Robotgräsklippare
candreas: Hej! Jag har nyss införskaffat en automower 440 efter att ha föltj diskussionerna här med stort intresse. Nu när det är dags för installation (om än på hösten...) så är jag dock osäker på hur jag ska planera dragningen av guidekablarna. Jag har försökt skissa på detta men tror att experthjälp från er här på forumet kan vara en bra idé! Vad tror ni om följande förslag för
Passivhus: Sökes defekt Husqvarna Automower eller Gardena. Claes 070-6309509
Ganntrader: [citat] Tror jag har listat ut de men jag lovar att inte berätta för någon annan.;)
Anna_H: Pratade med pappa idag, glömde fråga om modellen, för har berättade att han lämnade in dem på service, visade sig att alla knivarna var av på mitten, så nu skulle han testa att sänka den till 5 timmar per dag :-)
MultiMan: Kan det vara Transparente Blanche? Blir gott äppelmos av det, t ex https://taffel.se/recept/gott-mos-med-transparent-blanche Hade sådana i mitt föräldrahem, tillsammans med Cox orange.
seliass: Hej, Märkte att klipparen inte skötte sitt jobb. Hörde hur kniven roterade (lät illa) men vänder på den och märker att disken är helt lös. Är väl bara att ta bort centrumskruven och dra åt skruvarna under tänkte jag. Problemet är att när disken är helt lös så finns inget mothåll för centrumskruven... Tips på hur jag kan få till mothåll mottages tacksamt! /Seliass
santos: Då kan det ha varit Bauhaus eller Harald Nyborg. Var nämligen ute på en runda i fredags och besökte en del sådana affärer och såg att där var utförsäljning på klippare.
legion: Jag trodde detta var överspelat sen länge men faktum är att ärendena fortsatt behandlas. Förvaltningsrätten har valt att bifalla HQ:s överklagande från förra året och hävde i Juni i år försäljningsförbudet för de bägge modellerna från HQ och Gardena. Elsäkerhetsverket avstår att överklaga domen. För Worx och Meec som också överklagat har dom ännu inte avkunnats. Något
etompau: Vi har också en Gardena (R70) som har gått klockrent i tre år. Inga stopp öht. Gillar de täckta hjulsidorna som då inte HQ 105 har.
5.2 racing: Min Honda Miimo tar sig över denna utan större problem. Förvisso är detta krossad sten 8-16.
Goran D: Nu har jag fått tillbaka min robot från åf. Åf påstod att jag har skiftat plats på drivmotorerna och kabblarna, han gjorde en uppgradering oxå så nu går han igen. Tack för hjälpen bjoma
Danne12345: Nej, det är ju inte helt optimalt. Vad är alternativen? Låta den gå nattetid och öppna upp, eller köpa två klippare? Känns lite väl kostsamt med två maskiner. Någon annan som löst detta smidigt?
bjornligan: Uppdatering. Magneter var till lyftsensorn och syns efter demontering av kåpan. Lokale handlaren löste det snabbt. Eventuellt behöver "armen" bytas om det händer igen. Ibland är det skönt att handla lokalt(speciellt om dom prismatchar nätbutiker)
etompau: Har aldrig hört att det har gått att smörja upp en kärvande drivmotor. Hur gammal är maskinen?
Christoffer Olsson: Hej, Har kopplat in vår nya robotklippare på vår gräsmatta men har hittils inte riktigt fått till en delzon (framsidan av huset), ska ta och läsa instruktionsboken tydligare ikväll och försöka dra gräskabeln enligt rekommendationerna när man gör små fyrkanter, någon som gjort så? Klipper roboten överhuvudtaget passagen som den ska gå via för att ta sig från en zon till en annan
johhu: [citat] Ovanstående problem löst. Det var laddstationen som var felaktig. Är tydligen ett känt fel. Supporten skickade mig en ny utan något knorr. Bra service! Därefter har min WR102SI fungerat utmärkt.
johnjensen: Augusti kan man säga att det mesta av gräsmattan är välväxt [bild]
Mcdz: Det blev flytt av basen istället... Har man en u tomt och bara en guidekabel känns det som att basen måste vara längst upp i u:et för att få maximal effekt dvs man får då en guide som täcker hela ytan. Med två guide kablar inga problem ställ basen var du vill...
Lolight: Jag har själv en Worx Landroid 800 varianten. Det är normalt inga problem alls. Den hittar alla vinklar och vrår och klipper. Men faktum är att alla Worx har en funktion som kallas zonklippning. Det funkar som så att tråden delas upp på 4 områden. All tråd har en riktning. Så roboten går alltid vänstervarv. Om du då tänker dig att längden på tråden är 200 meter. Ja, då är zon
quick: Försök gå så mycket utåt sidorna du kan utan att klipparen kör emot trappan. Normalt sett drar man ju trådarna direkt ut åt sidorna. Men det går ju att ställa laddstationen delvis utanför arbetsområden och då brukade jag dra dom precis vid sidan av laddplattan och sen ut åtsidorna när man kommit ut en bit. Guiden drar du rakt ut ifrån laddstationen och en bit framför 2-3meter om
quick: Jo men friktionen mot gräset ökar om den är lägre. Gräset blir ju tätare lägre ner.
SirMacke: Nja, i korridoren är det rätt lugnt. Är mest i början som det krånglade då den kollade guidekabeln och sedan direkt svängde höger till begränsningsslingan. Nu följer den guide ut.
Skonummer: Min post hamnade tyvärr lite fel - se istället https://www.byggahus.se/forum/threads/worx-landroid-2016.277424/page-66#post-2762041
thomas33: Inte så lätt att transportera en stulen klippare med larm! Två unga män rövade bort rondellgräsklipparen vid Preem i Laholm. Men robotklipparen tjöt och tjuvarna slängde ut den ur bilen igen. :rofl: http://www.hallandsposten.se/nyheter/laholm/kidnappad-robot-sl%C3%A4pptes-fri-1.4275121
Per Eskilsson: [citat] Nej, installationspaketet medel med 250 meter kabel räckte precis till för att dra begränsningskabeln till vår gräsmatta som är 400 kvadratmeter men jag måste köpa ytterligare 150 meter och fler märlor (behöver bara 70 meter) till guidekabeln.
mannen74: [citat] Jag har en RC 312 o den har funkat jättebra efter jag har justerat kabeln några gånger eftersom jag vill få så mycket som möjligt klippt. Har nu lyckats hitta kod till service menyn så jag ska testa att minska rotorvarvet så hörs klipparen ännu mindre