3-4 år gammal, ingen garanti kvar. Den klipper ca 7 h om dagen och stannar slumpmässigt 3-4 gånger varje dag. När den stannar så fryser displayen och på den står det "Hej då". Oavsett vilken knapp man trycker på så är det omöjligt att ta sig tillbaka till menyn. Man är tvungen att dra ur och i batteriet. Den stannar oftast bredvid något buskage eller annat föremål. Den fastnar inte i något utan kan egentligen stanna var som helst.

Har provat bytt batteriet eftersom det gamla var dåligt. Problemet kvarstår dock.

Är det möjligt att felsöka roboten själv genom att koppla in USB-kontakten som finns bredvid batteriet? Eller är alla felsökningsprogram licenserade till höga kostnader?

Prova att installera senaste firmware, kolla diagnosläget om den kan indikera om någon sensor gett upp. Såg i någon annan tråd att fuktgenomslag i krocksensorernas anslutningar kan ge mystiska problem på den årgången så det kan vara värt att plocka isär och kolla upp litet.

Garantitiden är så vitt jag förstår 3 år i alla fall på de nyare årgångarna, dubbelkolla detta så du inte jobbar i onödan med saker som kan fixas på garantin.

• Gilla
BengtSpikar
  • Laddar…
Nu har jag skruvat upp den här rackarn och allt ser i princip riktigt bra ut förutom kretskortet som går till start, stopp och on/off knappen. Ser ut att vara en hel del korrosion på det kretskortet. "Moderkortet" och dess komponenter ser ut att vara i bra skick enligt mig.

Det har definitivt varit fukt inne innanför skalet. Metallen utanpå hjulmotorerna har börjat rosta en aning. Kommer ihåg att jag hade bort ena hjulet förra sommaren. Då kände jag hur fuktigt det var där innanför skalet.

Såhär ser spektalket ut: https://imgur.com/a/wMkZmh7

Rengör det eller byt om det inte hjälper. Eftersom det står "Hej då" är det on/offknappen som ger spöksignal att den är intryckt.

Tillför inget, men lite kul är det ju allt. Maskinen har blivit självmedveten och vill bortom häcken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.