Hej. Har en clipper 1200 som rullat på fint i 3 säsonger om än några små grejer som jag har lagat själv såsom hjullager, hjul som lossnat, lyftsensorer som släppt gängorna .
Men nu till saken. Efter att ha lagt den upp o ner för att laga en lyftsensor och glömt den så en natt när det ösregnat så funkar ej bakåtknappen eller startknappen. Har rengjort, torkat och pulat med kretskortet utan framgång, har en likadan maskin till så vet att det är just kretskortet som är paj, men KAN MAN LURA IGÅNG DEN PÅ NÅT SÄTT? Har lött om en fungerande knapp till startknappen men det hjälpte ej.
MVH GREVEN
Men nu till saken. Efter att ha lagt den upp o ner för att laga en lyftsensor och glömt den så en natt när det ösregnat så funkar ej bakåtknappen eller startknappen. Har rengjort, torkat och pulat med kretskortet utan framgång, har en likadan maskin till så vet att det är just kretskortet som är paj, men KAN MAN LURA IGÅNG DEN PÅ NÅT SÄTT? Har lött om en fungerande knapp till startknappen men det hjälpte ej.
MVH GREVEN
ahh, ser det nu, det man kan göra iom att du har ett fungerande kort är att ohmmäta mot andra lödpunkter var tryckknapparna är kopplade mot och löda in kablar från dom punkterna till dom ej fungerande knapparna
Ooh shit. Där försvann min kunskap.M micked99 skrev:
Har ohmmätt knapparna, men längre än så sträcker sig inte mitt kunnande.
ser ut att vara ett 4 lagers pcb, start knappen är den viktiga av dom två, bakåt kan man leva utan i nödfall.
Det jag tänkte är att du ohm mäter mellan punkterna som jag satt pilar mot, du har säkert ett läge på din multimeter som piper om du lägger mätprobarna mot varandra, det ska då pipa när du sätter poberna mot dom inritade punkterna, vänd på kortet och mät där den kommer ut på andra sidan och se om du kan följa den till någon ytterligare punkt att mäta mot, jämför det du kommer fram till mot ditt trasiga kort.
Det jag tänkte är att du ohm mäter mellan punkterna som jag satt pilar mot, du har säkert ett läge på din multimeter som piper om du lägger mätprobarna mot varandra, det ska då pipa när du sätter poberna mot dom inritade punkterna, vänd på kortet och mät där den kommer ut på andra sidan och se om du kan följa den till någon ytterligare punkt att mäta mot, jämför det du kommer fram till mot ditt trasiga kort.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden