Jag ska snart köpa en robotgräsklippare och har funderat på en McCulloch för att få en billig Husqvarna. Men jag har hört att man inte kan ställa vingelbredden när den ska följa kabeln. Stämmer det?

Jag har ett staket med en öppning i som den måste kunna ta sig igenom och jag antog att det inte skulle vara några problem med guidekabeln.

När jag tittar i manualen för Rob600 så saknas inställning för guide-bredd. Så ditt påstående verkar stämma.
Husqvarna gör en massa olika ändringar i programmen för klipparna för att kunna segmentera dom och ta olika mycket betalt.
Rob 800 och 1000 tycks enl. manualen ha funktionen.

I vår Gardena R70 finns funktionen, som då gör att klipparen varierar (ej vinglar) sitt avstånd till guidekabeln vid ut och ingång till laddare, detta för att undvika spårbildning i gräsmattan.

Att funktionen saknas ska inte påverka när den kör genom öppningen i staketet.

Öppningen är ca 78 cm. Är det tillräckligt?

Tror det.

• Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Det sitter en dörr i öppningen också, vad händer om den ska följa guidekabeln genom öppningen och så råkar dörren vara stängd? Fortsätter den att klippa som vanligt om den går på ett hinder?

Om det sker vid utgång från laddaren så är svaret ja.

Ja det är bara vid utgången jag tänker på. Har den väl tagit sig igenom öppningen på vägen ut så är öppningen naturligtvis fri även på vägen tillbaka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.