7 578 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
Projekt: Från nyckelfärdigt Götenehus till ett hem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gierat och monterat lister. Skarvade också alla hyllplan och fäste dem i konsolerna.
Logga in
Skapa konto
Satt upp en liten brandsläckare.
Logga in
Skapa konto
Samt fått två byggöl.
Mkt bra kväll.
I februari tog vi beslut att bygga pool. Vi gjorde inte världens bredaste undersökning men fastnade ganska snabbt för Folkpool i Upplands Väsby. Fick bra förtroende för dem och anlitade dessutom de entreprenörer som de rekommenderade, grävare, snickare/montör, linersvetsare och elektriker. Rörmokare hade vi egen för vi skulle dessutom installera avhärdare och filter.
Så här såg platsen ut den dagen vi bestämde oss:
Sen har jag dåligt med bilder på bygget (ska skärpa mig) men allt har gått enligt plan.
I maj var det dags att fylla poolen, en sak som jag tyvärr tänkt ganska lite på. Vilket var korkat då vi har egen brunn. Började med slangen från vattenutkastet men efter ett par timmar fick jag ge upp. Då kom det smutsigt vatten i köket och vi hade troligen tömt brunnen. Bara att pausa och låta brunnen vila, som tur var hade jag tappat upp 20 liter vatten på dunk och sparat. Vi skulle ha 15 gäster på middag under kvällen.
När poolen var klar anlitade vi snickarna att bygga altan på två sidor av poolen så den skulle gå att använda. Vi satte ett fast pris och de började arbeta:
Summa summarum så är vi nöjda med detta och bygget av pool och däck har gett oss många fantastiska dagar och kvällar.
Så här såg platsen ut den dagen vi bestämde oss:
Logga in
Skapa konto
Sen har jag dåligt med bilder på bygget (ska skärpa mig) men allt har gått enligt plan.
I maj var det dags att fylla poolen, en sak som jag tyvärr tänkt ganska lite på. Vilket var korkat då vi har egen brunn. Började med slangen från vattenutkastet men efter ett par timmar fick jag ge upp. Då kom det smutsigt vatten i köket och vi hade troligen tömt brunnen. Bara att pausa och låta brunnen vila, som tur var hade jag tappat upp 20 liter vatten på dunk och sparat. Vi skulle ha 15 gäster på middag under kvällen.
När poolen var klar anlitade vi snickarna att bygga altan på två sidor av poolen så den skulle gå att använda. Vi satte ett fast pris och de började arbeta:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Summa summarum så är vi nöjda med detta och bygget av pool och däck har gett oss många fantastiska dagar och kvällar.
Logga in
Skapa konto
Generellt är det en dålig ide att fylla en pool med vatten från egen brunn. Det tar lång tid för "ytvatten" att bli grundvatten . Faktiskt så är det nästan bara under den kalla årstiden som grundvattnet fylls på, under vår och sommar tas det upp av växter eller dunstar. Sen när man kommer med nyborrad brunn i ett äldre villaområde är risken att man har en djupare brunn än grannarna vilket kan medföra att grannarnas brunnar blir torra tidigare än sin egen. Men ni ser ju ut att ligga ganska avskiljt så det kanske inte är någon risk
Det var ogenomtänkt men jag hade tur och klarade både min och grannarnas brunnar. Det var den 2/4 så nu bör risken vara över.
Hittade en bra kille med tankbil som körde tre vändor.
Hittade en bra kille med tankbil som körde tre vändor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Projekt: Garage till allrum - suterränghus från 1986
Socialt & Projekt -
Byggde till huset med ett torn – erfarenheter från ett gör-det-själv-projekt
Artikelkommentarer -
Badrumsprojekt - material från bricmate m.m
Badrum -
Politiker skyddar sina egna områden från impopulära byggprojekt
Artikelkommentarer -
Projekt- från 1700-talshus till åretrunt boende