Byggahus.se

Underhållsladda ny klippare?

1. W
    Medlem Nivå 6
    Har köpt en Gardena Smart Sileno+ 1300 på höstrea.

Tänkte spara installation och driftsättning till våren och har således inte ens packat upp klipparen. De nämnde något om underhållsladdning på vintern när jag köpte den men frågan är om jag behöver packa upp den och underhållsladda den 1-2 gånger under vintern trots att den inte är använd? De borde väl klara sig, eller kan de bara ligga på hyllan ett antal månader innan batteriet förstörs?

2. E
    Medlem · Nivå 22
    En fråga för Gardena skulle jag säga. Svårt att exakt veta batteristatus när den kommer från fabrik.
    När vi ställer av vår Gardena R70 laddar vi fullt och stänger av klipparen på huvudbrytaren. Sedan rör vi inte den förrän det är dags att klippa på vårkanten.

Skulle jag gissa ska du inte behöva göra något med din klippare. Det vore ohållbart om alla förpackade maskiner som ligger på lager skulle tas upp och laddas med jämna mellanrum.

• Laddar…
  3. boltis
    Medlem · Nivå 9
    Rekommendationen är att alla maskiner skall vinterladdas. Även nya maskiner i låda. Bara till att packa upp och ladda för att vara på den säkra sidan.

• Laddar…
  4. E
    Medlem Nivå 10
    Huvudsaken är att li-ion batterier inte laddas ur helt.

Förvaras de någorlunda svalt håller de laddningen mycket länge och behöver inte underhållsladdas under vintern. Detta är anledningen till att Husqvarna inte har gått ut med direktiv till sina ÅF:ar om att underhållsladda robotar som "står på hyllan".

Därmed inte sagt att det är skadligt att underhållsladda. Men förmodligen är det lite onödigt.

Det som skadar li-ion är att ladda i minusgrader samt låta det ladda ur helt.

• Laddar…