Börjar bli lite sugen på en egen liten robotklippare, den jag har nu kommer nog tyvärr att funka sämre och sämre... (min far klipper med åkklipparen, men han börjar bli lite gammal farsgubben)
Men jag har ett par funderingar... (rätt många faktiskt...)
1. Är 440 en gammal modell som är på väg bort? Inte för att det har så stor betydelse, men det verkar som om den säljs ut lite billigare på många ställen?
2. Finns något som heter Automower connect, Det enda jag ser att jag har nytta av det är GPS spårning vid stöld, men det är rätt så dyrt tillbehör, är man dum som inte väljer detta?
3. Har en halvstor gräsmatta, enligt Google maps ca 2700 kvadratmeter och begränsningskablen bara runt om allt kommer bli runt 400 meter, tillkommer en del för att skapa öar, stänga ute grusgångar mm. + guidekabel.
Hur lång kabel klarar den av?
4. i startpaketet medföljer märlor att fästa kabeln med, behöver man använda dessa? eller räcker det att lägga ut kabeln och låta den växa ner i gräset?
5. Kabel verkar vara dyrt som bra den, finns det billigare kabel som är lika bra, vilken i så fall?
6. Hur skall jag lägga kabel?
Har fixat skiss över min matta, inte särskilt fina och proffsiga men jag tror att det framgår hur jag tänkt...
Gult X = laddstation
Gul 1 = en gång till området som jag markerat med Gul 2:a
Den tänkta gången är markerad med gröna streck... och blir ca 40 meter...
Denna gång klipps inte idag, men jag tänkte att det kanske kunde funka att göra så för att slippa ha en överfart på en grusgång där jag och gäster parkerar bilen.
Om det funkar hur bred måste den vara? Jag antar att jag måste ha en guidekabel till område 2?
Något annat att tänka på med denna gång?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7. Guidekabel
440 stödjer bara två guidekablar, kan jag göra så här då enligt nästa skiss och låta roboten följa begänsningsslingan X meter för att komma till område 3 och 4?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
8. säljs diverse olika former av garage till, är det något som är bra för att skydda klipparen? Eller är det bara något som är till för att det skall se bra ut. Har en tanke på att låta den parkera under altanen i framtiden och då behövs ju inget garage...
9. har någon brant sluttning, skall man köpa till ett terräng kit på en gång?
* Connect ger dig möjlighet till att styra övervaka klipparen via mobil/app.
* Kabel - här går det att använda vanlig elinstallationskabel, typ FK 1,5 mm2.
* märlor ska du använda annars snubblar du över tråden eller så kör klipparen sönder kabeln.
* Garage, nice to have. Bygg själv eller köp något färdigt. Finns massor av inspirationsbilder på nätet
* kabellängder etc, se spec.
* Räkna inte med kraftiga prisreduktioner. Ingen av ÅF eller producent är intresserade av prisreduktioner. Titta i så fall på andra modeller eller tillverkare, ex Gardena.