Jag uppdaterade just min klippare med senaste firmware då appen påmint mig om det en tid.
Det slutade inte bra, man kan säga att jag fick en härdsmälta.
Det finns en möjlighet att skicka feedback om produkten via appen och efter att ha försökt detta så skrev jag följande mail till dem då jag sedan tidigare har varit i kontakt med supporten och hade mailadressen.

Kontentan är, utnyttjar ni möjligheten att skicka ut klipparen till zon 3 kommer denna information skrivas över och vara väldigt krånglig att konfigurera på kontrollerat sätt, sen finns det lite oklarheter om man kan köra ut klipparen direkt från laddaren fortfarande eller om det är stoppat.

Jag vill påtala att jag inte var på ett bra humör när jag skrev mailet men jag tycker mig ha fog för min irritation, spänn fast er, här kommer mailet:

Jag hatar er!!!!!

Jag har precis skrivit ett jävligt argt meddelande om senaste uppdateringen i appen och sen försvann allt då skärmsläckaren på telefonen gick in, ännu en sak ni inte kan göra rätt!!!!!!!

Jag har precis uppdaterat min Smart Sileno och fått mina inställningar överskrivna pga funktionen assisterad konfiguration.

Helt plötsligt försvann zon 3, nu är det kanske inte hela världen att lägga till den igen men det går inte att göra på klipparen utan bara i appen.

Efter att ha gjort det så gick jag in i klipparens meny för att köra ut klipparen till startpunkten då jag inte kommer ihåg exakt hur många meter ut den ska vara men inser ganska snabbt att det är blockerat då allt numer sköts från appen.

Jag går in i appen för att se om funktionen finns där istället, men det gör den inte....

Jag förmodar att jag tar ledigt från jobbet i några dar och sitter och vaktar klipparen tills den behagar köra till zon 3 så jag kan se om det blev bra eller?

Alltså, hur fan tänkte ni?

Vem fan har nytta av de här funktionerna, man måste ju ändå vara på plats vid installation och man vill kunna kontrollera utkörningslängd för att sen sätta värdet.

En vettig feature till appen borde vara att i "realtid" se vilken zon som klipps nu samt även information om klipparen klarade av utkörningen eller om det avbröts. På så sätt kan man snabbt få en indikation om man behöver ändra på något i installationen (jag har en svår tomt så jag vet ).

Sen har jag utnyttjat totalt 90% av tiden till zon 1-3, övrigt klipptid var vikt till att klippa direkt från laddare då min tomt består av 4 områden, är den möjligheten borttagen nu eller?

Måste jag köpa en ny mer kompetent klippare efter en och en halv säsong?

/Niklas Andersson

Ja jag vet att jag kanske överreagerade något men jag står för att jag är väldigt missnöjd just nu, klipparen är bra annars men man förväntar sig inte att något ska bli märkbart sämre av en uppdatering.

Hej,

jag har också en Sileno Smart 1000 som jag uppdaterat firmware på till senaste version (Main 10.19.00 osv) men jag uppdaterade via usb-kabeln och det gick helt smärtfritt. Märkte också att nya funktioner var att kunna ange områdena via appen. Jag hade bara 1 område konfigurerat så jag testade och la till 2 stycken så totalt 3 områden. För att testa att se om längden blev rätt så kan man testa detta under inställningsmenyn på själva klipparen, gå in under områden så finns där ett "Test" alternativ som testar att "Följa Ut" och sen "Följa In" för att se om längden är OK.

//Ronnie

Jag kan inte göra nåt på område 3 på klipparen längre. Hade det innan uppdateringen.....

Jag var ju tvungen att gå ut och kolla på klipparen ikväll för att se om det gick att hitta testfunktionen.
När jag jobbade mig förbi texten om att zon 3 kontrollerades via appen så fanns ju alternativet "Test" där.
Jag är nästan beredd att sätta pengar på att det inte fanns där igår när jag testade men givet hur irriterad jag var på att jag var tvungen att ställa in allt igen så lär jag väl ha missat det.
Fortfarande förstår jag inte varför man inte kan beordra testen från appen om man nu envisats att lägga över inställningen där eller varför man inte kan ställa in zon 3 både via app eller klippare, det verkar ju funka på zon 1 och 2 liksom.
För att summera så var jag skitförbannad igår på hur illa det blev (som jag uppfattade det) efter uppdatering och efter att ha krånglat med uppdateringen bra stund så var jag redan irriterad.
Idag är jag både rätt skamsen men fortfarande jävligt sur på hur de hanterar uppdateringar.
Man får liksom en länk där det står nåt kryptiskt om att ska lägga in lite drivers och sen ovanför det finns en knapp som det står start på.
De två gånger jag uppdaterat så har jag lagt på drivers och fattat det som om jag ska starta driveruppdateringen en gång till för att uppdatera klipparen.
Efter en bra stund så har jag sen sett knappen som det står start på som sitter lite ovanför den massiva texten om hur man lägger på drivers.

Sen när man väl uppdaterat så får man liksom se vad som väntar en, kanske en beskrivning om de förändringar som skett sen senaste versionen kunde vara lämpligt tycker man.
Jag hade haft lättare att ta att jag var tvungen att göra om en massa inställningar om jag hade fått en heads up på det och kanske tom blivit uppmanad att notera de inställningar jag hade så jag enkelt skulle kunna återställa dem.

Så slutligen Gardena, ursäkta mig för jag överreagerade och skärp till er ni också.

Håller fullt med att en changelog är absolut minimum som bör ingå när man uppdaterar. Speciellt viktigt är det ju när det tillkommer nya funktioner. Som det är nu blir det ju lite trial and error för att veta vad som är nytt

Får man mail om uppdatering finns tillgänglig eller testar ni lite då och då?

Har registrerat klipparen hos gardena, som då bla ska skicka ut mail om uppdatering finns. Har inte fått nått mail ännu så jag kollar av lite manuellt på uppdateringssidan ifall en ny version har kommit. Kräver ju då att man har koll på vilken version som är installerad på klipparen.

• Gilla
Akoa
  • Laddar…
Har också registrerat mig men aldrig fått mail om uppdatering. Om man har en smart så får man dock aviseringar i appen. Det är så jag fått reda på att det funnits nya uppdateringar. Givet mina erfarenheter så skulle jag inte aktivt söka efter uppdateringar såvida jag inte upplevt att klipparen krånglade eller så.
Jag gar ju inte märkt att själva klipparen blivit bättre, bara mer lullull i appen.
Det kan ha blivit längre klipptid efter varje laddning så det är möjligt att de fått till bättre batterihantering. Jag har dock inte mätt tider eller verifierat detta på något sätt.

• Gilla
Akoa
  • Laddar…
Jag har också registrerat men inte fått något mail. Kollar väl när jag tar in den för vintern. Jag har inte smartversionen. Den har fastnat en gång när den trodde att den vält i en brant men annars har den varit toppen. Så antagligen ingen förbättring för min del oavsett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.