Robotgräsklippare
Teacer: Bar ner den till grannen. Lät den köra där en stund. Sen tryckte jag på Parkera. Vad gör klippare då? Den hittar guidekabeln och tog sig hem i den smala stigen genom dungen. Sen körde jag en ny kalibrering och valet Testa. Då gick den ner till grannen 63 meter som jag hade programmerat och började klippa. Lampan har växlat lite mellan grön och blå. Just nu fungerar allt perfekt
L00950: Hej Är det någon som har erfarenhet av felkod 46 hos Bosch Indego? Det har börjat uppstå efter ungefär 15-30 minuters klippning. Jag tycker också att den följer kanttråden lite snabbt och vingligt/slarvigt, men jag vet inte om det hänger samman med att den stannar och ger fel
Nötegårdsgubben: Guide 2 får väldigt lång retursträcka på signalen då den går till "anslutning höger" (i alla fall på 420, men antar att det gäller båda guiderna på 430 också). Kan alltså vara läge att dra G2 i en båge och typ där bilen står ansluta den på den kabel som går in på andra sidan huset.
Moby666: [bild] Virker som klipperen er redd for dokken
legion: Det är gpsen som håller den kvar i ett område, frågan är avhandlad flera gånger i tråden för 330x. Där finns mer ingående att läsa om detta mm. https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-am-330x.214838/
jlind74: Jag har ingen erfarenhet av robotklippare på stora tomter men jag har haft liknande funderingar. Då jag har en tomt på ca 8500 kvm varav ca 5000 är gräsmatta. I dagsläget använder jag mig av en åkgräsklippare för att klippa. För att få ned klipptiden så gäller det att man har en OK klippare. Då jag för ett par år sedan uppgraderade med en ny så minskade klipptiden från två och
självklart: Återkoppling... Det var ett brott i antennen i plattan. Hur det nu kan bli det .
quick: [citat] Hur påverkar GPS:en hur den följer guiden? Nu hade han ju redan testat det utan resultat men jag är nyfiken på hur det skulle kunna göra skillnad.
N_Magnus_Olsson: Hej! Var laddade du ner uppdateringen? Har du kvar länken till instruktionsvideon så tar jag gärna del av den! Jag undrar också om du vet hur man kommer in i servicemenyn? Jag köpte min förra året och då fungerade den bra men i år vill den helst enbart kantklippa.... Det har blivit så att jag har stängt av automatiken och startar igång den själv eftersom jag då kan välja bort
josa100: Svara med modell och tillverkningsår. (Nyfiken på om det är ett problem och vilka modeller som är utsatta)
P.LL: Jag har en korridor över uteplatsen på ca 8m med en 90 graders sväng mitt på. Ungefär en meter bred med guidekabel i mitten. Fungerar utmärkt med min Automover 105. Enda nackdelen är att roboten hittar ut i korridoren relativt ofta under klippning. Den hittar alltid ut igen. Men lite tråkigt när den spenderar allt för mycket tid där istället för på gräset. Det låter dessutom
Utsättaren: Är väl mer brukligt att hälla ner kalciumkarbid och vattna? Då frigörs acetylen som fyller gångarna.
danlin: Hur var den? Nöjd med klipparen?
Daniel 109: Så länge de är öppna med vilka kopplingar till branschen de har så brukar proffsen vara en stor tillgång.
DrMussla: Eftersom landroiden följer begränsningsslingan in så är det bra om den inte stöter på hinder på vägen då kanske den inte laddas. Sätt den till en början på 30cm och utgå ifrån den sen kan du minska successivt till den inte stöter på problem tex runt husknuten.
Corpes: [citat] Skit på sensorerna? Min worx fick tuppjuck efter vinterförvaringen men jag tog tryckluften och blåste under och nu rullar den på som vanligt.
jtl: Den klipper ungefär 10cm över kabeln. 35cm är mycket god marginal men 20 kan vara för lite beroende på omständigheterna. Tänk på följande: Om det finns ett hinder utanför kabeln så får inte roboten krocka med hindret eller fastna över, om den gör det är risken att den inte hittar hem. Det är framförallt vid innerhörn och innersvängar som risken är störst och i de fallen ännu
Rydde1: Hej, någon som vet om det kommit ny mjukvara till denna maskin? Har R27573 nu, finns det någon nyare?
UlfTolf: Hej har fått lite strul med ovanstående robotklippare. Den funkar bra när jag kör manuellt dvs via start knappen men nu i morse gick den ut på program. Dock tycks den vara förvirrad och går i cirklar lr går lite framåt, stannar och håller på så. Gjorde uppdatering förra året. Tips? Trix? Med vänlig hälsning, Ulf
Nonkan: Kan vara trafon. Du har ju garanti kvar så ska inte behöva lägga nån energi på felsökning. Kontakta inköpsstället.
kva: [citat] Sorry för trådlyftet men var köpte du däcken?
FRS05: Hej Jag har denna säsong haft problem med att min automover inte dockar ordentligt i laddstationen vilket får till följd att den således laddas ur batteriet och slutar klippa gräset. Förr säsongen hade jag inga problem alls utan det är i år de har börjat. Själva klipparen kommer nästan in i dockningsläget och det är bara ett par cm ifrån innersta läget den står. Men det räcker
larolse: Hej ! Är det någon som har en fungerande länk till Servicemanualen som ligger i denna tråd? "LÄNK 794E 0.61, 0.72, 0.92F, 0.94 +Servicemanualer med bilder, sprängskisser och diverse beskrivningar" Mvh Lars
term: Jag har känslan av att Bosch räknat en smula på utformningen av knivarna, och misstänker att den koniska formen gör att man kan få en bredare klippyta på bladet. Har någon testat om det helt enkelt går att byta rakt av? Erfarenheter?
wikings1: Jag är nyfiken jag med.Lutar mot en R50 men har sneglat på nya Works s500. Hur har det funkat?
Kaffetobbe: Nu på våren fastnar det snabbt skit på knivarna och det bygger på så klipparen till slut slår av eller bara böjer ner gräset. Efter ett par gångers rengöring av knivar så tröttnade jag på skärsår och pillrandes med knivarna :mad: Det måste finnas ett snabbare sätt! Spänningsaggregat, Gurkburk, kopparkabel, en rostfri distans; vatten, salt och 10minuter av mitt liv.... Dock finns
RalleB: Min mamma har en Worx som är specad för 1000kvm men den körs på 1500kvm gräsmatta. Har funkat bra i 3år men den får gå nästan 6 dagar i veckan för att hinna med. Dock så börjar batteriet bli dåligt och den orkar inte alltid hem nu utan stannar ibland på slinga med tomt batteri beroende på var den hakar på slingan när den ska hem. Den är ju inte gjord för att gå så långt hem