Robotgräsklippare
trgrdh: Nu såg jag inte hur den betedde sig när den gick ut efter laddning, men den är iaf ute och klipper nu. Hoppas att det var en tillfällig hicka bara...
etompau: Jag får nog hålla med att strukturen och översikten över manualerna på hemsidan inte är den bästa. Där finns stor förbättringspotential https://www.husqvarna.com/ddocdownload/HUSO%2FHUSO2020_EUsv%2FHUSO2020_EUsv__1142217-01.pdf När det gäller beskedet om "dagens gräns är uppnådd" så är det en begränsningsfunktion i programmet som sätter en gräns för hur många timmar
tensiden: Enda anledningen till sådana knivar är väl för exempelvis de som har roboten i en stuga långt bort och är där sällan eller för professionella användare som inte vill lägga tid på att byta knivar. För vanliga svensson därhemma ser jag inte riktigt anledning om nu priset är det dubbla mot vanliga.
Mickeakeslund: [citat] Läs hela inlägget tack! Hade de bara varit höger hjul som felade hade jag förstått men den Sa dagen innan att det var vänster hjul fel. Har provat idag igen och då säger den vänster igen.. har borstlösa motorer så bägge är tröga och de har dem varit hela tiden.
Kahari: Så svarar ett seriöst företag? Jag fick tillbaka klipparen och tog isär den för skoj skull. Inte en droppe vatten eller oxid på kretskort.. Mail ifrån dem. Hej! Det låter ju otroligt att jag tvättat av gräsklipparen efter säsongen med vatten när den klippt blött gräs i både regn och sol. Felet är alltså mitt för att jag tvättat av den med diskborste,svamp och vatten? Hur
Du och 19till: Ingen av våra Husqvarna har haft något problem efter vintern. De underhållsladdas inte... Står det någonstans att de aka undrhållsladdas? Om inte så ska säljaren stå för lagning.
belmin87: [citat] Provat att koppla in kabel och följa efter, alltså följa med med kabeln bakom och då kör den på över hela mattan men så fort avståndet blir för långt så ”tappar den bort sig själv” .. Känns som att den ”tycker” att området är för stort. Den har klippt samma gräsmatta 3 tidigare år utan problem. Ska klara av 1000m2 och mattan är på sin höjd 600-700. Känns ju
Peter2400: Finns ju lödskarvhylsa också, #1
vespaman: Har en liten liten, men ack så bökig tomt, som jag ska låta en robotklippare hantera. Den nya 305:an passar mig perfekt tror jag, MEN:- den stora nackdelen är att den inte har kollisionssensor i skalet, utan mäter strömförbrukningen i motorerna. Jag tycker mig ha läst om en hel del problem med denna typ av kollisionsdetektering, vilket låter helt naturligt, och känner att jag kanske
Kenneth1x2: [citat] Hej, jag har också en 2015 Landroid som går 3 gånger i veckan på ca 450 kvm gräsmatta. Jag upplever inte något problem med batteriet ännu. /Kenneth
tensiden: Klipparnas specade kapacitet är om de kör 24/7. Sedan är det avhängigt om det faktiskt är gräs som växer i gräsmattan, vilken typ av gräs, hur mycket gödsel du slänger på, hur komplex tomten är osv. En klippare som är specad 1500m2 kommer i ditt fall förmodligen inte att räcka till. Den kanske gör det, men då kommer den att behöva köra dygnet runt, alla dagar i veckan. Jag
trgrdh: Perfekt! Då kör jag på det. Tack för hjälpen. // Jonas
Nancy Biäng: Jag testade mig fram med ett omlöp på kabeln, hittade en bit där brottet verkade vara och bytte den delen, så nu är det ok. Det syns inte minsta lilla skada på den utbytta delen och den gav ju signal, måste vara inne i kabeln som något reducerar signalen.
voxmon: [citat] Bästa inlägget jag läst på alla nätforum what so ever. Och jag har läst alla.
MatCan: Håller med ovanstående. Arbetsinsatsen för grässkötsel om man har en bra robot är minimal.
castorsnickrar: 2015års Automower 310 moderkort och kretskort i laddstationen är dyra reservdelar (nästan dubbla priset jfm senare års). Varför det? Nu att en eller båda gått sönder, undrar jag om inte det går att byta med senare års och behålla motorer, keypad, m.m? 2015 verkar inte varit ett bra år för automower (flera problem har vi haft). Jag misstänker att Husqvarna behåller 2015-års
kkarlss0n: Jag har tänkt på det med, men har dels en väg som går precis utanför där med massa skolungar som går till och från skolan (och älskar att ställa till med hyss), dels kommer det vara i direkt solljus en stor del av dagen. Dessutom har jag el framdraget precis där jag tänkt placera, även om det såklart går att bara lägga ut sladden. I "värsta" fall får jag göra det, men hade
andreascarlsson: Vi har en tomt på ungefär 600 kvm, som är i suterräng. Den har tre stycken olika plan som förbinds med trappa och murar och grejer. Hur gör man egentligen om man vill ha en robotgräsklippare som klipper detta? Köper man tre små-klippare, eller bär man en klippare mellan de tre planen, eller bygger man en backe? Eller skiter man helt enkelt i det? Som det är nu funderar jag på att
etompau: Gardena-klipparna kan ej gå via begränsningskabeln, den använder enbart guide-kabel. Ja att dra guiden nedåt och mot sydväst är nog den bästa kompromissen. Laddstation i närheten av den övre smala korridoren.
Tommyallan: [citat] Tack för svaret , det visade sig att ratten inte behövde tas bort , motorn lossnade i stället från underdelen. Du har rätt, ingen enkel reperation när det är ett elfel. Får väl kolla om det är något enkelt kontaktfel.
etompau: Vi har en R70 som har rullat felfritt i 6 år. Bytte batteriet efter fjärde året, och förra året skruvade vi på nya hjul då gumminabbarna var slitna. I övrigt ser den ut som ny. Det är en trehjulig maskin och man bör ha en relativt välskött gräsmatta för att undvika att bakhjulet sliter på gräset. Reservdelar finns att tillgå om det skulle behövas.
cpalm: 14 cm skall räcka med marginal. Den är överhuvudtaget inte så bra på att klättra över saker, däremot kör den gärna fast på saker i storleksordningen 5 cm.
prototypen: Kan vara att du har vagabonderande strömmar dvs att skärmen till dina markkablar har fått kontakt med marken och sann jord. Om kablarna är helt isolerade från omgivningen så ger de inga magnetfält då strömmen går både fram och tillbaka i samma kabel. koppla loss kablarna och se vad som händer. Protte
Zellero: Jag öppnade upp min klippare och kopplade väck hjulsensorn och upptäckte då att 2 stift hade åkt upp en bit i kopplingsplinten. Tryckte ner dessa och simsalabim, den fungerar igen. Kolla detta innan du beställer ny motor! Mvh Greven
Maximarcus: Nu vet jag inte hur mycket plats du har under/intill altanen men finns bara lite utrymme för roboten att vända så kan du mycket väl ha laddstationen under altanen. Det är bra att dra guiden så långt ifrån begränsningen som möjligt, framför allt till vänster om guidekabeln sett mot laddstationen. När klipparen går hem längs guiden så gör den det alltid på vänster sida om den och
Jimmy RG: Hej, vilken fel kod står i klippan? Ingen signal eller utanför? Är begränsning kabel kopplat i på rätt sätt bakom laddstation?
Mixier: har köpt ett hus och fick en 220ac som följde med huset problemet är att den inte hittar hem till laddstationen när den är på bortre sidan av huset. har provat att köra test ut och då följer den guide kabeln ut hela vägen. men när jag testar att ställa den längst bort på guide slingan från stationen och kör testa in så verkar den inte hitta slingan. ställer jag den på den samla