Robotgräsklippare
Leo Sattler: Tack för tipset. Jag får fråga i bekantskapskretsen om någon vill åta sig att bygga. Gäller bara att hitta delar. Inte helt lätt när man inte behärskar språket (Thailändska)
Ingper: Efter flera mail med påstående att jag både redan skulle ha fått PIN och att den skulle vara bifogad i mail (vilket den inte var) har jag nu fått en PIN-kod med vilken jag fick igång klipparen. Bortsett från någon repa ovanpå ser den ju ny ut. Skall registrera den så jag vet att ingen annan varit före. Fick också manualer som PDF, men på gamla modellen (2012) med motiveringen att
tttomten: 27% är ingen match för en klippare.
SolenSkiner: Så länge det bara är knivarna som eventuellt tar stryk så är det ju ingen fara. Tyvärr så kommer jag inte kunna dra begränsningskabeln som endast en passage då roboten kommer från den stora ytan och ska över till de två små ytorna som är separerade av en grusgång. Se bifogad bild och om ni har nått bättre alternativ är jag naturligtvis öppen för förslag. Vit färg = Berg
RoAd: Jag köpte en sådan här: https://www.clasohlson.com/se/Spänningsdetektor-med-LED-lampa/p/36-5736 Sedan använde jag en gammal växelströmstransformator till någon ljusslinga jag hade liggande (48V). Ena tråden anslöt jag till slingan och andra stack jag ner i marken. Eftersom spänningsdetektorn går att ställa ner så lågt som 5V var det relativt enkelt att hitta ett läge där den
Mor i Sutre: [citat] Intressant! Det ser lovande ut :)
Rosenmy: Är det någon som vet hur man löser felkod 150 och 151 på en bosch indigo den äldre modellen?
Idonea: Jag söker efter en hjulmotor till Husqvarna G1 1998 automover robotgräsklippare,Den kan vara defekt , jag behöver endast sensorringen till rotations decodern Mvh
Demmpa: Eftersom jag har lödkolv/lödstation så använder jag ingen speciell hylsa utan trär på en 10-15cm lång bit krympslang (med lim) på ena kabeln, skalar upp ca 1cm på vardera tråden å en liten bit avskalad kabel, tvinnar ihop ändarna, löder, trär på krympslangen å värmer med varmluftspistolen. Dessa plus en bit extra krympslang ska fungera lika bra som ren lödning.
Gustav E: Såg i en annan tråd för några dagar sedan att det tipsades om nya 2020 års modell av Automower 305. Såg en rolig, tyvärr troligen felaktig, annons om den. Tittade om jag såg någon tråd om nya modellen men det fanns inte, så startar denna. Nya Automower 2020 skiljer sig en del från tidigare. Bland annat går den att spola med trädgårdsslang och har systemaitsik passagehantering.
mickeg123: Hej på er, Jag har lite problem med utrymme vid vinterförvaring av vår Robomow RS615Pro. Jag har hört lite rykten om att det skulle finnas något slags väggfäste som ska vara anpassat för just Robomow RS. Problemet är att hur jag än söker efter det så hittar jag absolut ingenting. Någon som vet vad jag pratar om och kan tipsa om vart jag kan få tag på det?
Maxwells demon: Är det någon som har kört in den nya FW till sin klippare där man har nu möjlighet att få uppdateringar Firmware Over The Air? FOTA. https://www.husqvarna.com/se/support/sjalvservice-digitala-tjanster/vad-ar-fota-och-hur-anvander-jag-det-ka-01099/ Ska ringa min återförsäljare på måndag. Fick hem klipparen efter vinterservice nyligen men de verkar inte ha kört in någon ny FW..
Eripet04: Vid test verkar det vara detta som var problemet! Tack för snabbt svar.
tensiden: [citat] Beror också på hur man nyttjar sin gräsmatta. Jag gillar att exempelvis kunna låta klipparen stå still ofta under sommaren när vi har barnens leksaker, plaskpool och annat ute på gräsmattan. Den hinner med i alla fall på den tid jag kan låta den köra. Dimensionerar man på gränsen och dessutom har snabbväxande gräs så kanske man tvingas ha klipparen ute dygnet runt. Men
MaBj: [citat] Tack, tror blecken var största problemet.. smärglade lite och nu verkar det gå bättre.
Ljungsgård: Min Meec 1200 var ute på ett par rundor nu i vår. Men helt plötsligt stannade den och visar nu inget livsvilja :( displayen lyser inte alls. Batteriet ger ca 26v (nytt förra året) huvudströmbrytaren verkar fungera, det kommer 26v från kontakten. En liiiiten röd lampa lyser på moderkortet när man slår på huvudströmbrytaren men det är allt... Någon som har något tips? Kan man mäta
Darth Peter: Jag råkade rycka loss kablarna ur stiftkontakten. Är det någon som kan säga i vilken ordning de ska sitta? [bild]
etompau: [citat] Ja, platsen ser ju inte optimal ut för en laddstation. Går det inte att fixa till något utrymme där? Att ha klipparen vid garaget, kanske på kortsidan där nu en husvagn skymtar och som i din första bild, låta guiden gå i vänstervarv, ner till det lilla området tycker jag hade blivit bäst.
etompau: [citat] Den gör det för att kunna finna ut vilket avstånd från guidekabel som maximalt kan användas. Tror inte det har någon större betydelse att den inte går igenom i ditt fall. Antagligen beror det på hur du har gjort dragningen av kablarna runt laddstation. Följ instruktionerna för bäst funktion.
Stickan56: [citat] Var det mullvadar då också?:giggle: Stickan
tensiden: Även jag röstar för kantskäraren ovan. Jag petade ner 1km slinga i trädgården förra året med en sådan. Runt rabatter och annat frifräste jag och för guiderna drog jag snöre mellan två pinnar först för att få "raka vägen". Går fjantsnabbt. Sen drar man ner sladden med moraknivshölstertricket (peta in sladden i plastfodralet och dra det bara i backen i spåret du gjort med
ymmij12: Funderar på att köpa worxs robotgräsklippare. Tänkte på 1000m2. Dock ska man han den nya 2020 modellen så blir det som billigast 13 000. Tar man 2019 så kostar den som billigast 10 000. Min fråga är dock: Är det någon skillnad mer än batteriet på 500m2 modellen? Tänker funktionsmässigt eller storleksmässigt. Är det bara batteriet som skiljer så skulle man kunna köpa den
cpalm: Vi kör vår på GPS och den går automatiskt ut på guidekabeln då och då, så det borde funka för dig med så småningom.
golfgreen: [citat] Nej, det finns nog inte. Den sköter det automatiskt, när den följer kabeln och går in i något så börjar den följa kabeln exakt i några meter för att sen fortsätta på ett slumpmässigt avstånd.
Silver78: Med tanke på att garage har en viss manöverutrymme så bör du ju åtminstone ha samma bredd som robotgräsklipparens bredd + lite till. https://bolist.se/produkt/hus-t-robotgrasklippare-nyby-840x76x57cm/?article=7391535645600&gclid=CjwKCAjwp-X0BRAFEiwAheRuizSnFq-YinLtsqoysqF7nW1E_VXxUlBYW0SWFrB0qgZNmAC2avyPcxoCkMoQAvD_BwE
tttomten: Du måste hitta kabeln för att ha något att skarva på men självklart kan det vara värt att slopa 5 meter för snabbare grävning. det är enkelt att skarva, gör det bästa av situationen så hjälps vi åt när vi vet vad som behövs göras.
Vespa: Ikväll startades roboten och den går fint upp och över mina ramper ;) Försökte bifoga video men lyckas inte.
hedde: Skall för första gången installera en robotgräsklippare på min tomt. Det blir en äldre modell som dom sålde ut på Clas Ohlson, en WORX Landroid WG792.E1 Jag har en trång passage på baksidan av huset och har bifogat en bild nedan på tomten och skulle gärna ta emot tips och idéer på var man bästa skulle placera laddningsstation hur man skall tänka vid programmering. behöver jag