3 251 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Köpa robot i butik eller på webben?
Om jag ska köpa en robotgräsklippare, till exempel Husqvarna 420, kostar den i närmsta fysiska butik 23.900:- (enligt katalogpriset).
På flera webbutiker kostar den 19.900:- inklusive frakt.
Jag kan förstå att en "riktig" affär normalt sett behöver ha ett högre pris än på nätet, eftersom man troligen har högre omkostnader.
Men i detta fall är skillnaden (4000
lite för stor, tycker jag.
Jag behöver inte hjälp att installera roboten.
Jag är inte intresserad av att få en trimmer, högtryckstvätt eller liknande "på köpet".
Men jag ser ett visst värde i att ändå köpa i riktig butik, till exempel kanske inför kommande service och underhåll.
Hur har ni köpt era klippare?
Jag kan förstå att en "riktig" affär normalt sett behöver ha ett högre pris än på nätet, eftersom man troligen har högre omkostnader.
Men i detta fall är skillnaden (4000
Jag är inte intresserad av att få en trimmer, högtryckstvätt eller liknande "på köpet".
Men jag ser ett visst värde i att ändå köpa i riktig butik, till exempel kanske inför kommande service och underhåll.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 303 inlägg
Säg som det är och pruta i butik?
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Är väl som med all handel... Vill man ha den lokala handeln med sin personliga service kvar, så bör man handla där.
Vill man bara ha sin vara utan något extra så köper man den billigare på nätet...
Själv beställde jag av min lokala handlare med installation. De köper även tillbaka roboten om jag inte blir nöjd.
Men visst kostar det...
Vill man bara ha sin vara utan något extra så köper man den billigare på nätet...
Själv beställde jag av min lokala handlare med installation. De köper även tillbaka roboten om jag inte blir nöjd.
Men visst kostar det...
B BobLewis skrev:Om jag ska köpa en robotgräsklippare, till exempel Husqvarna 420, kostar den i närmsta fysiska butik 23.900:- (enligt katalogpriset).
Men i detta fall är skillnaden (4000lite för stor, tycker jag.
Köp i butik.. kan vara rätt skönt att ha den servicen till hands när det strular eller man behöver hjälp samt service lönar sig helt klart i längden. men vänta på någon kampanj och var inte rädd för att pruta
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Jag köpte också i butik av olika skäl, men tycker inte att servicefrågan bör vara ett av de skälen. Naturligtvis servar en märkeshandlare även maskiner som köpts någon annanstans.
Jag köpte på mässa, från en lokal återförsäljares monter. Då, 2013 var det inte billigare på nätet jämfört mässpriset.
Köper det mesta på nätet annars men om jag skulle köpa robotklippare igen hade det nog blivit i butik igen.
Köper det mesta på nätet annars men om jag skulle köpa robotklippare igen hade det nog blivit i butik igen.
Jag röstar också på butik vid eventuellt strul. Kan jämföra med min dammsugare som jag köpte i webbutik som är till retur till webbutiken nu. Även fast man får gratis frakt osv så är det ledtider och sen bara det där att hitta kartong som passar etc. Bättre kunna ta den under armen o bara lämna in. Gör det mesta själv (byter vissa delar, lägger slinga mm) men den har ändå fått gå in på service...
Men kolla vilka webbutiker som har fysisk butik också. Snabb kolla är att iaf fler än 5 för 19900 har en fysisk butik, fast såklart kanske inte nära just dig...
Men kolla vilka webbutiker som har fysisk butik också. Snabb kolla är att iaf fler än 5 för 19900 har en fysisk butik, fast såklart kanske inte nära just dig...
Det är väl inget som hindrar mig att lämna in min Husqvarna inköpt på webben hos den lokala auktoriserade Husqvarna-återförsäljaren vid garantistrul eller annat? Att jag ska vara snäll och pynta ut 3000kr mer för att supporta en lokal handlare finns ju inte på kartan. Webben kommer döda den mesta butikshandeln förutom frisörer och pizzerior. Ingen idé att tro annat utan bättre att försöka anpassa sig. Både som kund och butik.
Kan inte svara på hur Husqvarna hanterar garantiärenden om den måste åter din ÅF eller om du kan välja valfri auktoriserad serviceverkstad.
Då kommer det inte finnas kvar några lokala Husqvarna-återförsäljaren, blir roboten skickad för service eller kommer pizzerior att fixa roboten när pizzan är i ugnen??Bricco skrev:
Det är väl inget som hindrar mig att lämna in min Husqvarna inköpt på webben hos den lokala auktoriserade Husqvarna-återförsäljaren vid garantistrul eller annat? Att jag ska vara snäll och pynta ut 3000kr mer för att supporta en lokal handlare finns ju inte på kartan. Webben kommer döda den mesta butikshandeln förutom frisörer och pizzerior. Ingen idé att tro annat utan bättre att försöka anpassa sig. Både som kund och butik.
Klicka här för att svara