Robotgräsklippare
BCAB: Jo, men det finns tillräckligt med klåfingriga tomtar, som kan dra iväg med både det ena och det andra när man är borta, även om vi har grannsamverkan och allt det där. Det beror väl på vilka områden man bor i. Men om jag förstod försäkringsbolaget rätt, så kommer dom inte att betala ut ersättning om man är bortrest. Nu har jag bytt försäkringsbolag sen dess, men faktiskt inte
Skärkarln: Kollade på nätet, den kostar lite drygt 5 lakan, man får nog inte mer för den summan....
snowjim: Hej, Jag har en Gardena R160 där en liten fjäder till låset för stora luckan hoppat av. Fjädern kallas torsion sprint och ser ut såhär [bild] Någon som vet hur den skasittas? Förstår inte sprängskissen helt.
sturban: Smörja framaxlarna och eventuellt skruva loss plattorna som håller framaxlar och hjul och rengöra i tunnlarna som axlarna löper.
Johan Gunverth: Vad jag förstår är det i princip en licensfri AM-sändare och en mottagare, så det borde vara möjligt att pejla in brottet hyfsat säkert utan att gräva fram kabeln
Mad_Man: [citat] Det löser problemet att gräset inte hinner växa upp igen. Dock så vet jag inte om det är en långsiktig lösning; skadan gjorde ju roboten från början och vad säger att roboten inte river upp gräset igen, när den väl börjar gå där?
johan63: Är avståndet som markerats rätt ? Ser ut som det är fel, varvid hela paketet flyttats uppåt. ???? Alltså när klipparen står rätt.... [bild]
marcusjj: [citat] Jag har en l200 från 2009 som är pensionerad sedan i somras. Allt funkar förutom höger hjulmotor. PMa vid intresse :)
eviljava: Huvudsaken är att li-ion batterier inte laddas ur helt. Förvaras de någorlunda svalt håller de laddningen mycket länge och behöver inte underhållsladdas under vintern. Detta är anledningen till att Husqvarna inte har gått ut med direktiv till sina ÅF:ar om att underhållsladda robotar som "står på hyllan". Därmed inte sagt att det är skadligt att underhållsladda. Men förmodligen
Abki: Det viktiga är att laddstationen är vänd rätt. Sen när den klipper så går den alltid ut på samma sida (Har en TS1000 som gör så). Om du ställer den i laddstationen och startar klippning där så ska den gå ut på rätt sida. Man måste också ställa in om man har bara 1 huvudzon eller om det är flera zoner i klippningen. Kan vara att den letar efter zonövergångar. Kolla att
tergo: innan du köper så kolla om den klarar blöt gräs utan att den stoppar på grund av att Gräsrester blockera klippaggregatet t
Martin Hallin: Lägger du en guideslinga som går hela vägen igenom det smala onrådet bakom garaget så löser en Huskvarna 430x mest troligt det. Den har dessutom dubbla guideslingor om det skulle behövas och GPS så den vet var den varit senast. Den skall klara gångar ner till 60cm om jag minns rätt.
snj: Svarar mig själv med svaret jag fick från Husqvarna: [citat]
sturban: Vad gäller Worx M II 1000 wifi så är min åsikt efter ett och ett halvt år med den att den i huvudsak fungerar utmärkt. Jag har noterat några saker som är mindre bra som jag kan tänka mig gäller alla Worx M. Har en Bosch Indego från 2013 att jämföra med som har andra styrkor och svagheter. Om det lutar vid gränstråden (inåt i mitt fall) så kan den tappa kontakten vid hemgång och
aekeberg: För att avsluta den här tråden så kan jag meddela att jag i slutändan köpte två McCulloch Rob 600 när Clas Ohlson hade rabatt. Kommer alltså ha en klippare på vardera ytan och slipper trassel med övergång på gruset.
rävlyan: Kan inte svara på det men troligtvis klarar den att gå över gatstenen om inte knivarna är för lågt ställda men det får nog inte vara för gropigt så den studsar , det är inga fjädringar på dom , kan kanske hoppa lite och ev ändra riktning , men därom vet jag inte Så det ska nog gå att lägga avgränsningslinjer så den åt runt på alla ytor
anders07: Min Gardena Sileno+ har terränghjulen och klarar våra ca. 30 graders lutningar och är bra på att kryssa sig upp om det slirar. Problemet bara när det är blött är att den drar sönder gräsmattan rejält och vi har flera kala fläckar p.g.a det. Kommer det en 4WD skulle jag definitivt vänta på den!
erik832995: Jodå , brukar flytta över den till huvudytan innan batteriet blir tomt ,enklast så . Ungefär 2 timmar tar det om gräset inte är för välvuxet pga div. hinder . Erik
etompau: Det här med att inte förkorta kabeln är enligt mig endast ett sätt för HQ att undvika kunder som ställer till nya problem med dåliga skarvar och avbrott på kabeln, det har inget med resistans i kabeln. En konstruktion som skulle förlita sig på kabelresistans på delar av ohm för att fungera korrekt är inte rimlig. Jag har aldrig sett någon konsumentprodukt som har haft en sådan
Zellero: Tack för hjälpen. Felsökte skiten tillsammans med min kunniga polare, men bortom räddning. Så blev till o köpa att nytt. Tack ändå.
occe_: Jag har köpt en begagnad Worx Landroid som funkar helt OK men som i ungefär 1/10 ggr inte lyckas komma hem till laddaren. Det beror lite på att vägen längs kabeln lutar lite och att den råkar tappa "kopplingen" till gränskabeln. Det som händer är att den då kör rakt fel håll tills den hittar gränskabeln på andra sidan gräsmattan och startar en ny resa hem. Problemet är då att
etompau: Låter som du också har för lite klipptid. Gräset ska konstant hållas kort av klipparen. Växer gräset högt tyder det på för lite klipptid.
Akoa: Jag har också registrerat men inte fått något mail. Kollar väl när jag tar in den för vintern. Jag har inte smartversionen. Den har fastnat en gång när den trodde att den vält i en brant men annars har den varit toppen. Så antagligen ingen förbättring för min del oavsett.
larsw1: Det är autoconnect , lampor , gps som är standard i 2018 :)
Kentono: Har en robotklippare som inte vill vända när den ska in i laddstationen. Va kan det va för fel?
nikasp: Hade jag barn skulle jag sälja huset och flytta. Med så mycket mög i gräsmattan skulle man ju aldrig våga ha dem ute. Låter helt otroligt att det skulle vara så mycket skit i gräset. Med ironi-mode-off så tar ju växtligheten väldigt snabbt över. Risken att det ligger lösa skruvar och klammer mm som inte försvinner ner i gräsmattan och växer över ganska omgående (dvs ingen risk