Robotgräsklippare
xv1: Jag fick svar igår med en offert på kretskortet. 32.95 euro så blir nån krona billigare än Clas Ohlsson. Har beställt så ska bli intressant att se hur det fungerar. Lite intressant är det ju dock om dom tänkt att en stackare ska sitta o göra offerter på varenda del. Förmodligen oxå då svara på en massa frågor via mail innan.
Fede85: Jag har precis monterat och installerat en Stiga autoclip 230 med begränsningskabel ungefär ett cm nedgrävd. Allt fungerar ganska bra föruto att ett par gånger har roboten stannat vid ungefär samma punkten, displayen visar "Blocked - block 1" eller block 4. Inget sånt visas i troubleshouting delen på instruktionsboken. Dessutom svarar ingen knapp när detta händer. Roboten kan bara
brellan: Hej! Precis så var det samt att jag var tvungen att fabriksåterställa. ;) [citat]
Nötegårdsgubben: Tack, ja det redde upp sig förra våren. :cool: Lustigt det där med att det står att man inte ska dra guidekabeln över dubbel begränsningskabel. Det har funkat problemfritt för mig och måste finnas en och annan som dragit kabeln på ett sämre sätt än nödvändigt för att de följer rekommendationerna.
etompau: Framför laddstationen ska guidekabeldragningen följa manualen, dvs minimum 2 m rakt ut från laddaren. Ändrar du guiden efter detta avstånd lär roboten fungera utan att du behöver göra någon kalibreringsprocess.
golfgreen: Jag var ut och mätte alla intressanta delar av trädgården idag och insåg två saker: dels måste jag skaffa nya glasögon och även att det var mycket bredare än jag först trodde. Jag bifogar en ny karta med uppdaterade mått med ett lite uppdaterat staket, då jag såg att det enkelt går att öppna staketet på den högra delen för att låta klipparen gå där. Hur hade ni dragit
golfgreen: Köp en Gardean Sileno Life 750. Husqvarna i grunden men till rätt pris. https://www.gardsman.se/grasklippning/robotgrasklippare/robotgrasklippare-gardena/gardena-sileno-life-750-robotgrasklippare.html Ca 1000:- till om du vill ha Smart med mobilkoppling.
nauleem: Efter kontrollmätning på sensorpaketet kunde jag konstatera att det inte var någon kontakt från den svarta sladden på kontakten till någon av metallblecken så bytte jag kablar där, men maskinen vill varken ladda eller starta. Borde maskinen starta om batteriet är fulladdat men sensorpaketet är trasigt?
golfgreen: Om vi vänder på frågan, vad finns det för positivt som gör att du funderar på att köpa den? Om det inte finns någon konkret anledning eller om anledningen är "ett bra pris" så har du nog svarat redan - köp en annan klippare.
golfgreen: Nu har jag upptäckt en nackdel med den nya lösningen som jag tror inte skulle finnas med den gamla. Idag gick den in mellan två trädgårdsmöbler och vid den första kollisionen så började den backa precis som den ska. Men när den då backade på den andra möbeln så lyfte den på kåpan vilket triggade stöldlarmet med ljud och kodinskrivning som resultat. Det kräver speciella
golfgreen: Jag har ingen erfarenhet av Alko men jag skulle personligen inte köpa en klippare som inte a vänder guidekabel eller möjligtvis GPS. Kollar man klipp på Youtube så verkar Alko lämna spår i gräsmattan när den följer gränskabeln och det är inte bara fult utan kan även på sikt leda till att den fastnar när den ständigt går och sliter på samma ytor. Mitt tips om man vill ha en
Flyboy: Jo, har sett det där videoklippet från testet och min respekt för råd o rön är lika med noll numera. Visst sensorerna på Stigan och Ambrogion verkar inte lika känsliga som hos de andra, men de kunde ju åtminstone trycka ner pinnen mot marken så maskinen inte puttar den bara. Inte fan flyttar en robotklippare på min fot, plus att pinnen sitter på tok för långt bak i skon... Notera
Nötegårdsgubben: [citat] Risken finns nog att klipparen hoppar från ena kabeln till den andra om de är för nära. Men klipparen går på vänster sida in mot laddaren, så din kurva ligger ”rätt” iom att klipparen går på motsatt sida mot mötande kabel. En halvmeter räcker säkert bra. Jag skulle göra lite mjukare svängar än 90 grader, men går gör det säkert. [citat] Räcker gott och väl.
Nötegårdsgubben: Jag byter hellre knivar inför säsong än efter. Oklart varför, men så gör jag.
JanneJanne123: Ja, den förläggningen kommer bli bra.
etompau: [citat] Det finns säkert en viss tolerans för avståndet mellan kablarna innan roboten börjar att känna av fältet omkring kablarna.
tergo: jag har min bosch stående på södersidan ,innan jag hade tak över så råkade jag utför att den inte ville ladda på grund av att den var för varm t
golfgreen: Jag har en Stiga Autoclip 325 som jag tänkte sälja. Den är inköpt 2013-2014 nån gång och blev uppgraderad till det nya underredet 1 eller 2 år senare. Vad kan den vara värd idag? Det är ju en välfungerande maskin och klipper fortfarande lika bra som när den köptes, men nya modeller idag har naturligtvis fler finesser. Känns lite svårt att sätta ett pris på den. 1
Petteri Koste: Blixten kan ha förstört laddaren. Hände mig 2 ggr. Sen blev det en åkgräsklipoare.
Gus51: Batteri slut [bild] [bild] Men det sitter två små 2300 mAh Kan man sätta in ett det större som finns på 9000 mAh det är samma volt 25,2 v
Husqvarna220Ac: [QUOTE="largab, post: 3238021, member: 60411"]Hva behöver 25 cm kant mot vägg om man inte vill trimma. Med tex Worx m500 (cut to edge) behövs troligen
Vermilion: [citat] Lägger man ner nät kan man inte vertikalskära gräsmattan i framtiden för att lufta den vilket i sin tur kan ge en ful gräsmatta.
sunebralla: Det skiljer ju bara 10% på priset så att den är onödig gör inte nåt. Vill bara ha den som blir bäst för jobbet :). När du skriver att jag skall vara noga med avstånden på guideslingan. Vad är det du tänker på speciellt? Det som jag ser som möjligt problem är de smala passager vi kommer sätta upp. Man anger att 60cm är det smalaste som funkar, är det 60cm mellan
exxy19: Man får larm om den fastnat, man kan stoppa klippning och docka den samt även starta klippning. Den stora fördelen är att man vet om man ska ut och leta klippare eller om den klarat sig utan missöden, väldigt smidigt att få den infon om man har en krånglig tomt.
etompau: Det där med underhållsladdning under vinterförvaringen finns det delade meningar om. Vi har aldrig vinterladdat vår Gardena R70. Laddar bara fullt vid avställning på hösten, slår från huvudbrytaren. På våren är i princip batteriet fullt och roboten sticker iväg.
etompau: Skulle säga att du får vad du betalar för när det gäller robotklippare. Större komplexa ytor med lutande partier kräver en bra klippare om du ska bli nöjd och slippa mecka och hjälpa klipparen. Mitt råd är att välja klippare ur Husqvarna- eller gardenafamiljen.
MagnusMaggie: Jag kan svara på min egen fråga: jag lämnade en dryg meter mellan kablarna, inga problem. Detta är mellan en robomow rs615 och en Bosch indego Robomowen är nog det bästa köp jag nånsin gjort. Den körde utan problem hela sommaren, och jag menar helt utan interventioner alls. Jag pillade bort gräs underifrån två gånger, det var allt.