Sprang på en ny klippare här i området, en Robomove RX20u. Lustig krabat, klipper både framlänges och baklänges. Dock har den ett väldigt "snurrigt" beteende tycker jag. Under de minuter jag stod och tittade på den kom den aldrig ut från den lilla gräsplätten.
Förutom det så försökte den flytta på staketet med resultat att den gjorde några gropar i gräsmattan.
Efter någon minut så gav den upp och vände körriktningen.
Förutom det så försökte den flytta på staketet med resultat att den gjorde några gropar i gräsmattan.
Jag noterade att den körde över gränstråden olika långt beroende på om det var fronten eller bakdelen som körde över tråden.G Ganescha skrev:
Antar att ägaren nyligen har driftsatt den och vill provköra.
Ja det flesta gräsmattor här längst ner i Skåne är rejält gula.
Ja utgår från att den hade detekterat gränskabeln om inte staketet hade stått där.G Ganescha skrev:
Men uppenbart har dom sparat in på krocksensorer på klippare.
Btw undrar om det inte är samma maskin som Wolf Loopo S150.
Nja på andra platser på gräsmattan så funkade avkänningen av gränstråden oavsett vilken del av klipparen som körde över tråden.
Dock är detekteringsavståndet olika beroende på vilken del av roboten som kör över tråden.
Något gick fel precis vid staketstolpen och tråden gissar jag.
Dock är detekteringsavståndet olika beroende på vilken del av roboten som kör över tråden.
Något gick fel precis vid staketstolpen och tråden gissar jag.
Jag har en RX20 och uppfattade så att man måste ta hänsyn till att den vill åka en bit över slingan. man får med en väldigt bra instruktion till detta. Tyvärr snurrar den väl mycket, hade varit bra om den klippte en längre sträcka innan den vänder. Tycker att den klara sig ganska bra när den stöter på föremål.
Vore intressant att veta hur dem tänkt vad gäller "snurrningen "
Det som förundrar mig lite är att den uppenbart åker över slinga olika långt beroende på om det är bakdelen eller framdelen som kör över slingan.L Lawrence skrev:Jag har en RX20 och uppfattade så att man måste ta hänsyn till att den vill åka en bit över slingan. man får med en väldigt bra instruktion till detta. Tyvärr snurrar den väl mycket, hade varit bra om den klippte en längre sträcka innan den vänder. Tycker att den klara sig ganska bra när den stöter på föremål.
Jag gissar på att slingan som syns i min film inte är lagd med korrekt avstånd till fasta föremål.
Gick förbi samma klippare idag. Då hade den hittat ett nytt ställe som den gillade. Där stod den och spann med sina hjul, fram och tillbaka kanske under 4-5 minuter. Sedan lämnade jag den, och återkom efter kanske en kvart, ja då stod den kvar, lika ihärdig med sina försöka att komma loss.
Fina små dioder blinkade, men ingen time-out i programmet har man lyckats lägga in. Står väl kvar och spinner tills batteriet är slut.
Fina små dioder blinkade, men ingen time-out i programmet har man lyckats lägga in. Står väl kvar och spinner tills batteriet är slut.
Det där verkar ju inte vara världens smartaste.....E etompau skrev:Sprang på en ny klippare här i området, en Robomove RX20u. Lustig krabat, klipper både framlänges och baklänges. Dock har den ett väldigt "snurrigt" beteende tycker jag. Under de minuter jag stod och tittade på den kom den aldrig ut från den lilla gräsplätten.
[video]
Klicka här för att svara