Robotgräsklippare
exxy19: [citat] Bra fråga. Gå in på gardenas support och fråga. Brukar ta ett par dar tills man får svar.
Freddedan: Jag drar ett litet spännband ”mellan hjulen” och hänger upp den på en krok på väggen.
Rabbithole: Det tror jag inte. Jag tror en gardena sileno city 250 är det bästa alternativet.
RLS: Hej, Har en sommarstuga med RC312 PRO och börjar fundera lite på vad som behöver göras innan man stänger landet. Tar givetvis med mig roboten hem men vad gör ni med laddstationen och anslutningen till begränsningskabeln. Kan man ladda roboten utan att ha laddstationen och hur underhållsladdar man den? Någon som hört något mer om när man ska kunna använda Robomow appen via GSM nätet.
etompau: Som sagt hänger ytorna ihop behövs inte den mittersta lodräta beg.kabeln. Frigör den i så fall från slingan i kopplingarna.
Rabbithole: Grusgångar är ju inget jättehinder. Bara lägga in som olika zoner så klipper den inte gruset :P
HenksTillman: [citat] Det var rengöring som man måste plocka av kåpan och skruva av pelarna för att kunna göra. Går alltså inte att komma åt genom att blåsa eller borsta från undersidan eller för den delen från ovansidan. Nä min har också stått still det mesta...
legion: Normalt ska du inte behöva ändra på korridorbredden på en 430, låt den stå på max och se till att aktivera automatisk passagehantering så sköter klipparen korridorbredden själv efter rådande förhållanden.
pacman42: Det finns de som skruvat in skoterdubb I sina hjul också för att få ett bättre fäste. Jag som har Husqvarna har bytt till deras kraftigare mönstrade hjul efter att original hjulen helt nötts ned och blivit slicks. Dessa visar inga tecken på nötning ännu efter två somrar (originaldäclen slets ned på en sommar). Men då har jag en riktigt kuperad tomt också. Stigas kugghjul fungerar
Hibbi: [citat] Det är ett online verktyg på gardenas hemsida men jag får det bara att fungera på den tyska domänen. Det heter My Garden. Jag lägger in en länk här. https://my-garden.gardena.com/de Sen har jag ritat fullinjerna med min iPhone.
Eurotester: Tillför inget, men lite kul är det ju allt. Maskinen har blivit självmedveten och vill bortom häcken.
HökMartin: Mitt hus fick en direkt-träff av en blixt igår. Laddstation sattes ur spel. Husgrunden en meter från laddstationen sprack, så jag tror inte vare sig mikrobrytare eller avledare hade gjort någon skillnad. Själva roboten som stod på laddning verkar dock må bra. Grannens laddstation slogs ut, men deras robot verkar också leva.
berne88: [citat] Det var de, beställt hem nya komponenter, å nytt kort ligger på posten:) så skulle jag misslyckats finns reserv plan. Så jag är mer en nöjd över min afffär
golfgreen: Ja det är bara vid utgången jag tänker på. Har den väl tagit sig igenom öppningen på vägen ut så är öppningen naturligtvis fri även på vägen tillbaka.
Supercub: [citat] Kolla om din maskin ska återkallas.Det är ett antal som berörs. Man erbjuds en av nyare version
Supercub: Har du dessa nr i början så kanske du har turen.. 4342907××
qsecofr: [citat] Under menyn säkerhet som jag skrev tidigare :) Kolla i manualen, det står där.
jokke_65: Någon som vet vad det är för skillnader mellan RS615 och RS625? Mvh.
Keegan: Vi hade det problemet med vår robomow 612, vi bytte framhjulssensor och kalibrerade on framhjulet. Det fungerade ett tag. Sen kom det tillbaka med fel på regnsensorn, lyftsensor och en drivmotor som gav upp. Vi började luta åt fel på moderkortet men orkade inte med allt bekymmer och skaffade en ny.
etompau: Vi har uppdaterat vår R70 en gång (för två år sedan). Eco-läge för slingan tillkom då, använder dock ej denna funktion. Sedan kan jag se ett litet annorlunda agerande vid övergång från klippning till sökning av guidekabel. I övrigt går det inte att se några förändringar. Nu är R70 ersatt av R80 så möjligtvis blir det inte fler uppgraderingar för just denna modell. För exakt
pacman42: Har grävt vidare i frågan och kommit fram till att det är en standardbrytare med IP67 fuktsäkring. Nu skall jag bara hitta en leverantör av denna också. Har några kandidaterför priser mellan 8kr och 30kr istället för 357kr som de kostar hos min leverantör. Lika bra att beställa några om jag hittar några på Wish som har avtal med PostNord, annars får jag vänta till AliExpress har
etompau: OK, ja kanske är knapparna kassa. Hur ser knapparna ut - är dom öppna för fuktinträgning? Vet att mikrobrytaren för den stora stoppknappen på Husqvarnas klippare kan spöka. Den går då att åsidosätta via en menyfunktion för test/kontroll.
Martin Birgersson: Inget fel på sändaren, case closed.
qsecofr: Jag röstar för McCulloch, fick precis hem min R1000. Har haft en Worx, en Gardena R40Li, 3st Automower G2 och nu en McCulloch som man kan jämföra med en Automower 308 eller Gardena R70. De sistnämda är enligt mig en mycket bra klippare som väldigt sällan krånglar eller fastnar. Du kan dessutom som nämnts tidigare köpa en modul som gör att du kan styra klipparen från ditt
Harald Blåtumme: Ett utslitet/defekt batteri kan ge liknande symptom, går inte att mäta ett batteris kapacitet med en voltmeter tyvärr. Ett Li-ionbatteri klarar runt 1000 laddcykler innan kapaciteten börjar dala alltför mycket - men kan bli dåligt långt tidigare också beroende på höga laddtemperaturer, olämplig vinterförvaring etc. Så gör en överslagsberäkning på ungefär var du landar i antal
prototypen: Jag skulle förstärka med fint grus (4-8) och tro mig, gräs växer även i gruset. Protte
rcjofo: [citat] Litt sent svar , men jeg fikk liknande betende på min Indego etter at grannen hadde installert sin Indego 400. Løsning:I menyen kan du endre frekvens på kanttråden ..du få 4 val ... prøv det :-)