Hej

Jag har efter ganska stora förändringar i trädgården tröttnat på 20-30 skarvar o bestämde mig för att lägga ny kabel. Efter detta uppstod ett för mig obekant problem. Jag har två ”öar”, ett träd med liten rabatt runt och en större rabatt. Har tidigare aldrig varit något problem men nu är det som om just runt dessa två öar så projiceras det ett fält av kabeln och klipparen vänder ca 45 cm innan den kör över kabeln.

Det är bara på dessa två ställen, överallt annars går den precis som innan. Det är på samma avstånd från kabeln på båda öarna och hela vägen runt respektive. Flyttar jag in kabeln flyttas avståndet den vänder på med samma sträcka så därav min teori om ett större ”kraftfält” runt kabeln just där.

Det är en Husqvarna 310 med några år på nacken. Kabel köpt hos auktoriserad återförsäljare osv.

Någon som vet vad problemet kan vara och vad man gör åt det?

Bästa svaret

Du har sannolikt "korsat" kablarna som går ut till öarna. Ett vanligt fel.
Bild finns i manual som förklara hur det kan gå fel, men kommer du med beg.kable från ex. höger och går ut till ön så ska kabeln läggas moturs runt ön och sedan gå tillbaka.

Schematisk illustration av felaktig kabeldragning markerad med ett förbudstecken.

Fast så blir det väl inte med korsad slinga? Då stannar väl roboten och säger att den är utanför klippområdet.

Vid test verkar det vara detta som var problemet!
Tack för snabbt svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.