Hej.
Mina högtalare (Klipsch RF62) har ett svagt elektroniskt brus när robotgräsklipparens (Worx Landroid W796E) laddare är inkopplad i eluttaget!

De brusar när de är inkopplade till förstärkaren, men även när de är helt frikopplade från högtalarkablar!

Om jag kopplar ur robotladdaren från eluttaget så tystnar de direkt. Om jag kopplar in laddaren så kommer bruset tillbaka. Det brusar både när roboten klipper och när den laddar.

Vårt vardagsrum sticker ut som en rektangel från huset och robotens slinga är dragen runt tre av sidorna. Slingan är väl uppskattningsvis en meter ifrån högtalarna som närmast.

Bruset är lite störande när man sitter nära högtalarna och de inte spelar.

Är det någon mer som har haft något liknande och hittat en lösning?

Jag minns från förr i tiden när jag kopplade ihop diverse stereoprylar att svagt brus kunde försvinna bara genom att man drog ur elkabeln från vägguttaget, vred den 180 grader och satte i den igen. Jag kanske är ute och cyklar men det är ju busenkelt att testa.

H HenrikF2 skrev:
Hej.
Mina högtalare (Klipsch RF62) har ett svagt elektroniskt brus när robotgräsklipparens (Worx Landroid W796E) laddare är inkopplad i eluttaget!

De brusar när de är inkopplade till förstärkaren, men även när de är helt frikopplade från högtalarkablar!

Om jag kopplar ur robotladdaren från eluttaget så tystnar de direkt. Om jag kopplar in laddaren så kommer bruset tillbaka. Det brusar både när roboten klipper och när den laddar.

Vårt vardagsrum sticker ut som en rektangel från huset och robotens slinga är dragen runt tre av sidorna. Slingan är väl uppskattningsvis en meter ifrån högtalarna som närmast.

Bruset är lite störande när man sitter nära högtalarna och de inte spelar.

Är det någon mer som har haft något liknande och hittat en lösning?
Worx fick ju påbackning av elsäkerhetsverket förra säsongen pga just laddningen förde ut massa skräp på elnätet. Jag skulle kontaktat återförsäljaren eller Worx och se om du inte har rätt till en uppdaterad version utan kostnad om du har den som de gav säljförbud på.

Nog för att din Klipsch är lättdrivna, men detta! Du får alltså in störningar utan kablar på högtalaren? Bästa förslaget är nog som nämdes ovan, ny laddare.
Du kan oxå prova att skärma delningsfiltret på något vis. Där sitter troligtvis nån/några spolar som kanske kan agera antenner. Sen vet jag inte om högtaren går att öppna, annars blir det svårt att komma åt delningsfiltret.
Men grundfelet är slingan som skickar ut skräp, så att åtgärda källan till det onda är ju det bästa.

Man lär ju kunna söka efter kabelbrott med en AM-radio, så att kabeln sånder en signal som en högtalare tar upp känns inte helt konstigt. Mina trådlösa hörlurar stördes när jag meckade med min begränsningskabel medan den var inkopplad härom veckan.

Jag har provat vända kontakten och att flytta ut laddarkabeln (som går innanför, längs med slingan runt vardagsrummet) men det gjorde tyvärr ingem skillnad.

Det är hornet/diskanterna som väl är känsligast. Det är tyst från de andra två elementen.

Klipparens slinga ger ett magnetfält som driver högtalarna. Det är som en transformator. Hjälper nog inte med uppdatering av klipparen. Slingan måste ge ett magnetfält.
Prova att lägga omkull / vrida på högtalarna, det finns ett läge där de magnetiska "axlarna" ligger 90 grader mot varandra och då ska det bli tyst.

Protte

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.