Hur hanterar de olika modellerna passager på en tomt? Stänger den av klippfunktionen på en passage?
Jag har en passage från framsidan till baksidan, men den är belagd med skifferplattor. Kan man lägga en guidekabel där den ska gå men att den inte klipper där, eller måste jag bära klipparen?

Vilka modeller/fabrikat är det du avser?
HQ/Gardena stänger enbart av klippaggregat vid utgång och hemgång.

Ca 1500m2 tomt, uppskattar till ca 900m2 gräsmatta. Kollar på olika modeller och finns det någon klippare som klarar av att stänga av aggregatet vid "transport" så ligger den otroligt högt upp på listan. Finns det ingen sådan så blir det en HQ och att jag då måste bära klipparet till baksidan.

Hur lång är sträckan med skifferplattor. Kanske kan du göra en körsträcka med mer jämna plattor?
Du kan få klipparen att hålla sig rakt över guidekabeln och på så vis säkerställer du att den kör på önskat underlag.

HQ är den enda klipparen som har guidekabel och när den följer den är klippningen avstängd så inga problem att göra passager på andra material än gräs.
Det finns flera exempel på längre passager och broar mellan olika områden som visats här under åren.

• Gilla
nihe008
  • Laddar…
Vad jag vet så har alla robotklippare som ingår i husqvarnakoncernen (Automower/Gardena/McCulloch/Flymo) guidekabel

Vad vore problemet om klipparen försökte klippa på stengången? Knivarna tar ju ändå inte i stenen.

I praktiken (med HQ) gör du så att du lägger guidekabeln under stengången och programmerar så att klipparen ibland startar på ena sidan gången, ibland andra. Då följer den som andra skrivit kabeln ut/hem utan att klippa. Någon gång ibland kommer klipparen hitta in i passagen medan den klipper, men, som sagt, knivarna kommer inte ta i stenen så det spelar just ingen roll.

E etompau skrev:
Vad jag vet så har alla robotklippare som ingår i husqvarnakoncernen (Automower/Gardena/McCulloch/Flymo) guidekabel
Sant, jag räknade slarvigt in alla kloner under HQ;)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Vill köpa robot och är lite frågande. Begränsningskabeln är väl den som går runt klippområdet, eller? Och vad är guide-kabeln i så fall?
Är dessa kablar någon speciell konstruktion eller vanliga enledarkablar med Cu-kärna och enkel plastisolering? Kan man skarva dom med lödning, krympslang och tejp?

Det är riktigt ang. begränsningskabeln. Guidekabeln är en kabel som man lägger inne i klippytan som är till för att klipparen snabbare ska hitta tillbaka till laddstationen. Den används också till att skicka ut klipparen till specifika startpunkter, exempelvis på bortsidan av en smal passage för att garantera att även ytan bortom den passagen klipps regelbundet. Guidekabeln är ett Husqvarnapatent, så den finns bara på HQ-klippare (och märken ägda av HQ).

Kabeln är mycket riktigt en enkelledare med vädertåligt hölje. Det finns färdiga skarvdon med silikon(?) i, men man kan rimligen skarva dem såsom du skriver också.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad vore problemet om klipparen försökte klippa på stengången? Knivarna tar ju ändå inte i stenen.

I praktiken (med HQ) gör du så att du lägger guidekabeln under stengången och programmerar så att klipparen ibland startar på ena sidan gången, ibland andra. Då följer den som andra skrivit kabeln ut/hem utan att klippa. Någon gång ibland kommer klipparen hitta in i passagen medan den klipper, men, som sagt, knivarna kommer inte ta i stenen så det spelar just ingen roll.
Världsklass, tack för alla svar. Man kan alltså tala om för klippare på vilken sida och hur ofta? Ytan framför huset är i söderläge och måste alltså klippas oftare. Det är där jag tänkte ha "garaget". Frågan kvarstår då om man ska köpa 315 eller 420.

Ja, precis. Man anger hur många meter den ska köra ut längs guidekabeln efter laddning innan den börjar klippa, och sen hur många procent av gångerna den ska köra ut just så långt. Jag tror man kan programmera in en handfull olika startpunkter på det viset, men det låter ju som att två är vad du behöver, en bortom och en hemom gången.

Man programmerar alltså inte vilken yta den ska klippa, utan bara var den startar, sen åker den runt slumpmässigt. Men effekten blir ju ungefär densamma, för lika ofta som den av slumpen hittar över från yta A till B hittar den från B till A.

Om du har små barn och av den anledningen inte vill att klipparen ska gå när de är ute och leker kan du gå upp i storlek och låta en klippare som klarar större ytor klippa lite kortare tid på dygnet (ex.vis 21–06 och 09–15) istället för att ha en mindre klippare som går dygnet runt under högsäsong. Annars skulle jag bara gå på storleksrekommendationen efter antal kvm från HQ.

• Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.