Socialt & Projekt
norrbottenstorpet: Varför inte traditionell limfärg? https://www.gysinge.com/article/1096/pappspänning
saiter: Tackar. Det är okej att revidera önskelistan efterhand... //AA
Sofie Thiger: Hej! Vi är på gång att bygga samma husmodell. Vad kostade ert bygge? Blev ni nöjda? Mvh Sofie QUOTE=Dirtyharrys;2052655]Hej, Tänkte bara delge er lite info om vårt husbygge. Vi eftersökte tomter i ett specifikt område, och fann en tomt som skulle passa vårt behov (garage, kollektivtrafik, närhet till hav och jobb). Dock var tomten knuten till en husleverantör (Myrsjöhus) och när
FredrikR: [citat] Tack, precis så, på ett enklare sätt att beskriva min fundering så var typ lutningen jag var ute efter. Imorgon hoppas jag sätta sågen i plyfan. :) Tack än en gång! :thumbup:
NybroLuleå: Klart man ska ha led sarg runt garage golvet:) [bild]
Music Man: [bild] Då var Torpagrunden klar. Imorgon börjar det att snickras
PG Lindgren: Det var ju inte en så dum idé https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/265153-en-gjuten-ide-mitt-kanske-roligaste-projekt-hittills.html
ravsqi: Kan bli lite trångt, men jag tänkte att det är enklare att spara träd och testa än tvärtom, inte alltför stort ingrepp om jag kommer på att det inte funkar. Då är det bara några trallplankor som behöver bytas för att täcka de hål som blir. Dock så valde jag att endast spara det ena av träden. Det bortre "trädet" på denna bild är nu borttaget då det helt enkelt blev för
sir_daniel: upp med mer bilder! vi har börjat skissa på någon liknande
scim: Nä, inte jag heller till en början. Hade tänkt vara tråkig och köra vitt först, men noterade att grannen hade en liknande gul kulör till sitt rödvita garage, och det såg bra ut. Sedan verkar ju ockragult vara en klassisk färgsättning på dörrar mot faluröda hus, så nu är jag nästan sugen att måla om dörren på min västerbottengård också 😆
cazz: Det är för det är gemensamt med den andra grannen så jag vill inte vara beroende om hur det blir för det är en bit av inget mellan planket och uteplatsen.
harry73: Visst är det roligt att hitta på att förstöra grannens liv. Och visst ibland tycker man att fe förtjänar det. Men jag vill råda ts att leva sitt eget liv och inte bry sig så mycket om grannen istället för att trappa upp en grannfejd. Annars slutar det bara med att han vill flytta
Therese H: Vill någon ha stenmjöl (0-4)? Vi har över cirka två kubik. Finns gratis mot avhämtning på Pyrolagatan 15!
Thomas_Blekinge: Jag hade liknande funderingar kring kakel kontra matta och använde matta. Fast det var en professionell klopare som lade den, gjorde fel i rörgenomföringar och sprickor i svetsarna, och nu baktalar han mig som besvärlig kund för jag vågade påpeka det.
Charlie2: Halva fasaden är nu utbytt. Det var en gång ett rött hus med blå fönster... Nu är baksidan klar (två ventilationsgaller fattas). Men det är inte kul att skrapa och måla fönster. Nu återstår planering av trädäck/plattor så det hela blir en helhet. Förebild och nubild. [bild] [bild]
Tottomannen: Så där, nu har fakturan betalats. Totalt så landade allting på 83750:- efter Rot. Före Rot så såg det ut så här, ex moms: Arbete 49600 Material 34800 Servicebil 800 Tillägg våtrumsvägg badrum: Arbete 5600 Material 2000 Fördelarskåp 1200 Material byte av ytterdörr 600 I dessa priser ingår alltså badrum, gästtoalett samt mattläggning av ca 40m2 kök och hall. Vi har utöver detta
Satsuki: Jag kallar hustypen "Höganäs-hus" och ja, deras planlösning är en smula ålderdomlig... Tak och grund är som sagts bra att börja med, men tänk noga igenom om ni vill bygga ut/till. Det är dumt att dränera och fixa källaren, bara för att inse ett år senare vill bygga ut mer än bara det befintliga uterummet och måste dränera nytt. Jag tror ni behöver skissa upp en "slutvision" av
elpaco: [citat] Japp så är det. Pratade med säkert fem murare och de var samstämmiga. Nu pratar vi alltså om man lägger foglöst i bruk, vilket alltså gjuter fast allt i en stor kaka. Med riktigt bra underarbete kan man våga sig på att skita i plattan, men det var inte rekommenderat. Även leverantören av kalksten förordade plattan.
Visionären: Har lackat två gånger till nu, är det någon här som är duktig på polering, skulle vilja få förklarat för mig vad jag behöver och hur jag ska göra?
Chainsaw_: Har köpt Cylinda Triton Trend 60 och ska montera den i ett hörn i köket. Det är ca 85 cm från hörnet till mitten av spishäll. Väggen som fläkten ska sitta på är i dagsläget 38-40 cm från hörn. Funkar det att montera fläkten där? Fläkten bygger 50 cm i djup eller behöver vi göra väggen större så den kommer närmare spishällen? Uppsugningsefekt/kapacitet m3 / h max 800 Mvh
peroande: [citat] Tydligen inte så bra: https://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/217621-vi-ska-separera-hur-gor-man-med-ett-gemensamt-lan.html
cjnilsson: Kanske forumets långsammaste projekt! Händer inte så mycket med huset, fick tvillingar i mars och hade en ett och ett halvtåring sedan innan, men nu har vi iallafall lyckats måla huset! Vi målade med demidekk ultimate och den gröna nyansen heter lagerträd och den gula sommarsol. [bild]
Alfredo: [citat] Jo denna tråd skulle bli jättekonstig om TS två inlägg togs bort. ;) Välkommen till forumet för övrigt Alexandra!
svartöra: Men om det är kulvertrör är de väl redan hyfsat isolerade? Det skadar i och för sig inte med mer isolering, men det är kanske inte nödvändigt heller. Blir de kalla eller varma på ytan när det går vatten i dem? (Hm, det lät fånigt, men om kallvattenrören blir kalla på ytan kondenserar det ju på dem och då får du en skvätt vatten på marken, och om varmvattenrören blir varma på
jockeping: Nu förstår jag dig AG A. Jag kan alltså justera karmen i det hörnet så att det sluter lika tätt uppe som nere även att dörren troligtvis är vriden. Bra tack för svar.
Bactius: Tackar! Vi köpte stora tjocka kuddar som är mjuka men samtidigt stabila att luta sig mot vilket duger för oss. Tänk på att vinkeln för ryggstödet ändras med höjden om du inte kompenserar för det med att börja såga "snett" högre upp från sittdelen.