Robotgräsklippare
golfgreen: Smart behöver jag nog inte, har inga planer på några bevattningssystem. På min tidigare Stiga så har jag bara märkt av något av en uppdatering en gång och det var när den fick klippning av kanten när den följde kabeln. I övrigt har bara versionsnumret ökat, av det jag har märkt. Men jag vill helst slippa lämna in den på service för att få den uppdaterad och jag kommer troligtvis
Marcussjogren: Framförallt så klipper roboten av så få millimetrar av gräset att gräset inte behöver återhämta sig efter varje klippning. Man får ju tänka på att gräs är en växt, och precis som blommor och buskar så får man inte beskära/klippa för stor del av växten i ett svep. Det tror jag är den absolut viktigaste funktionen för att konkurrera ut t ex mossa.
para: Har en kuperad bergig tomt med uppdelade gräsytor enligt bilden nedan, ca 800kmv gräs. Är mest orolig för den smala passagen på baksidan. 80cm bred och 5-6m lång. Lutningen på passagen är ojämn idag men jag kan plana ut den tll kanske 20grader jämn lutning. Skulle en Worx Landroid 791-1000 funka här? Eller behöver man nån mer advancerad med flera guidekablar? Laddaren vill jag helst
quick: [citat] Då kan man ju slänga ut lite lagom stora stenar, krattor och lite annat smått och gott som gräsklipparen kan tugga på. Om man nu ändå vill krångla till det för den menar jag ;)
quick: Koppla loss lågspänningskablen på laddstationen och mät vad du har för spänning där. Står på nätdelen hur mycket den ska ge. Är det bra med spänning där så är det säkert kretskortet i laddstationen som gett upp. Är det ingen spänning så är det nätdelen eller förlängningkablen mellan nätdel och laddstationen det är knas med. Har det åskat på sistone?
Leahcim: Nu har jag dragit allt utan några slingor eller kablarna i närheten av varandra se bild i https://www.byggahus.se/forum/threads/laddstation-hq-430x.316812 och har fortfarande problem.
ilstallione: Fungerade alldeles utmärkt när jag ber den köra och ladda. Har inte testat i klipp-läge så återstår att se. Kablarna ligger med cirka 10 cm mellanrum på smalaste stället.
WilleR: Läs bruxet, är mitt råd. Och gör det mycket noga. I värsta fall, kontakta återförsäljaren, de flesta är rätt kompetenta. Vad som funkar för en robot gör det inte för andra.
Lolight: [citat] Precis, vill bara säga att Worx har ju olika storlekar S, M, och L. En L för 8000 får nog ändå anses som prisvärd. Men som du säger, efter 10, så är det bättre gå på en HQ istället.
innoj: Har haft min sen 2013 bytt batterierna till ett stort helt perfekt. Nu till frågan den tappar både tid och datum när den stängs av. Den har blivit helt konstig när den klipper går inte hela vägen mellan trådarna utan stannar efter en liten stund och då går den 20cm bakåt 20cm framåt 20cm bakåt snurrar 10grader och så upprepar han samma cykel igen går 10m samma igen. Är det någon
fsn: [citat] Möjligtvis nån kvarglömd leksak men grenar stora att störa eller hål förekommer inte hos oss. Det är det där förbannade fotbollsmålet som skall ut och in hela tiden bara.
Henke28: Under roboten så sitter det en "plåtbit" skruva bort den, sitter med fyra insektsskruvar har jag för mig. Sedan sitter mikrobrytarna skruvade långt där inne.
Henke28: Tjena! Code 301 innebär att modekortet tappar kontakten med någon komponent. Lämna in till närmsta återförsäljare och prova uppdatera den. Ibland funkar det med uppdatering.
GordonE: Här du lite eländig terräng så skulle jag ta en 420 istället för 315 pga de större hjulen. Priset avgörande, så försök hålla ut till hösten och köp en då istället då priset är lite bättre. Husqvarna är i stort sätt problemfritt när det gäller stopp. Sett över längre tid så är jag rätt säker på att Husqvarna blir billigare per år.
etompau: Kabel har grävts ner i marken sedan Kungl. telegrafstyrelsen tid.
mg765: [citat] Jag kör också på den lösningen. Snabbt och enkelt att gräva ner, ser snyggt ut och ger minst gräs att köra med grästrimmern. För några år sedan hade jag en Worx robotgräsklippare och körde en regel längs benen. Men Worxen studsade alltid ut i exakt samma vinkel när den krockade mot plankan så den körde alltid fast under studsmattan.
MikaelJones: Precis min tanke - men min Automower från 2005 skulle nog behöva bytas redan nu ;)
micked99: Jag har märkt exakt samma betende, funkar veckovis på våren utan att man behöver fixa något, men börjar sen strula mer ju längre sommaren går, jag har dragit samma slutssats som legion, fukt och tjockare gräs gör det mer svårjobbat för den längre fram på sommaren.
MikaelJones: Håller med, du bör ha extremt lågt Ohm. Kan vara så att slingan är ”lite” skadad (så det knappt syns) och har kontakt men för litet för klipparen ska fungera.
Pedars: [citat] Jag har för ett par veckor sedan köpt mig en HQ 310. Har inget att jämföra med, men jag är oerhört imponerad med hur den klarar av alla hinder på tomten. Dessutom har gräsmattan/mossmattan redan visat tecken på att bli väldigt mycket bättre! Trodde aldrig att det skulle gå så här problemfritt. Bluetooth är väl kanske inte den viktigaste funktionen, men lite smidigare blir
Tokslut: Bara söka filmer på youtube så ser du hur klipparen/knivarna sköter föremål
golfgreen: Jag ska snart flytta och den nya trädgården är ungefär 800 kvm. Gräsmattan och ytan som ska klippas är antagligen en bit mindre än så också. Önskemål, men inte nödvändigtvis krav: * Styrbar via mobilen (med styra så syftar jag mer på start, stopp, gå hem etc än att faktiskt kunna styra exakt var den ska gå) * Gärna uppkopplad på nått sätt som inte kräver att mobilen är i
Leahcim: Tack för tipsen Får klipparen imorgon och börjar med att inte ha någon slinga i Problem 2 och sedan provar mig fram under sommaren. /Mike
HogeN: ^^ som sakt en ide. inte 100% utfunderat ännu.. har 2 systerdöttrar som börjar komma i klipperålder så jag har tid
Jonas Lindholm: Nej, det är Lithiumbatterier och det fungerar inte med blyack-laddare. Det kan t o m bli stor värmeutveckling och ännu värre så gör inte det. Lithiumbatteriladdare är det som behövs.
Jonas Lindholm: Har en Wiper Runner XP (smma som Stiga Autoclip 520) som jag inte förstår mig på. När jag startar Wiper’n sync’ar den och snurrar runt sin egen axel som den skall. MEN sedan kommer medelandet ”Omstart 60s” upp direkt, efter 60s kommer felmeddelandet ”Fel vänster hjulmotor” upp i displayen. Jag har nya kol på bägge hjulmotorer och dessutom testat att skifta hjulmotorerna, nu har
etompau: * Strömtillgång. * Någorlunda dold för undvikande av ev. stöld * Erforderliga avstånd när det gäller begränsnings och guidekabel runt laddstation That's about it.
etompau: Belastningen på knivdisken är en viktigt faktor för hur länge den kan köra. Du skriver att den har klippt i högt gräs, kanske avvakta ett tag till och se vilken klipptid du får när gräset har kommit ner till önskad nivå.