prototypen
prototypen: Att lägga tråden före rullgräset tycker jag är smart bara man vet var kanter och hinder kommer att bli så går det bra Å andra sidan lägger man tråden ovanpå gräset så är det hart när omöjligt att hitta tråden efter några månader och att få upp den nästa år är jobbigt. Jag har skarvat med orange FK, tror ni att den syns, näää Protte
8 svar · 3,3k läst
G
Ganntrader: Den kommer inte "se" de liggande rördelarna. Det finns lite olika lösningar som att sätta upp en bräda som gör att klipparen inte kan köra över de liggande rördelarna. Alternativet kan i detta fall vara "Off Limits".
1 svar · 2,3k läst
P
pennybridge: Tack så mycket för feedbacken. Ska testa lite idag och se hur det slutar :)
5 svar · 2,5k läst
·
M
Murkla1949: [citat] Ja det är precis så jag tänkt. Förhoppningen är att sambon till slut accepterar att den större delen blir en äng och inte en gräsmatta... Nåja, den som lever får se. Ser fram emot att få testa roboten när det är dags.
14 svar · 3,8k läst
·
13th Marine
13th Marine: Jo jag vet =) Jag funderade mest på den tekniska begräsningen, men det verkar vara mjukvaran som begränsar det.
10 svar · 1,9k läst
·
T
Tompa26: [citat] DBot säljer samma klippare och hjälpte mig snabbt igång med den när Outl1 vägrade. Fruktansvärd konversation med outlet1. De svarade på en fråga i taget och sedan dröjde det en vecka tills de svarade nästa gång på min nya fråga.
16 svar · 29,9k läst
G
Anonymiserad 239657: [citat] Möjligt. Men du kan använda vilket märke nästintill till alla robotar. Så länge den får signal. I med han inte valt märke ännu så kan han likväl köpa en rulle från ex grimsholm och lägga ner. Men jag tyckte det var mycket smidigt att köpa hqs paket i med jag köpte en hq.
4 svar · 3,5k läst
4
4092: Tackar för din hjälp och kommer låta den få vara i detta läge.
16 svar · 9,3k läst
·
R
Rickie: [citat] Hittade 10mm vp rör hos elektrikern, nu ligger de i marken och imorgon ska jag börja dra kabel!
4 svar · 2,9k läst
·
Tomme63
Tomme63: Stigan vill inte börja programmet med att kantklippa trots programering? Någon som har ett tips? Anders
0 svar · 1,6k läst
E
etompau: Du kan ju kolla vilken FW du har i din maskin och sedan höra med en ÅF vad senaste (sista?) version ligger på. R160 tror jag är på väg ut från marknaden och det lär inte komma några uppdateringar. Tillverkarna väljer olika system och styrlogik. Man bör ha i åtanke att vändande av klipparen även ska fungera på lutande plan och i vått gräs utan att klipparen halkar utanför
6 svar · 3,0k läst
·
D
dohfo: Håller fullständigt med dig faktiskt. Den har redan varit på reparation en gång under garantitiden. Men nu har man ju köpt möget, så nu gäller det att hålla liv i skiten så länge som möjligt
2 svar · 10,8k läst
E
etompau: Ok, kan du få kabeldragningen till att uppfylla avståndskraven kan det gå. Markytan får naturligtvis inte innehålla kanter som klipparen kan köra mot/fastna på. Vid utgång och hemgång via guidekabel sker ingen klippning. Under klippfasen kan klipparen leta sig in på passagen mellan hus och pool och där köra runt och "klippa". Ett tips är att höra med någon lokal ÅF, ibland kan dom
7 svar · 4,7k läst
·
P
Parkas: Hmm, kopplade in ön igen igår em och allt funkar numera som det ska, så det måste ha varit glapp i nåt skarvdon misstänker jag, alt att jag korsat kablarna. Så länge allt funkar nu så är jag nöjd.Tack för inspelen.
6 svar · 3,2k läst
·
M
mavisflipp: Perfekt. Tack så mycket. Ska testa det när jag fått iordning på allt
2 svar · 4,3k läst
Stefan N
Stefan N: http://vmaskin.se/produkt/hyr-kabellaggare-till-begransningskabel/
6 svar · 2,1k läst
·
O
oivind37: Hur nollställer man felkod på en Landroid M500?
0 svar · 1,8k läst
Tomme63
Tomme63: Jag har ett problem! Min robotgräsklippare Stiga 550 skall passera en passage på ca 10 meter. Detta för att nå den andra delen av gräsmattan,utan att kalla detta ett stängt område. Passagen är 110 cm bred från häck till husvägg, om slingorna läggs enligt anvisningar 30 cm från ena sidan och 35 cm från andra sidan blir måttet mellan slingorna 45 cm. Stiga 550 skall klara en passage
0 svar · 1,4k läst
M
Marlin11: Inhandlade i dag 2 st 430x. En till mig och en till en vän. Fick dom för 24k st (billigare än på nätet). När jag kom hem upptäckte jag att kartongerna var olika stora och misstänkte att det var olika årsmodeller. Läste nu på etiketterna och mycket riktigt står det recharged nov 19 på den ena och recharged sep 18 på den andra. Misstänkte att det kanske var 2019 årsmodell jag skulle
11 svar · 19,2k läst
·
T
Tomgra: [citat] Topped bra tack
2 svar · 4,4k läst
E
etompau: Läs igenom manualen (några gånger) och jämför med vad som anges där med din egen trädgård. Lutande trädstammar bör avgränsas med beg.kabel annars finns risk att roboten "klättrar" upp på stammen och avbryter klippningen.
5 svar · 3,6k läst
Sundis100
Sundis100: Hej, tack för ditt svar. Hade förväntst mig längre livstid men det verkar logiskt vad du skriver Mvh Stefan
2 svar · 6,9k läst
Elkludde
Elkludde: Inaktivera 5 Graders köldspärren
0 svar · 2,8k läst
S
Soyish: [citat] Haha. Fick erbjudande av en bekant som jobbar med lackering.
275 svar · 49,0k läst
·
E
etompau: 14 cm är i minsta laget. Ska det bli bra vid övergång mellan gräs och sten bör stenläggningen vara kanske det dubbla så att klipparen kan nå att klippa och köra över gräskanten, annars kommer gräskanten bara att vika ner sig. På vissa modeller av HQ/Gardenas klippare kan det i menyerna justeras hur långt över gränskabeln klipparen ska köra. Kolla i manualen för just din modell
1 svar · 2,0k läst
T
tergo: jag använde https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-10-st-2000040888 jag skarvade kablen 2013 och det funkar fortfarande
14 svar · 4,0k läst
T
TommyEng: Tyvärr är det nog så att det kräver auktorisering av HQ. Så småningom blir äldre modeller obsoleta och då kanske HQ skulle kunna vara villiga att släppa service programvaran för dessa maskiner fritt.
6 svar · 9,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Den kan du lätt byta själv om du inte har fem tummar per hand. Kolla först upp årsmodell (står under luckan) https://www.gplshop.se/husqvarna-automower-reservdelar/reservdelar-husqvarna-automower-230-acx/?twsListGroup-68084621=g-position-a-24-1 brytare till 2010 (och troligtvis till alla liknande modeller)
2 svar · 6,0k läst
M
MartinGardena85: [citat] Det fungerade bra, han smyger igenom så fint utan problem
2 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.