Hej. Har en clipper 1200 som rullat på fint i 3 säsonger om än några små grejer som jag har lagat själv såsom hjullager, hjul som lossnat, lyftsensorer som släppt gängorna .
Men nu till saken. Efter att ha lagt den upp o ner för att laga en lyftsensor och glömt den så en natt när det ösregnat så funkar ej bakåtknappen eller startknappen. Har rengjort, torkat och pulat med kretskortet utan framgång, har en likadan maskin till så vet att det är just kretskortet som är paj, men KAN MAN LURA IGÅNG DEN PÅ NÅT SÄTT? Har lött om en fungerande knapp till startknappen men det hjälpte ej.
MVH GREVEN

R
Kan var fukt kvar , prova med att lägga kortet i ugnen 40 C ett par timmar , det ha hänt mirakel förr

Jag har torkat i torkskåp nån timme utan resultat.

R
Då kan det vara kört med displyen . kanske det gått väta i mellan där själva kristallerna är . men har ingen
klippare själv så jag kan inte säga vad , bara tänka

M micked99 skrev:
finns nya kort att köpa här [länk]
Tack för länken, men den har jag redan hittat... Blir väl o beställa en ny.

det är väll troligen ärg i trycknapparna, du kan prova att kortsluta lödpunkterna på tryck knapparna och se om den reagerar, om den gör det så kan du löda dit nya.

Har redan provat och som sagt lött dit en fungerande knapp på start.

ahh, ser det nu, det man kan göra iom att du har ett fungerande kort är att ohmmäta mot andra lödpunkter var tryckknapparna är kopplade mot och löda in kablar från dom punkterna till dom ej fungerande knapparna

M micked99 skrev:
ahh, ser det nu, det man kan göra iom att du har ett fungerande kort är att ohmmäta mot andra lödpunkter var tryckknapparna är kopplade mot och löda in kablar från dom punkterna till dom ej fungerande knapparna
Ooh shit. Där försvann min kunskap.
Har ohmmätt knapparna, men längre än så sträcker sig inte mitt kunnande.

kan du ta ett bra kort på undersidan på kretskortet och ladda upp?

Grönt kretskort med olika elektroniska komponenter och anslutningar, inklusive kondensatorer och kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ser ut att vara ett 4 lagers pcb, start knappen är den viktiga av dom två, bakåt kan man leva utan i nödfall.

Det jag tänkte är att du ohm mäter mellan punkterna som jag satt pilar mot, du har säkert ett läge på din multimeter som piper om du lägger mätprobarna mot varandra, det ska då pipa när du sätter poberna mot dom inritade punkterna, vänd på kortet och mät där den kommer ut på andra sidan och se om du kan följa den till någon ytterligare punkt att mäta mot, jämför det du kommer fram till mot ditt trasiga kort.

• Närbild av 4-lagers PCB med markerade mätpunkter och en startknapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du kan också mäta över tryckknapparna och se att dom verkligen funkar som dom ska så att du fått rätt knappar som ger kontakt när du trycker och inte funkar tvärtom, slutande i "ointryckt" läge

Tack för hjälpen.
Felsökte skiten tillsammans med min kunniga polare, men bortom räddning.
Så blev till o köpa att nytt.
Tack ändå.

• Gilla
micked99
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.