Robotgräsklippare
Nyfiken-41: Hej på Er gamla 794E ägare. Hur går Era trotjänare? Min inköptes i april 2014. Visserligen har den varit inne på en del garantiservice men sedan den treåriga garantin gått ut har den gått som en klocka, peppar peppar ta i trä. Jag är särskilt imponerad av att batteriet inte märkbart mattats av.
Globetrot: Nu har vi löst problemet. En del av progameringen hade blivit korrupt över vintern. Nu har vi ominstallerat det, och allt funkar!
Hawkai: [citat] Gör det o posta bilder sen. Jag tänkte sätta fram och bakljus på min oxå, men blev aldrig nåt i praktiken...
Mysman: Det beror väl på hur stora ytorna är? Om de inte är rejält stora bör klipparen kunna passera över under klippningen också och då bör begränsningskabeln gå längs med hus och garage. Annars blir den ofta fast på endera gräsyta.
pacman42: De lär ju inte ha testat en tomt som min i alla fall. Fram till häromveckan så var jag övertygad om att min Automower hade Sveriges tuffaste gräsmatta att klippa, men då var det en som startade en tråd om en ännu svårare uppgift. Backigt, Stenläggningar, smala passager, förmåga att klippa fram till kanten på gräsmattan, klipptid av den totala tiden, mm är några krav jag skulle
etompau: Jag har aldrig sett vår Gardena R70 göra så. Kör den mot något så stannar den direkt och vänder.
Anonymiserad 67789: Hej Någon som vet hur man byter ut luckorna (Luckor till display och klipphöjdsjustering ) på Automover 315 från 2018. Någon som har servicemanual?
Raecer11: Har haft 2st Worx landroid, den första tog 1000kvm, den andra 800kvm. Blev rutin att gå till laddstationen efter jobbet för att se om den stod där. Ofta så stod den ute på gräsmattan med något felmeddelande. Den första blev utbytt pga att den stannade flera gånger om dagen och var iväg på service flera gånger. Den andra fungerade bättre men inte heller den perfekt. Wg791.e1 va nog
sblixten: Ja, utan teränghjul. Är det fuktigt så kommer den inte upp så långt att den börjar lyfta i fronten och klarar sig från att bli stående i backen. Hade jag vetat att teränghjul och tunga framhjul hade gjort det där lilla sista som behövs hade jag skaffat det eftersom denna backe binder ihop en liten gräsyta med övriga gräsmattan. Som det är nu måste jag bära mellan ytorna.
jaka001: Hej Jag har kollat skarvar samt gjort en provisorisk kortning med ca 25m och nu blev det mycket bättre. Fick ett nytt problem istället. Den började gå lite längre ifrån guiden på medelläget och fick därför problem i några passager som jag har, blir till att justera där :)
Harald Blåtumme: [citat] Nej, det stämmer inte att jag har skrivit så. Jag känner till en drös olika typer av problem som Worx-klippare kan ha och även vad andra klippare kan ha för problem, Husqvarna, Gardena, etc. Det jag säger är att jag inte har någon i min bekantskapskrets som haft några större bekymmer med Worx, har själv två Worx-anläggningar i drift 2015 resp 2016 års modell. Modellen från
Daniel 109: Det räcker med en. Jag körde till och med med en vanlig enpolig brytare, men det är nog inte att rekomendera. Jag skulle nog inte använda nätbrytare. Men det bör funka bra.
Hematot: Låter rimligt att gps-funktionen sköter det. Jättekul att det funkade för dig, och det känns ju även lovande för min remsa. Jag får väl återkomma när jag fått testat. Klipparen står i garaget, men jag måste fixa dräneringen längs en garagevägg innan jag kan börja leka med robotar…
prototypen: Hårdrockarn är en 230. Är ju lite tyngre då den har 2 batterier om det gör skillnad. Protte
Kribban71: Tydligen så efter en dag så startade den. Stod dock att batteriet var överhettat, kan vara på grund av det kanske. Har ju varit en varm sommar men har svårt att tro att det beror på det....
Daniel1978: [citat] Min 790E började spegelvända vända bilden förra säsongen. Pratade då med supporten som sa något om byte av kretskort. Skulle skickat in den i vintras, men glömde bort det och nu är garantin tyvärr slut. Skärmen återställer sig dock för mig om jag startar om klipparen. Eftersom jag har börjat få lite andra spännande problem såsom att den stannar mitt på gräsmattan
Daniel1978: [citat] Jag har nyligen haft exakt samma problem med min wg790e. Misstänkte att efter 4 säsonger så började mina tvinnade och eltejpade skarvar att krångla. Tog loss slingkabeln ifrån laddstationen och mätte motståndet, vilket visade sig vara lågt och bra. Efter jag gjorde detta så har den inte stängt av sig en enda gång i stationen på flera veckor. Vet inte om jag hade dålig
DrMussla: Som så många andra som kört billigare / andra märken som inte fungerat helt klanderfritt. Husqvarnan är dyr kräver väldigt lite underhåll och fungerar år efter år så ska vi räkna på åren den går är den nog billigare än både worx och landroid mfl... Kör en automower g1 från 98 fortfarande...
DrMussla: [citat] På 315x modellen ingår connect, den fungerar bra så länge hqv har ordning på servrarna.
DrMussla: Köp en 430x så klarar du dig galant, tänk på att alla hinder m.m. "ökar" kvadraten det är bättre att köpa en klippare med lite överkapacitet än en som precis hinner med. Sen går det att få tag i 430x av -17 modell till ganska förmånligt pris.
pacman42: [citat] Jo, jag vet, men då måste jag ha guide även i närområdet till laddstationen. Jag har en ytterst komplex tomt. Fram till nyligen så trodde jag att jag hade den svåraste robottomten i Sverige, men så såg jag en tråd här med en som hade en ännu värre tomt. Men min är inte långt efter...
Johan23: Absolut, så tror jag att det är. Jag kollade efter och min vanliga klippare har klipphöjd 7 cm och Cityn har 5 cm.
Anonymiserad 160556: [citat] Det som gäller i ditt fall kanske inte gäller för alla andra? "Närhet till ström": min ström är lika bra runt hela huset, är inte din det? Jag hade hellre haft mycket effektiv klipptid än mycket transporttid för att få en kortare sladd, till skillnad från dig. Du verkar inte förstå innebörden av allt annat lika, det handlar inte om att inga andra faktorer spelar någon
Ganntrader: Beror lite på vilken klipphöjd du vill ha. Själv kör jag på 5cm och då når knivarna inte ner till kottarna.
JRCondat: Sorry for the english :( Hi all, where I can find the lastest firmware for the S520. On my Tianchen there is le 2.5 version. Where is the 2.6 file ? Best regards
Thordh: Ja, så skall du koppla. Du får sen bära klipparen till biytan när den behöver klippas. Kör i "Manuellt" läge tills batteriet är tomt eller till du är nöjd och stoppar klipparen med stoppknappen.