G
Giggsy: Tack för ett bra inlägg. Det var precis om du nämnde. Ett område på slingan där roboten ibland fastnar. Det tog uppmärksamhet och observation för att se robotens beteende. Jag har korrigerat slingans vinkel och har inte haft problem sedan dess jag fick tips att stänga "rain delay" men har inte privat det än. Vad jag har förstått så återvänder landroiden till station själv när det
2 svar · 7,0k läst
J
Janne.larsson60: Tack för hjälpen. Nu går den klockrent igen.
4 svar · 2,9k läst
Q
quick: Det var en batch motorer som var feltillverkade. Dom satt på 310 och 315 av 2015 årsmodell fram till ett visst serienr. Dessa motorer byttes ut på garanti och även vid service om det inte redan var gjort. I början monterades motorer ifrån 220AC istället. Innan man rättade till tillverkningen. Lämna in till din återförsäljare så ska dom fixa detta tycker jag. Framför allt om du haft
4 svar · 16,1k läst
S
stjp8729: Hej. Detta fungerar utan problem sedan 2016 i slutet av oktober.
3 svar · 4,1k läst
·
Leahcim
Leahcim: Har en gammal plattsättning av naturstem som det växer gräs mellan plattorna så jag skulle vilja köra klipparen över dessa. Med åren har stenarna blivit ojämna. Hur ojämna stenar klarar en HQ?
0 svar · 1,5k läst
Mysman
Mysman: Det är samma som låg kant uppåt dvs. 30cm. Det är ju framhjulen som avgör hursomhelst.
4 svar · 9,6k läst
·
Q
quick: Skulle det saknas några meter så brukar det gå att köpa på löpmeter hos din åf. Erbjuder dom installation av klippare så har dom rejäla rullar med tråd. Annars så är det ju inte fel att ha lite extra hemma för reperation av slingan eller eventuella ombyggnader.
4 svar · 11,3k läst
·
useless
useless: Självklart ska den tåla att vara utomhus. Om du väntar och låter det torka kommer den säkert att funka igen, men felet kvarstår ju. Det bästa är att utnyttja garanti/reklamationsrätt så fort som möjligt.
6 svar · 3,0k läst
G
GunnarSylvia: Råkade Skriva på maskiner verktyg innan indikerar att den laddar ,, vid start kommer upp för låg batterinivå eller fel temperatur börjar klippa när batteriet ok. Låter den stå och ladda inget händer samma meddelande igen flera timmar senare tog av batteriet mätte 32,3 volt. Mätte in i laddstationen 45,3 volt och ut fråmstiften som går in i maskinen bara 4,3 volt.är detta rätt
0 svar · 1,5k läst
Bykof
Bykof: Det är inte optimalt att förvara en husvagn på fuktig mark. Bättre med asfalt eller grus.
7 svar · 2,3k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag gillar Husquarna och har en själv, men är verkligen guidekabeln ett viktigt argument på en så liten yta? Har svårt att tro att slumpen och laddarens radiosignal inte skulle vara tillräckligt för en klippare att hitta hem i det fallet. Men med det sagt, klart du ska ha en Husquarna eller dito klon. (y)
8 svar · 4,8k läst
H
Harald Blåtumme: Jag har en WG790E.1 och ungefär samma upplägg. När jag sätter den i arbete på den mindre biytan utan laddstation så börjar den med att söka upp begränsningstråden och följer sedan denna. Så vill man naturligtvis inte ha det. Lösning: stoppa klipparen med den röda stoppknappen direkt efter att du startat den, sedan tryck på start igen så går den in i normalt klippläge och får
3 svar · 4,4k läst
F
fsn: Är sen ett tag installerad. Står en bra bit under altanen och det är smalt in. När den nyanlagda delen av gräsmattan är klar skall den flyttas till ett ställe under alten altanen som ligger mer väderskyddat, är i filmkamerans blickfång och möjliggör en bredare infart. Men generellt, vilket monster!!! Det är ju nån som tänkt till. Som produktutvecklare blir man lite småblöt i
6 svar · 4,9k läst
B
badlars: Hej. Tog ut min "Rut" idag men på displayen står det "fångad" / tryck "0" och inget funkar. Den är laddad , jag provade att uppdatera programvaran till 2.66 men inget hjälper. Någon som har varit med om liknande? Kan man nollställa minnet?
0 svar · 1,8k läst
Leahcim
Leahcim: Har nu även sett att Robomow inte går att integrera med andra lösningar så nu ligger valet mot iMow.
7 svar · 3,3k läst
Q
quilding: [citat] Tackar (y)
5 svar · 7,7k läst
H
Hanska: Jag kan inte komma in i servicemeny i min 520 händer inget alls när man trycker charge + - ? Finns det någon mjukvaruversion där man tagit bort denna möjlighet. jag har två 520 och den andra är det inga problem att komma in i servicemenyn.
0 svar · 5,7k läst
mg765
mg765: I manualen finns den här tabellen: [bild] En stalltips vid val av robotgräsklippare, underdimensionera inte. Som @quick är inne på, gräsmattan mår bra at att vila ett par dagar i veckan. Roboten kommer absolut klara av att gå flera somrar 24/7, det är främst batteriet som kommer ta slut snabbare.
3 svar · 4,4k läst
·
M
MattisH: Där du köpte den? Alternativt kolla Honda.se var den säljs i ditt närområde. Viktigt att serva den då de byter ut slitagesaker som ökar livslängden på klipparen. Jag har gjort misstaget att inte serva. Haft den inne en gång på 5 säsonger och det får jag sota för i efterhand. Min är ganska sliten. Servicefirma gjorde ett lysande jobb och fixade till den så gott det gick till ett
48 svar · 27,9k läst
·
M
MattisH: Har en gammal version av miimo och det huset fungerar inte med min. Måste vara fritt på sidan in mot tomten för att den ska hitta in.
3 svar · 3,2k läst
·
M
MattisH: Namn: miimo 300 Betyg:4 av 5 Fördel: välfungerande produkt Nackdel: dyra reservdelar, slavisk återgång via gränskabeln vilket orsakar lute spår i gräset. Pris:18600 Övrig kommentar: Inne på min 6e säsong med miimo. De problem jag haft med produkten har varit eftersom jag utmanat produkten, dvs. Inte följt mått osv. Förra året var första gången för service, tyvärr lite för sent.
12 svar · 4,1k läst
·
Mikkemus
Mikkemus: hei. Jeg ser etter et brukt hovedkort til min HQ automower 308. Dette røyk her om dagen. Er det noen som har et liggende hjemme de ønsker og selge? Mvh Brian Lein
0 svar · 1,6k läst
tompathepilot
tompathepilot: Det är inte så att klipparen går en bit ut i mattan och missar ingången där kablarna ligger tight? Du får ändra inställning i din subzon så den följer kabeln till och från zonen. Ligger under "följ kant" eller nåt. Lättast i appen.
2 svar · 3,6k läst
tompathepilot
tompathepilot: Sen tittade jag på din bild och den har ju inga separata delzoner så spårbildning med en Robomow kommer inte bli ett problem. Sen kan man ju sätta ingångspunkter på olika ställen runt mattan iaf för att få en bättre täckning. Sen kan man välja om man vill ha tex Smart Move aktiverat vid vissa ingångspunkter på linan. Smart Move gör att klipparen i princip inte stannar utan svänger
3 svar · 2,8k läst
G
Gerson: Bra att veta till nästa gång Harald Har mätt upp med multimeter, slingan av. Av en slump så hittade jag ett hål efter en maskros uppdragare och där 5cm ner i marken var tråden helt av, shit happens Läropengar tills vidare, tack för ditt engagemang. Nu funkar det igen
12 svar · 15,3k läst
H
Harald Blåtumme: Känner inte till just din modell av avbrottssökare men jag antar att din har samma funktionsprincip som min billiga kina-grunka. Består av två enheter, en sändare och en mottagare. Sändaren kopplas med ena ledaren till ena änden av slingan (koppla loss båda tåtarna från laddstationen innan), andra ledaren från sändaren ska kopplas till jord via ett jordspett (tex en grep eller ett
1 svar · 5,2k läst
H
Harald Blåtumme: Vet inte exakt hur du ska trycka på den modellen, andra får svara på det. Det jag kan säga är att det inte är helt ovanligt att ett av framhjulen kärvar eller låst sig, då blir det problem av den här typen. Kolla det först och främst.
1 svar · 2,6k läst
nikasp
nikasp: Svärmors Gardena har gått i fyra säsonger utan ett enda tappat eller sönderkört blad.
10 svar · 5,2k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Nu är HQ:n installerad. Alla delar i kitet verkar vara genomtänkta förutom de idiotiska skarvdon för att ansluta begränsningskabel till dockan. Svårhanterade och svåra att trycka på stiften i dockan. SOm tur har jag mina gamla bilektrik-flatstiftshylsor kvar som är 100 ggr enklare. Deras 3-vägs-kopplingar (används för guide-tråden och som skarv) är bra men kanske inte bäst. För
7 svar · 3,7k läst
Q
quick: Du kan i klipparen välja mellan olika profiler. Profiler som du i sin tur ställer in beroende på vilken yta och laddstation den kör på för tillfället. Så när klipparen kör på nuvarande huvudyta är den inställd på profil ett. När du sedan flyttar den till bityan så för du ändra till profil två. Är biytan dock inte så stor utan att det räcker att den klipper där två till tre
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.