utomhus
- Inget överhäng, måste bygga något litet extra tak för att få regnskydd...
En tanke om ditt bygge bara: Det mesta ser grymt stabilt ut, förutom biten/plattan som fäster toppankarets gängstång som ser ut att vara hoplimmad av två bitar, och att ankaret går precis i limskarven, där skarven dessutom ligger parallellt längs med den linje som tar den högsta belastningen (om jag tolkat bilderna rätt). Om det är så är lite orolig för att den kan spricka (varvid ankaret släpper...). Eller är det bara en extrasäkring av gängstången? Om inte skulle nog jag fästa den i en homogen regel med fiberriktningen vinkelrätt mot stödreglarna, som fästs i den annars stadiga konstruktionen.
Blev sugen på att bygga något liknande ute på torpet, frågan är bara om det skall bli inne i ladan:
+ överhäng på 45 gr under taket, värderskyddat ger något kul att göra regniga dagar
eller på gaveln utomhus:
En tanke om ditt bygge bara: Det mesta ser grymt stabilt ut, förutom biten/plattan som fäster toppankarets gängstång som ser ut att vara hoplimmad av två bitar, och att ankaret går precis i limskarven, där skarven dessutom ligger parallellt längs med den linje som tar den högsta belastningen (om jag tolkat bilderna rätt). Om det är så är lite orolig för att den kan spricka (varvid ankaret släpper...). Eller är det bara en extrasäkring av gängstången? Om inte skulle nog jag fästa den i en homogen regel med fiberriktningen vinkelrätt mot stödreglarna, som fästs i den annars stadiga konstruktionen.
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Tackar!Fixelix skrev:Härligt projekt!
eller på gaveln utomhus:
Om det går att öppna sidorna på ladan så att det går att få ett genomgående luftflöde (= mer ventilation, men kanske inte lägre temp de varmaste dagarna...) så hade jag helt klart byggt inomhus. Varför inte göra halva inne och halva ute? Då får du det bästa av två världar
Angående toppsäkringen: Den sitter främst fast i 18mm plyfan, med delen på vinden som stöd. Jag tror att kraften fördelar sig på båda platserna dock. Jag skall byta ut plattan på vinden. Inte för att jag tror att den spricker (limfogen är starkare än omgivande trä har jag fått lära mig...), utan för att det är inomhuslim som är använt, och jag vet inte vad som händer med det när det blir kallt på vinden. Hittills är inte toppsäkringen använd alls. Jag skall köpa rep och selar till barnen först. Som det är nu klättrar de inte högre än att händerna är som mest 2 meter över mattan, sen hoppar de ner på den. Det verkar som att det är roligare att hoppa ner än att klättra upp. Men det ger sig med tiden när de blir bättre. jag har fått smaka av min frånvaro från klättringen rejält. Jag orkar ingenting, kan knappt klättra på grepp i barnstorlek (ca 10-13 cm i längd, och 1-3 cm tjock greppyta), men jag märker att det snabbt kommer tillbaka. Jag har ett gäng pyttesmå grepp som jag kanske kan börja använda om tå år eller så
Jag tror inte att du behöver oroa dig för kombinationen inomhuslim och kyla. Det är nog mest tåligheten mot fukt/väta som skiljer inomhuslim från utomhuslim. Sen kanske utomhuslim ger något starkare fog men vanligt vitlim/snickarlim är nog tillräckligt starkt skulle jag tro.Roland1972 skrev:
Har jag fel så lär jag snart bli rättad.
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Det som framförallt oroar mig är frost/minusgrader. det är en kallvind, så det lär vara minusgrader där uppe i vinter. Det är inget jätteprojekt att byta den. Jag har en del bitar knar att använda. Eftersom konstruktionen består av två tvärställda 45*220 med 45mm mellan, så krävs det inte mer än en bit på 150*150*45 för att stärka upp det. Den kan dessutom placeras ovanpå den befintliga biten, så är risken att båda dras sönder OM 18 mm plyfan skulle ge sig i det närmaste obefintlig. Som jag kanske skrev innan; den person som skulle kunna dra sönder det om den klättrade på min vägg skulle inte komma in genom dörren...Alfredo skrev:Jag tror inte att du behöver oroa dig för kombinationen inomhuslim och kyla. Det är nog mest tåligheten mot fukt/väta som skiljer inomhuslim från utomhuslim. Sen kanske utomhuslim ger något starkare fog men vanligt vitlim/snickarlim är nog tillräckligt starkt skulle jag tro.
Har jag fel så lär jag snart bli rättad.![]()
Återigen slår hållfasthetsläran intuitionen!) Låter tryggt!
Har du 18mm även i klätterväggarna? Funderar på om vanlig 12 mm skulle kunna hålla?
Ladan är en gammal bastant timmrad sak, vissa stockar har 30 cm tjocklek, så det vore ett rejält jobb att öppna upp, och jag vill hur som helst inte göra några sådana brutala förändringar... Däremot funderar jag på om det går att göra en variant där jag har en eller två av takplåtarna monterade på någon separat ram så att de går att ställa upp men ändå håller tätt??? Får fundera vidare på det tror jag!
Låter väl bra att ungarna använder väggen för att kunna hoppa ned, då växer nog intresset att klättra lite högre fram av sig självt sedan!
Vad har du för islagsmuttrar? Tittade runt lite och hittade dels några på northstar.se för 2 kr/st vid köp av över 1000 st (vilket ju lätt går åt antar jag...) och några på Biltema för 25 kr/20 st, d.v.s. nästan halva priset, men frågan är om det skiljer sig (väsentligen) i hållfasthet. Och skruvar?
Har du 18mm även i klätterväggarna? Funderar på om vanlig 12 mm skulle kunna hålla?
Ladan är en gammal bastant timmrad sak, vissa stockar har 30 cm tjocklek, så det vore ett rejält jobb att öppna upp, och jag vill hur som helst inte göra några sådana brutala förändringar... Däremot funderar jag på om det går att göra en variant där jag har en eller två av takplåtarna monterade på någon separat ram så att de går att ställa upp men ändå håller tätt??? Får fundera vidare på det tror jag!
Låter väl bra att ungarna använder väggen för att kunna hoppa ned, då växer nog intresset att klättra lite högre fram av sig självt sedan!
Vad har du för islagsmuttrar? Tittade runt lite och hittade dels några på northstar.se för 2 kr/st vid köp av över 1000 st (vilket ju lätt går åt antar jag...) och några på Biltema för 25 kr/20 st, d.v.s. nästan halva priset, men frågan är om det skiljer sig (väsentligen) i hållfasthet. Och skruvar?
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Jag har bara 18 mm i taket och under nedre taket i hallen. Det blev för dyrt att köra 18 mm överallt. Alternativet för att spara plats hade iofs varit 70-regel och 18 mm plyfa istället för 90-regel och 15 mm plyfa. Jag har 15 mm i övrigt alltså. Jag tror att 12 mm blir för tunnt. Risken är att islagsmuttern går igenom. Jag har några som är ca 2 mm från greppet när de är inskruvade. Första ytskiktet på plyfan är ganska mjukt, så de stoppar inte direkt.Fixelix skrev:Återigen slår hållfasthetsläran intuitionen!) Låter tryggt!
Jag fick med ett antal islagsmuttrar när jag köpte begagnade grepp. De var av den modell de antagligen säljer på seriösa klätterfirmor. Jag har Biltemas i övrigt. Det skilde en del på godstjockleken på dem. Jag resonerade att eftersom det inte kommer att klättras dagligen och vara så stor belastning så klarar säkert biltemas islagsmutter av jobbet. Det har funkat än så länge iaf. Inga incidenter vid iskruving av grepp eller så. Så här i efterhand så hade jag nog köpt ett 1000-pack från Northstar istället, och vetat att jag hade ordentliga grejer... När det gäller bult så följde det med till greppen jag köpte. Annars såg jag att de hade riktigt bra bult på Tools här i Trollhättan, i lösvikt. De finns i Stockholm med. Annars har säkert Northstar och de andra bult med.
När det gällde ladan; jag tänkte att du kunde haft inomhusvägg nära stora porten, så att den kunde fortsatt till utsidan där. Men det baseras enbart på fantasin av hur en lada ser ut i mitt huvud...
Ja, jag var lite orolig för att 12 mm kunde vara lite tunt, har dålig koll på vilka tjocklekar det finns, men 15 mm låter som en lagom nivå. Jag tror ditt resonemang om billigare islagsmuttrar är rimligt, d.v.s. det är ju inte direkt samma belastning som i en klätterhall, så det borde funka. Får se hur det blir, kanske också har tur och hittar beggade grepp med både mutter och bult!
Har du gjort något försök med att få friktion på skivorna? Någon mkt fast puts (känns som svårt att få att fästa även om man fäster något nät på skivan)? Färg + sand? Epoxi eller polyesterplast + sand? Halkskyddsfärg?
Porten sitter mitt på ladan och är inte så rysligt stor. Själva långväggen är väl lite drygt 2 m hög, och dörröppningen kanske 1,8 x 1,5 m, så det kommer inte in så mycket ljus. I linje med dörren är det vägg på bägge sidorna, ena en vägg + höskull, andra en avskiljning, så dålig ljusspridning i resten av ladan. Det finns en fönsteröppning (väl igenbyggd nu) mitt emot dörren, men den är ganska liten och vätter mot norr, samt mycket träd utanför den som skuggar ytterligare. Min tanke om jag bygger inne var att använda gaveln med ca 5 m takhöjd och vägg + tak vid sidan av den så att jag får både lite höjd och överhäng, men den ligger som sagt på andra sidan en vägg från dörren. Kanske skall satsa på taklucka modell stor! Borde funka att sätta två av takplåtarna (bxl ca 1x2,5 m) på en egna träramar och sätta gångjärn på dem (d.v.s. öppna en plåt i taget) och låsa ramarna mot resten av taket med något överdimensionerat fönstervred. Jag lade om taket på ena sidan nu i somras (höll på att rasa in, skall se om jag orkar lägga upp en tråd med den renoveringen) och skall ändå lägga om den andra sidan, som ev får takluckor, nästa sommar, så lite extrajobb då kan ju vara värt att lägga ned!
Har du gjort något försök med att få friktion på skivorna? Någon mkt fast puts (känns som svårt att få att fästa även om man fäster något nät på skivan)? Färg + sand? Epoxi eller polyesterplast + sand? Halkskyddsfärg?
Porten sitter mitt på ladan och är inte så rysligt stor. Själva långväggen är väl lite drygt 2 m hög, och dörröppningen kanske 1,8 x 1,5 m, så det kommer inte in så mycket ljus. I linje med dörren är det vägg på bägge sidorna, ena en vägg + höskull, andra en avskiljning, så dålig ljusspridning i resten av ladan. Det finns en fönsteröppning (väl igenbyggd nu) mitt emot dörren, men den är ganska liten och vätter mot norr, samt mycket träd utanför den som skuggar ytterligare. Min tanke om jag bygger inne var att använda gaveln med ca 5 m takhöjd och vägg + tak vid sidan av den så att jag får både lite höjd och överhäng, men den ligger som sagt på andra sidan en vägg från dörren. Kanske skall satsa på taklucka modell stor! Borde funka att sätta två av takplåtarna (bxl ca 1x2,5 m) på en egna träramar och sätta gångjärn på dem (d.v.s. öppna en plåt i taget) och låsa ramarna mot resten av taket med något överdimensionerat fönstervred. Jag lade om taket på ena sidan nu i somras (höll på att rasa in, skall se om jag orkar lägga upp en tråd med den renoveringen) och skall ändå lägga om den andra sidan, som ev får takluckor, nästa sommar, så lite extrajobb då kan ju vara värt att lägga ned!
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Ja, det missade jag nog att skriva om. Sista lagret grått hade jag halkskydd i. Men jag vet ärligt talat inte om det gjorde mer än att det knastrar lite. Eller, jo, det blev skillnad, men inte som när du får dit nästan sandmättad färt eller nån polyesterplast med sand. Jag har dock aldrig testat det...
Riktigt inspirerande och oändligt större än den lilla klättervägg jag kommer bygga hemma. Två frågor om toppankaret bara; Har du bara en fästpunkt för toppankaret? Är du inte orolig att den plankan som ligger horisontellt som fäste för gängstången ska spricka?
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
OlaF, kul att du uppmärksammar mitt kanske lite annorlunda bygge. Den limmade plankan som syns på vinden är bara en sista förstärkning. Ankaret sitter fast i den 18mm plyfa som sitter i taket på klätterväggen. Om det mot all förmodan skulle brista så är det plankan på vinden som håller fast det. Jag gissar att sannolikheten att någon så tung person så att det är fara att 18mm plyfa skall brista kommer att komma och klättra hos mig är obefintlig.
Jag har byggt till en liten del till, men inte orkat fota den än.
jag har varit hemma med depression sedan i November förra året (nej, de beror inte på klätterväggen
) så det har gått väldigt långsamt här. Men bild skall komma snart hoppas jag 
Jag har byggt till en liten del till, men inte orkat fota den än.
jag har varit hemma med depression sedan i November förra året (nej, de beror inte på klätterväggen
Medlem
· Västra Götaland
· 44 inlägg
Just det: om det är någon här som är bra på att bygga leder och bor i närområdet och har lust att hjälpa mig att få till någon/några leder får ni mycket hjärna höra av er.
tack
tack
Roland1972: Väldigt kul tråd! Man blir ju sugen på att se vad som hänt några år senare. Kanske till och med flyttat? Då kanske man kan få veta om försäljningen gick hundratusentals kronor bättre när det fanns 'egen klättervägg och vikbar trappa' att ta till bland försäljningsargumenten.
Klicka här för att svara