Nu var det dags för roboten att börja klippa gräset för säsongen.

Ett känt kabelbrott på begränsningskabeln var väntat efter lite grävarbete under hösten. Fixat och klart! Men fortfarande brott?

Jag började felsöka mina 4000 kvadrat och hittade efter en dryg timme ett brott som såg ut att ha uppstått av en spade. Det kan ha varit jag i vintras när jag skyffla snö... oklart men fixade det med.

Nu så! Neeej!? Fortfarande bruten slinga?! Felsöka vidare med felsökningsverktyget... efter ett tag så hittade jag ett suspekt område.

Började försiktigt gröpa ur gräset och hittade efter ett tag ett brott. Iaf ena änden... ca 1 dm under ytan... men den andra änden hittades först en halvmeter bort? Bredvid var det ett stort hål in under marken...

Vem är det som ätit upp en dryg halvmeter av min kabel?!

Någon som varit med om något liknande? Helt förbryllad här!

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Sork, grävling, mullvad?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hmm ja något sånt måste det ju vara...

Sork eller mullvad, helt klart! Blev själv av med 10-15cm förra året. Ska snart sparka igång klipparen så får se hur många skarvklämmor som behövs...

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Vad är det för felsökningsverktyg som används? Var kan jag köpa ett sådant och vad kostar det?

Vi behöver ta reda på varför vår klippare ofta tappar kontakten med slingan när den befinner sig mitt på gräsmattan. Troligtvis glapp någonstans. Vi planerar att dra upp alla kabel och lägga om den igen (det finns skarvar här och var), men det vore ju onekligen skönt om det går att hitta problemet med hjälp av en mackapär :-)

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Det KAN vara så att det är för många kvadratmeter och signalen blir för svag på mitten.

Protte

Di sma under jordi?

• Haha
  • Gilla
BoStefan och 3 till
  • Laddar…
Under......... på gottlänske heter det väl undar

Prutte

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
Tack 13th Marine, då är det nog inget för oss ändå. Eftersom klipparen funkar bra i övrigt är det nog ett glapp som gör att signalen blir för svag (har jag i alla fall fått som teori, och det verkar hyfsat rimligt).

Och tack för teorin prototypen. Vi har dock haft klipparen, med samma yta, i ett antal år. Det var först i somras som den började strula.

Får bita i det sura äpplet ..,

Har min basstation inkopplad hela året för att lätt se om kabeln går av när det plogas snö o grävs i rabatter. Hade tidigare problem med sork och mullvadar i trädgården på vinterhalvåret men det har så gott som försvunnit.
Är hyfsat säker på att de inte vill gå förbi begränsningskabeln när den är inkopplad, men att de grävt av den har jag aldrig varit med om?

Kabeln är väldigt hal i jorden tycker jag och ett brott kan lätt dras isär av att man gräver en bit bort.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
M Modig skrev:
Vad är det för felsökningsverktyg som används? Var kan jag köpa ett sådant och vad kostar det?
Har du en gammal AM-radio, testa den innan du köper felsökningsverktyg. Det fungerade utmärkt för mig förra våren.

• Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Under......... på gottlänske heter det väl undar

Prutte
Helt rätt. Skyller på att jag är norrlänning.:)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
M Modig skrev:
Tack 13th Marine, då är det nog inget för oss ändå. Eftersom klipparen funkar bra i övrigt är det nog ett glapp som gör att signalen blir för svag (har jag i alla fall fått som teori, och det verkar hyfsat rimligt).
...
Hm, begränsningskabeln är väl en vanlig kabel med kopparledare.
Vid glappkontakt borde beteendet vara att klipparen är omväxlande på/av oavsett position på gräsmattan samt att den larmar för kabelbrott eftersom den funktionen verkar var inbyggd.
Troligare borde vara att det är en skarv som inte är korrekt och där skett vatteninträngning som angripit kontaktytor och ledare. Har du fått in vatten i skarven så medför kapillärkraften att vatten kan vandrar från skarven mellan ledare och hölje åt båda hållen i kabeln och angripa kopparen. Detta medför en ökad resistans och sämre ledningsförmåga vilket borde ge en svagare signal i sig. Jag håller inte på med telekommunikation så jag kan inte ange hur stor påverkan detta har på signalen.

Man borde kunna mäta resistansen på hela slingan när den är nyinstallerad och jämföra detta med värdet varje vår för att se om man har ökad resistans i slingan vilket tyder på skadad kabel eller dåliga kontakter. Resistansen beror på temperaturen men eftersom kabeln ligger i jorden och det är på våren kan man anta att temperaturen är liknande mellan gångerna om vädret är likvärdigt. Det kommer att bli skillnad om det har varit sol en hel dag eller om man mäter på morgonen efter en längre period med kyla och frost. Har inte funderat på vad som är rimliga värden men har man en ökning på tex 100% mellan gångerna kan man nog fundera på om det inte snart kommer att bli problem om det inte redan är det. Detta kräver att man har en multimeter men eftersom man inte behöver mäta absoluta värden utan förhållande mellan värden med samma instrument ställer det mindre krav på exaktheten.

• Gilla
Modig
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.