Hej, har försökt på Lambohov- och Ekängentråden utan framgång. Kanske denna tråd kan hjälpa oss?

Vi ska finplanera vår tomt (gräsmatta och häck) i Lambohov. Undrar om ni har några grävare som ni rekommenderar?

Tack på förhand!

Sorry, det var min lövkorg, men jag såg den och bar in den i garaget igen där den borde stått...

Vi anlitade MAB, de kom alltid när de sa och var hur duktiga som helst.

/Anna

Eklöf skrev:
Här har vi en lösning på fart problemen :):):)

Vi får avvakta och se vad kommunen säger, under tiden gör jag så att jag helt sonika ställer mig i vägen om jag ser någon bil som kör för fort och skäller ut förarna, det tycker jag alla på gatan ska göra.

/Anders Eklöf
Innan man springer ut i vägen och står och skriker ska man kanske förvissa dig om att folk verkligen kör för fort. Kom åkande i 40km men på en låg växel för att höras (lite högre motorvarv) och höll ännu lägre fart utanför ditt hus eftersom kröken är lite för snäv för att sladda igenom i 40 knyck ;) när du kom utspringande och skrek och beteede dig och lyckade med att skrämma mitt barn. :mad: Att bete sig på det sättet är nog mest kontraproduktivt och skapar osämja.

Är du lika rädd om ditt barn som jag är om mitt så kanske du inte ska låta denne leka själv på framsidan mellan bilar och släpkärror halv dold så nära vägen. Hade jag kommit susande tyst i 50 på hög växel hade du förmodligen inte ens noterat mig.

Hursomhelst ni har ju en fin baksida hoppas gräset kommer upp till nästa sommar så ditt barn slipper leka så nära vägen.

För övrigt för att göra vägen säkrare så kan man ju försöka hålla vägen fri från lastpallar, bråte släpkärror och parkerade bilar som stör sikten och som barn kan gömma sig bakom. Att släpa ut en massa skräp i tron om att folk ska köra saktare för att sikten är begränsad är nog ett riskabelt spel i längden. Sen kanske man inte ska använda vägen som lekplats
utan lära barnen faran med trafik. Förstår att innan man har fått iordning på tomten så blir gatan den naturliga samlingplatsen för grannar och barn , men det kanske är olämpligt att vänja barnen vid att ha en uppsamlingsgata som lekyta , oavsett hur fint det går att köra trambil på den.

Sen har jag noterat att det körs fort i slutet av Sävsångare vägen förbi grupphusen på väg till från fröken Floras och på 30 sträckan vid skolan av såna som ojar sig över att man kör för fort vid "deras hus". Håll den hastigheten du vill att andra ska hålla utanför ditt hus även utanför andras hus så blir världen säkrare för alla. :)

Redigerat:
Jag gissar att du kör en Volvo. Om du tror du körde 40km/h så ska du nog kolla din mätare, så stor erfarenhet har jag att jag kan säga att du körde över 50km/h. Eftersom vägen är så bred och rak vet jag att det är lätt hänt att man åker lite fortare än man tänkt sig, försöker därför prata med folk för att försöka få dem att köra långsammare. Tyvärr hann jag inte fram för att stoppa dig så då återstod bara alternativet att höja rösten så du skulle höra. Tråkigt att jag skrämde ditt barn, det var inte min mening.:(
Jag tror nog också att du skulle bli irriterad om det dagligen passerade bilar i 50-60km/h utanför ditt hus.

De flesta kör faktiskt helt ok, och mest imponerad är jag av en kille i 18-20årsåldern i en 740 som alltid kör ca 30km/h, väldigt otippat. Det som är förvånande är att de som oftast kör för fort (i min mening över 40km/h) är mammor med barn i bilen.
Jag har talat med personer som sagt att de inte alls körde fort, de körde ju bara 60km/h.

Sedan har vi ju alla från det gamla området som tar omvägen via Sävsångarevägen för att det går fortare trots att det är längre, det innebär ju att de tycker det är ok att köra fortare på Sävsångarevägen än i sitt eget område.

Tyvärr ligger ju vår gräsmatta även nära Fågelsångsvägen och där brukar ju folk börja bromsa från 70-80km/h ungefär i höjd med vår tomt. Så vi får se till att bygga ett rejält staket.

Gissar att du bor i det övre området. Vilken hastighet håller du där? Jag tycker det är ett konstigt beteende att många av dina grannar kör 50-60km/h på Sävsångarevägen för att sedan bromsa ner till 30km/h när de kommer upp till ert område.

Personligen kör jag alltid långsamt på 30 sträckor och skulle jag någon gång missa det, skulle jag bara bli glad om någon skrek åt mig, för då kommer jag nog inte missa det igen.

Min grabb är 2år och jag vågar inte vara mer än 3meter ifrån honom när vi är ute på gatan, vet inte hur gammalt ditt barn är men om du har någon erfarenhet av 2årigar så förstår du nog att man som förälder är väldigt nervös, de är väldigt snabba och har inte hunnit lära sig att det finns faror här i världen.

Kommunen var faktiskt ute och tittade på området i dag och det kommer med all sannolikhet bli ett antal olika åtgärder för att sänka farten på Sävsångarevägen och Fågelsångsvägen.

Du får gärna stanna till om du ser att jag är ute någon dag så kan vi ju diskutera saken vidare.

Jag kan bara be alla personer som läser detta att köra långsamt, 30-40km/h tycker jag är lagom och där står nog alla på Sävsångarevägen bakom mig. Skulle det hända en olycka och något barn skulle bli skadat eller ännu värre dödat så skulle det ju var en katastrof. Gatan är inte så lång att tidsskillnaden kan spela någon roll, gasa på lite extra på 90vägen in mot stan istället så har ni tjänat in den tiden.

MVH
Anders Eklöf

Redigerat:
Eklöf skrev:
Jag gissar att du kör en Volvo. Om du tror du körde 40km/h så ska du nog kolla din mätare, så stor erfarenhet har jag att jag kan säga att du körde över 50km/h.
Det kan säket ha passerat en Volvo som körde över 50, Men jag kör inte Volvo, och att bedömma hastighet på en bil som kommer farande är nog trots allt svårare än att titta på hastighetsmätaren ;) (Min mätare visar dessutom högre hastighet än verklig vilket dom flesta bilar gör) Men vi behöver inte bråka om det mer.

Eklöf skrev:
Jag tror nog också att du skulle bli irriterad om det dagligen passerade bilar i 50-60km/h utanför ditt hus.
Hade jag bosatt mig på en 50 sträcka vid den enda infarten till ett stort område (enligt rykte blir det ingen anslutning till askebyvägen eftersom Askebyvägen inte kan ta mer trafik) skulle jag bli putt om bilar körde över 50. Men bosätter man sig vid en uppsamlingsgata så hade jag nog sett till att ha trottoar framför huset för att få till bättre sikt och en "buffertzon" för barnen att röra sig på när dom ska till sina kompisar på gatan istället för att bygga ända ut. Sen skulle jag se till att inte ha häckar som skymde samt ett staket för att hålla barnen på rätt sida.

Fast jag hade nog valt ett lungare läge från början (vilket jag gjort) ;)

Eklöf skrev:
De flesta kör faktiskt helt ok, och mest imponerad är jag av en kille i 18-20årsåldern i en 740 som alltid kör ca 30km/h, väldigt otippat. Det som är förvånande är att de som oftast kör för fort (i min mening över 40km/h) är mammor med barn i bilen.
Yngre kör väl försiktigt första åren, när körkortet fortfarande är på prov , men sen finns det ju givetvis vetttiga yngre bilförare. Mammor med barn i bilen är ett kapitel för sig själva, barn i baksätet gärna med mobilen i högsta hugg.:eek:

Eklöf skrev:
Gissar att du bor i det övre området. Vilken hastighet håller du där? Jag tycker det är ett konstigt beteende att många av dina grannar kör 50-60km/h på Sävsångarevägen för att sedan bromsa ner till 30km/h när de kommer upp till ert område.
Håller samma hastighet i det övre området som jag håller utanför dig 20-40 beroende på tid på dyngnet , väder, sikt osv. Det som du tycker är konstigt med mina grannar är ungefär det jag tycker är konstigt med dina grannar , vilket jag påpekade i förra inlägget.
Dom krypkör hos er för att sen gasa på på väg till från/fröken Floras. Även om det blivit bättre på sistone. Men det är väl det där med "egna barn och andras ungar".

Sen bromasar väl alla ner i kröken både hos dig och längs upp vilket faller sig naturligt vid en 90 graders sväng.

Eklöf skrev:
Personligen kör jag alltid långsamt på 30 sträckor och skulle jag någon gång missa det, skulle jag bara bli glad om någon skrek åt mig, för då kommer jag nog inte missa det igen.
Då ska jag tuta på din bil nästa gång jag ser att den kör för fort ;) Eller när släpet ditt trycker på bilen din så det går för fort. ;) Men jag kommer inte skrika åt dig, Man ska vara ett föredömme för barnen och lära dom att inte skrika utan prata :p

Eklöf skrev:
Kommunen var faktiskt ute och tittade på området i dag och det kommer med all sannolikhet bli ett antal olika åtgärder för att sänka farten på Sävsångarevägen och Fågelsångsvägen.
Bra det behövs, Hoppas det inte blir fartbulor utan sick-zack hinder.
Nu har ju även cykelvägen asfalterats så nu kan ju folk börja använda den (om man nu orkar gå över vägen)

Har kommunen varit och lagat dagvattenbrunnen snett över dig? Vid cyklebanan?
Galler locket var trasigt och satt inte fast. Där har du en fara för barnen minst lika farlig som bilar. Jag felanmälde det för ett tag sen men har inte kollat om det är åtgärdat.

Eklöf skrev:
Du får gärna stanna till om du ser att jag är ute någon dag så kan vi ju diskutera saken vidare.
Du såg så arg ut sist så det vågar nog jag inte.

Eklöf skrev:
Jag kan bara be alla personer som läser detta att köra långsamt, 30-40km/h tycker jag är lagom och där står nog alla på Sävsångarevägen bakom mig. Skulle det hända en olycka och något barn skulle bli skadat eller ännu värre dödat så skulle det ju var en katastrof. Gatan är inte så lång att tidsskillnaden kan spela någon roll, gasa på lite extra på 90vägen in mot stan istället så har ni tjänat in den tiden.
Instämmer ! :) Fast har man släpet kopplat så kanske man inte ska blåsa på över 90.

Redigerat:
Då har jag ingen aning om vem du är, vad kör du för bil? Vet bara med mig att jag gormat åt en Volvo.
Underteckna gärna dina inlägg.

Bara för det står 50 på skyltarna betyder det inta att det är lämpigt att köra 50. Det kommer säkert bli 30 i hela området. Trottoar kommer nästa år. Det byggs inga nya fartgupp i Linköpings kommun.

Vet ingen av mina grannar som har barn på fröken flora.

Jag låter farligare än vad jag är:)

Min kärra går stadigt upp till 110:D:):D:):D

CITAT:
Är du lika rädd om ditt barn som jag är om mitt så kanske du inte ska låta denne leka själv på framsidan mellan bilar och släpkärror halv dold så nära vägen. Hade jag kommit susande tyst i 50 på hög växel hade du förmodligen inte ens noterat mig.

Sen har jag noterat att det körs fort i slutet av Sävsångare vägen förbi grupphusen på väg till från fröken Floras och på 30 sträckan vid skolan av såna som ojar sig över att man kör för fort vid "deras hus". Håll den hastigheten du vill att andra ska hålla utanför ditt hus även utanför andras hus så blir världen säkrare för alla. :)[/QUOTE]
-------

Ojdå, vilken fin dialog det var här då. Mitt lilla bidrag i debatten får bli detta:
Mitt barn går på Fröken Flora och är nog det enda barnet från "kommunhusen" som går där. Vi åker ALDRIG bil till dagis för att hämta eller lämna våran son. Gör vi det så GÅR vi från vårt hus eftersom det går snababre än att sätta sig i bilen. Skulle vi ÅKA till dagis så använder vi den kortaste vägen, dvs Grönsångarevägen. Den gata som VISSA brukar gena på för att de tror att den går snabbare eftersom man kan gasa på där istället för vid grupphusen.

I övrigt så brukar jag resonera som så att om inte jag vill att folk ska åka fort utanför mitt hus så gör inte jag det utanför andras. Lämplig hastighet borde väl kanske användas. Dock är man inte mer än människa och kan glömma någon gång ibland, men mist som ett undantag och inte som regel som vissa andra gör.
När man dessutom vet att man passerar ett nybyggarområde så kanske man skulle fundera lite extra på hastigheten. En lite äldre herre på besök i Peabhusen sa en gång att "Det är 50 km/h här och då kör jag det. Konstigt att han inte körde det i grupphusområdet...

Det är mitt ansvar att hålla reda på mitt barn som förälder, men alla som har barn vet att ett barn kan smita iväg väldigt fort ibland. Det är dock DITT ansvar som bilförare om du skulle köra på mitt barn oavsett vilket ansvar jag har. Skulle mitt barn bli påkörd av någon härute så kan jag lova att jag som förälder inte skulle uppsatta det särskilt mycket och vad jag skulle göra med den som kört på sonen vill jag inte ens nämna med ord.

Vore det inte bättre att alla visar varandra lite hänsyn härute istället? Blir ju ett mycket bättre område för alla härute då och jag gissar att alla som bor härute i Linghem bor här för att vi vill ge våra barn en trygg och säker uppväxt?

Ha det gott alla nybyggare :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
ÄNTLIGEN 30!!!

Nu väntar vi bara på slalombanan också :-)

Hallå alla grannar, jag ser att ni var flitiga när ni byggde här i Linghem för några år sedan. Vi har nu fått en av de nya tomterna och spekulerar nu hej vilt med vilket husföretag vi ska välja att bygga med, hoppas ni fortfarande får en notis om att jag skriver här och att ni kan dela med er av era erfarenheter ni drog på er när ni byggde för några år sedan. Det lutar åt att vi väljer antigen Myresjöhus, A-Hus eller Vårgårdahus, har någon av er erfarenheter av någon av de eller vill ni rekommendera mig en annan leverantör?

//Jocke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.