A aekeberg skrev:
Även genom sten?
Grejorna är gjorda för att läggas i jord och inte i sten. Sannolikt reduceras avståndet något om kablarna ska begravas under 20 cm granit. Tror inte ngn har gjort ett vetenskapligt försök med att exakt mäta detektionsavståndet mellan det elektriska fältet omkring ledaren och sensorerna i klipparen när kablarna drages under gråberg.

Begränsningskabeln är nog inget problem, även om det är 20 cm glapp i signalen vänder nog klipparen mot kabeln. Guiden skulle kunna strula, men jag tror även där att signalen framifrån och bakifrån ”läker ihop” tillräckligt för att klipparen ska förstå vart den är på väg även om det skulle bli några cm glapp. Värt att testa i alla fall så du inte sågar sönder stenen i onödan.

Tack för alla kommentarer och tankar så här långt! Känner att jag har en utgångspunkt för hur jag kan få till det. Får helt enkelt prova det upplägget och se om det funkar!

Nästa steg blir att skissa upp ett utkast till kabeldragning (och givetvis inhandla en klippare!).

För att avsluta den här tråden så kan jag meddela att jag i slutändan köpte två McCulloch Rob 600 när Clas Ohlson hade rabatt. Kommer alltså ha en klippare på vardera ytan och slipper trassel med övergång på gruset.

• Gilla
dacolonel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.